Co z budową drogi S5? Zagrożone trzy odcinki w kujawsko-pomorskim
Budowa drogi ekspresowej S5 w okolicy m. Nowe Marzy (połączenie z autostradą A1). Odcinek realizuje Impresa Pizzarotti. Zdjęcia: luty 2019 r., GDDKIA

Duże problemy na budowie kujawsko-pomorskich odcinków drogi ekspresowej S5. To już nie tylko słabe tempo prac ale i ryzyko, że budowę opuści włoska firma Impresa Pizzarotti, która nie radzi sobie finansowo i organizacyjnie.

Budowa 129-kilometrowej trasy S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, która połączy autostrady A1 (Trójmiasto- Śląsk) i A2 (Warszawa-Berlin) to jedna z największych inwestycji na terenie kraju. Jej szacowana wartość to ponad 2,5 mld zł. Ze względu na skalę przedsięwzięcia inwestor - GDDKIA zdecydował się na podział zadania na 7 odcinków o długości od około 10 do 25 kilometrów. Do niedawna GDDKIA zapewniała, że budowa postępuje zgodnie z planem i z nowej trasy skorzystamy w tym roku.

Dzisiaj wiemy, że taki scenariusz jest wręcz nieprawdopodobny. Impresa Pizzarotti odpowiedzialna aż za trzy odcinki S5-ki może opuścić plac budowy. GDDKIA zaznacza, że wymaga dalszej realizacji kontraktu po zakończeniu okresu zimowego. W przeciwnym razie podejmie działania dyscyplinujące i uruchomi procedury zabezpieczenia należności zgodnie z umowami.

Odcinki drogi S5 budowane przez Impresa Pizzarotti

  • odc.1 Nowe Marzy – Dworzysko (23,3 km )
  • odc. 2 Dworzysko – Aleksandrowo ( 22,4 km)
  • odc. 5 Białe Błota – Szubin (9,7 km)

Włoski wykonawca zażądał od GDDKIA rewaloryzacji realizowanych kontraktów drogowych, łącznie o 766 mln zł. Oprócz budowy trasy S5 firma odpowiada za budowę ekspresowej drogi S61 w okolicach Augustowa i Suwałk do granicy z Litwą. Włosi podkreślają, że ich problemy wynikają z dużego wzrostu cen materiałów budowlanych i robocizny w ostatnim czasie. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad nie przychyla się do wniosku wykonawcy a za opóźnienia nalicza kary zgodnie z umowami – to już około 14,5 miliona zł.

- GDDKiA nie ma podstaw na automatyczne zwiększenie środków finansowych dla firm, które w trybie poza kontraktowym występują o kolejne miliony i przedłużenie czasu na ukończenie i tak opóźnionych już kontraktów. Umowa obowiązuje obie strony do rzetelnej realizacji jej zapisów – zaznacza Jan Krynicki, rzecznik GDDKIA.

Jednocześnie drogowcy zapewniają, że wykorzystują obecny czas do inwentaryzacji placów budów o zbyt niskim poziomie zaangażowania. Ma to usprawnić działania w sytuacji ewentualnego odstąpienia od umowy i pozwolić na jak najszybsze wyłonienie nowego wykonawcy robót.

 

Budowa drogi ekspresowej S5 w woj kujawsko-pomorskim pod znakiem zapytania

Budowa drogi ekspresowej S5 w woj kujawsko-pomorskim stoi pod znakiem zapytania. Zdjecia: GDDKIA, luty 2019 r.

 

Niestety nie zmienia to faktu, że konsekwencje braku płynności najbardziej odczuwają podwykonawcy, którzy muszą walczyć o zaległe wynagrodzenia. Zwrócili się w tej sprawie do premiera Mateusza Morawieckiego i Rady Ministrów. W liście zaznaczają, że grozi im bankrutcwo i proszą o pilną interwencję.

GDDKiA zapewnia firmy podwykonawcze, że dołoży wszelkich starań, aby jak najszybciej rozpatrywać wnioski o płatność bezpośrednią. - Jesteśmy zdeterminowani, aby Podwykonawcy dostali swoje pieniądze, stąd deklaracja pełnej mobilizacji, aby jak najszybciej weryfikować wnioski i niezwłocznie regulować płatności. Dlatego realizujemy działania mające na celu jak najszybszą wypłatę zaległych a należnych firmom środków. Należy pamiętać, że na czas rozpatrywania wniosku ma wpływ kompletność złożonych dokumentów – podkreśla Krynicki.

 

Droga ekspresowa S5 ma być z najważniejszych dróg szybkiego ruchu w kraju. Połączy Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza. Przez AOW będzie umożliwiała dojazd do autostrady A4. W Poznaniu połączy się z drogą ekspresową S11, a w Bydgoszczy z drogą ekspresową S10.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

kmwsm
2019-07-01 20:17
Re: Do szFajcara Chcesz zobaszyc przyszlosc? Spojrz w przeszlosc. Niczego nie nauczyles sie PiSobolszewiku, bo nie masz "tych genow". Arogancja i chamstwo, tepota i ciemnota. Historia Polski to ciagle niepowodzenia przez takich jak ty. Obwinianie inncy i zycie martyrologia. Taki kraik na skraju cywilizowanego swiata.
Prawica
2019-05-06 15:58
Szwajcaria i Niemcy zbudowały swoje gospodarki na SOCjALU !!!!
Do szFa jcara
2019-05-06 15:55
Ośle Platusowy siedzący w Szwajcarii na uchodźctwie zobacz książki od historii i przeczytaj sobie o historii Polski zjebie lewicowy ! Ile razy byliśmy okradani napadani ile wojen przeszło przez Polskę a mimo to jesteśmy pięknym krajem z bogatą historią kulturą architekturą i wielcy biznesmeni lokują kasę w ogromne inwestycje (patrz nowe wieżowce Warszawy) a ty pierdolisz o kraju w którym żaden budynek nie runął i zawsze byli NEUTRALNI zjebie dezinFormacyjny !!! Chuj Ci w dupę w tej szwajcarii przez murzyńską wielką pytę czego jest pełno na ulicach pajacu
Do Tomasz
2019-04-03 00:22
Tomek: sam jesteś gó**em i nie odzywaj się tak patriotyczny przygłupie do ludzi, którzy zwyczajnie mają rację. Ale żeby to ogarnąć, trzeba zrzucić klapki z oczu i kupić mózg na olxie. Ja kawał życia przeżyłem w Szwajcarii i Polska przy niej to prawdziwe zadupie, istny trzeci świat. Polska by się zesr*ła gdyby miała zbudować jeden tunel pod Alpami jakich oni mają kilkadziesiąt. Polska - kraj górników, a metro w Warszawie budowali kilkadziesiąt lat lol. No ale w Szwajcarii robota to jest robota, a nie okazja do ukręcenia lodów na boku. Projekt jest projektem, termin - terminem, a zawalenie roboty przez kierownika budowy dyskwalifikuje go z zawodu bo tam wszystko opiera się na pisemnej opinii o człowieku i jego wcześniejszych osiągnięciach. A nierzetelny podwykonawca jest eliminowany z rynku i ma zakaz prowadzenia działalności. No ale w Szwajcarii nie ma rozdawnictwa, religii w szkołach, milionowych dotacji dla Rydzyka i defraudacji publicznych pieniędzy. Tak więc gość z wcześniejszej wypowiedzi miał rację - Polska to kraj, którego cywilizowany obywatel ma prawo się wstydzić. A teraz spiep*aj.
Bydgoszczanin
2019-03-19 07:53
O firmie włoskiej S5 kujawsko-pomorskie było wiadomo od samego początku budowy, że nie wybudują.Jeżdżę regularnie na tej trasie.Tam kilometrami nie ma nikogo. Na wiaduktach pracują 3-4 osoby, a na niektórych nikt. Zatrudnia sie okolicznych rolników z ich sprzętem. Masakra !!!!. Postęp prac ok.1% latem na miesiąc. Co w prostym statystycznym wyliczeniu daje zakończenie budowy w 2025r., a plan to grudzień 2019. Dziwi tylko fakt ,że tak późno wyleciał dyr.bydgoskiego oddziału GDDKiA. Droga z mega opóźnieniem. Należy jak najszybciej wypowiedzieć im umowę.Ich postęp prac to do 25%, gdzie polskie firmy maja od 50 do70%.Od poniedziałku zakończyła sie przerwa zimowa i powinni budować pełną parą ,a media donoszą ,ze włosi zwalniają ludzi. Nawet gdyby oni wybudowali, to będzie strach po tym jeździć , nasuwa się pytanie jaka jest to jakość ?
JAG
2019-03-12 01:13
GDDKiA może zawsze przejąć na siebie realizację robót. Podwykonawcy są, projekt jest, inspektorzy są, zostaje tylko zatrudnić kierownictwo budowy. Ups, jest tylko stary, za krótki budżet.
ityle
2019-03-10 22:13
jak widac wloskie firmy drogowe maja klopoty organizacyjne i brak kompetencji, powinny miec szlaban na wykonastwo czegokolwiek w Polsce po takich wpadkach
Terass
2019-03-09 14:15
GDDKiA kłamie do samego końca oprócz wypi.. Ich szefa z Bydgoszczy powinni być wszyscy zwolnieni bez prawa zbliżania do drogi przez 10 lat
1 2 3 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: