Droga ekspresowa S19 - trasa via Carpatia
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-04-01
O potrzebie budowy drogi ekspresowej S19 mówiło od dawna. Zadania dotyczące budowy drogi ekspresowej S19 były sukcesywnie ujmowane w kolejnych, rządowych Programach Budowy Dróg Krajowych. Po ostatniej zmianie, wprowadzonej w lipcu 12 lipca 2017 r., programem objęto wszystkie pozostające do realizacji odcinki w przebiegu S19. Droga ma strategiczne znaczenie również z uwagi na fakt, że niemal cała (oprócz odcinka Białystok - Kuźnica) jest częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia.
Przyszła S19, stanowiąca najważniejszą część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, będzie miała ok. 570 km długości. Kierowcy korzystają obecnie z ok. 50 km tej trasy w województwach lubelskim (obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej) i podkarpackim (od Sokołowa Małopolskiego do węzła Rzeszów Południe). W budowie sa odcinki od Lublina do Sokołowa Małopolskiego i przedłużenie od węzła Rzeszów Południe do Babicy. Podpisywane są umowy i trwają przetargi na kolejne fragmenty w województwie podlaskim i lubelskim, a w przygotowaniu jest dokumentacja na pozostałą część trasy w woj. mazowieckim. W 2021 roku kierowcy wjadą na kolejne nowe odcinki, a niemal cała trasa będzie gotowa do końca 2026 roku.
S19 w województwie podlaskim:
Odcinki drogi ekspresowej S19 w realizacji i budowie:
Droga S19 w woj. podlaskim będzie miała około 175 km długości i pobiegnie od granicy z Białorusią w Kuźnicy przez Sokółkę do Dobrzyniewa koło Białegostoku, łącznie z południową obwodnicą Białegostoku i dalej na południe w kierunku Bielska Podlaskiego, Siemiatycz do Chlebczyna - do granicy woj. mazowieckiego z lubelskim. S19 ma być projektowana jako droga dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę plus pasami awaryjnym i rozdzielającym. Według harmonogramów S19 na Podlasiu ma być gotowa w 2025 roku. Oto jak wygląda obecnie zaawansowanie prac.
Przetargi na realizację nowych odcinków S19-ki w woj. podlaskim ruszyły w 2020 roku - ogłoszono ich aż dziesięć. W 2020 r. rozpoczęło się też podpisywanie pierwszych umów z wykonawcami - dotyczyły one odcinków obwodnicy Białegostoku (Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe oraz Białystok Południe - Ploski). Inwestycja realizowana jest w podziale na odcinki:
S19 Kuźnica – Sokółka - w przetargu
Odcinek Kuźnica - Sokółka to „geograficznie” pierwszy odcinek S19, bo zgodnie z kilometrażem „eska” liczona jest właśnie od granicy Polski i Białorusi w Kuźnicy. Cała inwestycja (w sumie blisko 15,8 km) ma być zrealizowana w systemie Projektuj i buduj do 2025 roku.
Zadanie obejmuje odcinek DK19 (klasa GP) od samego przejścia granicznego do węzła Kuźnica (5,25 km) oraz odcinka drogi ekspresowej S19 - od węzła Kuźnica do węzła Sokółka Północ (10,55 km). Całość od północy omija miasto, dzięki czemu wyprowadzony zostanie z Kuźnicy ruch tranzytowy z i do przejścia granicznego.
S19 Sokółka – Dobrzyniewo, północna obwodnica Białegostoku - na etapie wydania DŚU
Dla fragmentu S19 Sokółka - Czarna Białostocka - Sochonie - Dobrzyniewo prace są najmniej zaawansowane, bo konieczne było wyznaczenie nowego przebiegu trasy. Proponowany w do DŚU odcinek S19 od Sokółki do Dobrzyniewa Dużego jest najkrótszym wariantem S19-ki Kuźnica Białostocka – Białystok Zachód. Będzie on pełnił równiez rolę północnej obwodnicy Białegostoku.To tzw. wariant 5, prowadzący „eskę” - w przybliżeniu - po śladzie istniejącej DK19 na odcinku Sokółka - obwodnica Wasilkowa. Inwestycja zakłada realizację ok. 46 km trasy z podziałem na trzy pododcinki.
W marcu 2020 roku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Do przeanalizowania jest obszerny materiał dowodowy, konieczne jest zasięgnięcie opinii organów sanitarnych, uzyskanie uzgodnień wodno-prawnych i zapewnienie udziału społeczeństwa, wszytsko to sprawia, ze decyzja zostanie wydana dopiero w I kwartale 2021 r.
Podstawowym założeniem przy wytyczaniu tego przebiegu trasy S19 jako północnej obwodnicy Białegostoku było wykorzystanie na odcinku Sokółka - Wasilków - w. Białystok Północ (dawniej w. Sochonie) w możliwie największym stopniu korytarza istniejącej drogi krajowej nr 19. Trasa rozpocznie się na węźle Sokółka Zachód, dalej biegnie w pobliżu miejscowości Straż, przez Czarną Białostocką do użytkowanej obwodnicy Wasilkowa. Od węzła Wasilków do węzła Białystok Północ (wczesniej Sochonie) obecna jednojezdniowa obodnica Wasilkowa w ciągu DK19 zostanie rozbudowana do parametrów drogi ekspresowej S19.
S19 Krynice – Dobrzyniewo Duże – Białystok Zachód - w przetargu
17 lipca 2020 r. poznaliśmy oferty w przetargu na projekt i budowę odcinka S19 Krynice (na istniejącej DK 65) przez Dobrzyniewo Duże po węzeł Białystok Zachód o długości ponad 10 km. Czekamy na podpisanie umowy na realizacje w systemie „Projektuj i buduj”. Budowa zaplanowana jest na lata 2022-2024.
S19 Białystok Zachód – Księżyno, zachodnia obwodnica Białegostoku - w realizacji
Odcinek Białystok Zachód (bez węzła) - Księżyno (z węzłem) ma być drogą dwujezdniową o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowaną do ruchu ciężkich pojazdów o nośności 11,5 t/oś. Wykonawca zdecyduje czy trasę główną zbuduje betonową czy bitumiczną. Przewidziane są dwa węzły. Pierwszy z nich to Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki. Drugi to węzeł Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678. Zadanie obejmować będzie także budowę jednego Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino), Obwodu Drogowego oraz 24 obiektów inżynierskich. Wśród nich są dwa wiadukty kolejowe, w tym jeden nad linią kolejową nr 6 do Warszawy, tzw. Rail Baltica.
Odcinek wykona za 577 mln zł firma Budimex.
S19 Księżyno - Białystok Południe, południowa obwodnica Białegostoku - w realizacji
Odcinek S19 Księżyno - Białystok Południe o długości prawie 8 km stanowi fragment obwodnicy Białegostoku (omija od południowej strony). Zadanie składa się z dwóch odcinków - dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 7,95 km, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, przystosowanego do ciężkiego ruchu (kategoria KR6) oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki - dwujezdniowego (po dwa pasy ruchu w każda stronę) o długości 1,1 km, do skrzyżowania z istniejącą drogą powiatową nr 1484B i dalej odcinka 12,6 km jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każda stronę, aż do włączenia w istniejącą DK65 w pobliżu miejscowości Grabówka. Między skrzyżowaniami z istniejącą drogą powiatową nr 1484B a skrzyżowaniem z istniejącą DK19 będzie zachowana rezerwa terenu pod drugą jezdnię (około 5,9 km). Na całym kontrakcie wybudowane zostaną 24 obiekty inżynierskie, w tym 14 przejść dla zwierząt.
Rodzaj konstrukcji nawierzchni obu odcinków (beton cementowy czy asfalt) wybierze wykonawca. W ramach zadania powstanie jeden węzeł komunikacyjny - Białystok Południe, gdzie droga krajowa nr 65 będzie krzyżować się z drogą ekspresową. Węzeł zapewni relację na kierunku Lublin - Białystok - granica państwa w Bobrownikach.
W grudniu 2020 roku została podpisana umowa na jego realizację projektuj i buduj. Odcinek wykona za 456,14 mln zł konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones (partner).
S19 Białystok Południe - Ploski - w realizacji
Odcinek drogi ekspresowej S19 Białystok Południe (bez węzła) - Ploski nad Narwią ma długość 12,73 km. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj konstrukcji nawierzchni - beton czy asfalt - wybierze wykonawca. Zadanie obejmować będzie też budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Na tym fragmencie S19 zaplanowany został węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok - Zabłudów - Juchnowiec Kościelny.
Umowę na realizację odcinka w formue projektuj i buduj podpisano w listopadzie 2020 r. Wykonawcą zadania o wartości 396,9 mln zł jest firma Mota Engil Central Europe. Harmonogram prac przewiduje złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w III/IV kwartale 2021 r., a jej uzyskanie w II kwartale 2022 r. Roboty budowlane planowane są na lata 2022 - 2024.
S19 Ploski – Haćki - w realizacji
Fragment S19 Ploski - Haćki będzie miał ok. 8,9 kilometra długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda, a rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca. Odcinek zaprojektowany został równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19. Powstaną na nim dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para) - Haćki Wschód i Haćki Zachód. Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich, z czego dziewięć będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Taką też funkcję będzie pełnił prawie 215-metrowy most na rzeczką Orlanka i jej terenami zalewowymi. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przewidziane jest na III kw. 2022 r. Budowa zaplanowana jest na lata 2022-2024.
S19 Haćki – Bielsk Podlaski - w przetargu
30 września 2020 r. poznaliśmy oferty w przetargu na 9-kilometrowy odcinek Haćki – Bielsk Podlaski. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano w pierwszym kwartale 2021 roku, a uzyskanie decyzji ZRID przewidziane jest na III kw. 2022 r. Budowa zaplanowana jest na lata 2022-2024.
S19 Bielsk Podlaski – Boćki - w przetargu
Odcinek Bielsk Podlaski - Boćki ma 12,19 km i został zaprojektowany jako dwujezdniowy fragment drogi ekspresowej S19, przystosowany do ciężkiego ruchu (nacisk 11,5t/oś). Wyboru rodzaju nawierzchni dokona wykonawca. Na odcinku zlokalizowano węzeł Boćki. Powstanie też pięć wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt oraz sześć przepustów ekologicznych (dla małych zwierząt i płazów).
Podpisanie umowy w systemie „Projektuj i buduj” zaplanowano w pierwszym kwartale 2021 roku, a uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na III kw. 2022 r. Budowa zaplanowana jest na lata 2022-2024.
S19 Boćki – Malewice - w przetargu
Droga ekspresowa S19 na odcinku Boćki - Malewice omija od wschodu miasteczka Boćki i Dziadkowice, wyprowadzając z nich ruch tranzytowy. Realizowana będzie w przekroju 2x2, czyli dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i przystosowana do ciężkiego ruchu 11,5 tony na oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni, asfaltowa lub betonowa, zostanie wybrany przez wykonawcę na etapie projektu budowlanego. Na tym odcinku zaplanowano budowę 15 obiektów inżynierskich.
Podpisanie umowy na odcinek S19 Boćki - Malewice w systemie „Projektuj i buduj” - nastąpi w pierwszym półroczu 2021 roku, a uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na IV kw. 2022 r. Budowa ma być realizowana w latach 2022-2025.
S19 Malewice – Chlebczyn - w przetargu
Odcinek S19 Malewice - Chlebczyn to najbardziej na południe wysunięty fragment S19 na Podlasiu, przekraczający rzekę Bug i wchodzący na obszar województwa mazowieckiego w rejonie miejscowości Chlebczyn i Sarnaki. Będzie miał 25 kilometrów długości i ominie od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę rzeki Bug estakadą o długości 658 metrów.
Zaplanowane są dwa węzły drogowe - Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690, oraz Siemiatycze Południe, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego.
Powstająca „eska” będzie drogą dwujezdniową, po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne. Rodzaj konstrukcji nawierzchni - asfalt czy beton cementowy - wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego.
S19 w woj. mazowieckim:
Dla odcinka granica woj. podlaskiego i mazowieckiego - Łosice - granica woj. mazowieckiego i lubelskiego (ok. 33 km) prace przygotowawcze są na wcześniejszym etapie. Opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).
Odcinek na terenie woj. mazowieckiego ma obejmować rozbudowę drogi krajowej nr 19 do parametrów trasy ekspresowej S19 lub budowę jej po nowym śladzie.
Umowę z firmą Mosty Katowice na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej podpisano w czerwcu 2018 r. Projektanci szukają najlepszego przebiegu przyszłej drogi ekspresowej. Prace dotyczą około 32 km odcinka pomiędzy granicami województw.
Opracowanie STEŚ wraz z elementami koncepcji programowej i uzyskanie decyzji środowiskowej pozwoli przygotować dokumentację potrzebną do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej. Realizacja tego odcinka S19 zaplanowana jest na lata 2022-2025.
Woj. podkarpackie:
Obwodnica Rzeszowa : S19 Rzeszów Centralny - węzeł Rzeszów Wschód
To odcinek autostrady A4 od węzła Rzeszów Centralny do węzła Rzeszów Wschód o długości około 6,9 km, będącego częścią tzw. północnej obwodnicy Rzeszowa.
Pozostały podkarpacki odcinek drogi ekspresowej S19 liczy obecnie zaledwie 12 kilometrów. Dotychczas zostały wybudowane jedynie krótkie odcinki S19: 7,5-kilometrowy odcinek drogi S19 ze Stobiernej do Rzeszowa oraz 4,4-kilometrowy z Rzeszowa do Świlczy.
Droga S19 Stobierna - Rzeszów ekspresowa obwodnica Rzeszowa
Fot. GDDKiA
Woj. lubelskie:
Obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego
Obwodnica powstała w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej (tylko w rejonie węzłów dwujezdniowa), oddana do użytku 18 kwietnia 2008. Trasa liczy 6,6 km.
Obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej
Obwodnica o długości 7,9 km została zbudowana w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej i oddana do użytku w grudniu 2011 roku.
Północna obwodnica Lublina czyli Lublin Sławinek – Lublin Rudnik
Północna obwodnica Lublina o długości 10,2 km Lublin Sławinek – Lublin Rudnik stanowi również wspólny przebieg drogi ekspresowej S12 i S17. Odcinek ten został wybudowany w standardzie drogi ekspresowej dwujezdniowej o 3 pasach ruchu w każdym kierunku. Ostatecznie po opóźnieniach otwarty 31 października 2014 r.
S19 Zachodnia obwodnica Lublina
Na poczatku grudnia 2016 roku udostępniono kierowcom zachodnią obwodnicę Lublina (odcinek S19 węzeł Lublin Sławinek (Dąbrowica) – w. Lublin Węglin (Konopnica)).
W ramach inwestycji powstał 9,8 km odcinek drogi ekspresowej dwujezdniowej, który pozwala ominąć Lublin od strony zachodniej. Prace realizowała firma Budimex. Wartość inwestycji to blisko 423,9 mln zł.
Galeria zdjęć: Zachodnia obwodnica Lublina w ciągu S19 - zdjęcia lotnicze z budowy
Fot.: GDDKiA
woj. podkarpackie:
S19 Świlcza – Rzeszów Południe i Sokołów Małopolski - Stobierna
W 2015 roku rozpoczęły się prace na dwóch podkarpackich odcinkach drogi ekspresowej S19 o łącznej długości ponad 18 km: od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) oraz od Sokołowa Małopolskiego do Stobiernej.
Pierwszy odcinek liczy 6,3 km długości. Prace prowadziło konsorcjum Eurovia Polska SA i Warbud SA. Oddcinek, będący zachodnią obwodnicą Rzeszowa, udostepniono do ruchu w grudniu 2017 roku.
Taka jest droga ekspresowa S19 Świlcza - Rzeszów Południe
Odcinek drogi ekspresowej S19 Świlcza - Rzeszów jako zachodnia obwodnica Rzeszowa. Fot.: GDDKiA
Od września 2017 roku jeżdzimy też 12,5 km odcinkiem S19 z Sokołowa Małopolskiego do Stobiernej. Zadanie realizowałao konsorcjum z Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. na czele.
Budowa S19 Sokołów Mał. - Stobierna- galeria zdjęć z budowy
Po zakończeniu tych inwestycji droga S19 w województwie podkarpackim ma długość ponad 31 km.
S19 w województwie lubelskim:
W przygotowaniu jest już cały odcinek przyszłej trasy S19 od granicy z woj. mazowieckim do obwodnicy Lublina. Natomiast w realizacji jest już cały 75-kilometrowy odcinek S19 na południe od Lublina do granicy z woj. podkarpackim. Koszt realizacji tej trasy to około 1,85 mld zł (średnio 24,7 mln zł za 1 km). Kierowcy skorzystają z niej w 2021 r.
S19 granica z woj. mazowieckim - Lublin
W grudniu 2017 roku podpisano umowy na opracowanie koncepcji programowych dla sześciu odcinków realizacyjnych S19-ki o łącznej długości ponad 81 km pomiędzy granicą województw a węzłem Lubartów Północ. Pod koniec stycznia 2018 r. , zawarto umowę na dalszy odcinek od Lubartowa do obwodnicy Lublina. Zgodnie z PBDK 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025) budowa tych odcinków ma zakończyć się w 2024 roku.
S19 granica z woj. mazowieckim - Międzyrzec Podlaski
Ten 10,7 km odcinek drogi ekspresowej S19 zapewni w przyszłości połączenie z autostradą A2. GDDKiA posiada decyzje środowiskową wydaną w październiku 2012 r. Droga ekspresowa S19 na odcinku granica z woj. mazowieckim - Międzyrzec Podlaski stanowi kontynuację przebiegu trasy wg wariantów WII i WIII rozpatrywanych w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego przebiegu drogi ekspresowej S19 na terenie województwa mazowieckiego. Początek trasy zlokalizowany jest na granicy województw mazowieckiego i lubelskiego, koniec – przed węzłem drogowym Międzyrzec Podlaski na przecięciu drogi S19 z istniejącą drogą krajową nr 2 w Międzyrzecu Podlaskim.
Przyszła droga ekspresowa przecina się z planowaną autostradą A2. Lokalizacja węzła na przecięciu się tych tras zależna jest od wariantowego przebiegu autostrady. Budowa tego węzła przewidziana jest w ramach realizacji autostrady A2 na odcinku przejścia przez gminę Międzyrzec Podlaski.
S19 Międzyrzec Podlaski – Lubartów (bez obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej)
Lubelski odcinek drogi ekspresowej S19 między Międzyrzecem Podlaskim a Lubartowem będzie miał 62,7 km. Zaawansowanie prac GDDKiA określa jako w przygotowaniu. Dla inwestycji wydana jest już decyzja środowiskowa (październik 2012 r. ). dla wariantów rekomendowanych przez GDDKiA - wariant 3 na odcinku granica województwa mazowieckiego i lubelskiego do końca I etapu obwodnicy Lubartowa z wyłączeniem obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego, Kocka i Woli Skromowskiej.
Punkt wyjściowy pierwszego pododcinka stanowi koniec obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. Droga ekspresowa S19 początkowo wykorzystuje istniejącą DK19, a następnie w okolicy m. Grabowiec odchyla się w prawo omijając miejscowości Kąkolewnica Północna, Kąkolewnica Południowa, Stara Żakowola, Turów i Bedlno. Na początku obwodnicy Radzynia Podlaskiego włącza się z powrotem w ślad DK19, wykorzystując istniejący korytarz tej drogi aż do początku obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej.
Drugi pododcinek S19 rozpoczyna się na końcu obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej, trasa do miejscowości Firlej przebiega z wykorzystaniem istniejącej drogi krajowej jako jednej nitki drogi ekspresowej, po czym odchyla się w lewo i omija miejscowość Firlej jako wschodnia obwodnica. Po ok. 7,5 km droga „wraca” do istn. DK19 i przebiega przez ok. 5 km równolegle do niej po wschodniej stronie. „Na wysokości” obwodnicy m. Lubartów przebieg trasy z wykorzystaniem istniejącej jezdni jako zachodniej nitki drogi ekspresowej, koniec trasy pokrywa się z końcem istniejącej obwodnicy Lubartowa.
W ramach zadania planowana jest realizacja 4 pododcinków:
1 - budowa drogi ekspresowej odc. Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski (węzeł Radzyń 2) dł. 21,696 km;
2 - budowa drogi ekspresowej odc. Radzyń Podlaski - Kock (początek obwodnicy) dł. 18,773 km;
3 - budowa obwodnicy m. Kock i m. Wola Skromowska wraz z mostem na rzece Wieprz, dł. 7,874 km (w realizacji);
4 - budowa drogi ekspresowej odc. Kock (koniec obwodnicy) - Lubartów (koniec obwodnicy)
Inwestycja zakłada budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz z obiektami inżynierskimi. Łączność z trasą zapewniona będzie poprzez węzły drogowe: Grabowiec (dojazd do istniejącej DK19), Radzyń 2 (na włączeniu do istniejącej obwodnicy Radzynia Podlaskiego), Radzyń 4 (na skrzyżowaniu z DK63), Borki (na skrzyżowaniu z drogami powiatowymi 1218L i 1250L), Firlej 2 (przy połączeniu z istniejącą DK19), Wincentów (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 815), Lubartów (na skrzyżowaniu z drogą powiatową 1545L).
S19 Lubartów – Lublin (obwodnica - połączenie z S17)
Odcinek o długości 17,3 km jest obecnie w przygotowaniu. W październiku 2012 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego odcinka dla wariantów rekomendowanych przez GDDKiA (wariant 5 na odcinku od m. Lubartów (koniec I etapu obwodnicy Lubartowa) do m. Lublin (początek węzła Lubartów w ciągu drogi ekspresowej S12/17)).
Planowa droga ekspresowa S19 na odcinku pomiędzy Lubartowem a Lublinem w większości prowadzić będzie po nowym śladzie. Początek odcinka stanowi przedłużenie obwodnicy Lubartowa, a projektowana trasa ominie m. Niemce włączając się do obecnego przebiegu drogi aż do w. Lubartów na obwodnicy Lublina.
Zadanie zakłada budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu oraz obiektów inżynierskich. Powstaną dwa węzły drogowe: Niemce - na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 828 i Leonów - na skrzyżowaniu z drogą powiatową 22377.
S19 Lublin - Kraśnik
Pod koniec lutego 2018 r. zawarto umowy z wykonawcami trzech odcinków drogi ekspresowej S19 od końca zachodniej obwodnicy Lublina do końca obwodnicy Kraśnika o łącznej długości około 42 km.
Mapa drogi ekspresowej S19 Lublin - Kraśnik
W ramach projektu planowana jest realizacja podzadań:
- Lublin (w. Lublin Węglin) - w. Niedrzwica Duża dł. ok. 12 km
- węzeł Niedrzwica Duża - węzeł Kraśnik Północ dł. ok. 20 km
- węzeł Kraśnik Północ - węzeł Kraśnik Południe (obwodnica Kraśnika) dł. ok. 10 km
Aldesa Construcciones Polska zaprojektuje i zbuduje dwa skrajne odcinki drogi S19: pomiędzy węzłami Lublin Węglin i Niedrzwica Duża (wartość prac budowlanych 312, 2 mln zł.) oraz obwodnicę Kraśnika (wartość 319,5 mln zł.). Środkowy odcinek S19-ki, od węzła Niedrzwica Duża do węzła Kraśnik Północ, zaprojektuje i wykona firma Mota-Engil Central Europe ( 498 mln zł).
Łączna wartość trzech odcinków to blisko 1,13 mld zł, a koszt inwestycji uwzględniający wszystkie składniki to 1,48 mld zł (projekt, archeologia, nadzór i odszkodowania za nieruchomości). Droga ma byc gotowa najpóźniej w 2021 roku.
S19 Kraśnik - granica z woj. podkarpackim
Realizację 33 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 podzielono na trzy części:
- od węzła Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ (długość ok. 18 km),
- obwodnicę Janowa Lubelskiego (ok. 7 km)
- od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie (ok. 8 km).
Dla wszystkich odcinków podpisano umowy z wykonawcami. 30 października 2017 r. – podpisano umowę na realizację: Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ (długość ok. 18 km) z konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za blisko 390 mln zł. Obwodnicę Janowa Lubelskiego (ok. 7 km) zaprojektuje i zbuduje firma Mota-Engil Central Europe za 148,5 mln zł. Odcinek od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie (ok. 8 km) zrealizuje konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za 183,6 mln zł.
Obecnie cały 75 km odcinek drogi ekspresowej S19 z Lublina do granicy z woj. podkarpackim (sześć odcinków) jest w trakcie uzyskiwania pozwoleń na rozpoczęcie robót w terenie. Decyzja ZRID ma być wydana na wiosnę 2019 r i wtedy też ruszą roboty w terenie.
Dwujezdniowa droga ekspresowa S19 będzie prowadziła po nowym śladzie na zachód od obecnej DK19 a jedynie na odcinkach przechodzących przez kompleksy leśne, w Polichnie i na południe od Janowa Lubelskiego, w korytarzu obecnej drogi.
Łaczna wartość robót 722 mln zł ,a łączny koszt realizacji tego fragmentu S19 to 1,05 mld zł. Drogą pojedziemy w 2021 roku.
Odcinki drogi ekspresowej S19 w realizacji Lublin - Kraśnik. Mapa: GDDKIA
S19 w województwie podkarpackim:
Odcinek drogi ekspresowej S19 biegnący przez Podkarpacie będzie liczył 174 km. Zaawansowanie prac dla drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu przedstawia sie następująco:
30,1 km - w użytkowaniu
85,1 km – w opracowaniu koncepcja programowa
54,2 km - realizowany w trybie „projektuj i buduj”
Zakończenie wszystkich prac i udostępnienie kierowcom do ruchu drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem a Lublinem planowane jest w 2021 r.
Droga ekspresowa S19 w woj. podkarpackim - odcinki w realizacji i projektowaniu. Mapa: GDDKIA
S19 granica woj. lubelskiego (Lasy Janowskie) - Nisko
W 2018 roku zlecono zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 od węzła Lasy Janowskie (granica województw podkarpackiego i lubelskiego) do Niska. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w II połowie 2019 r. a zakończenie budowy w 2021 r.
Zadanie podzielone zostało na trzy odcinki realizacyjne, na które umowy podpisano 18 czerwca 2018 r.:
- Zadanie „A” Lasy Janowskie - Zdziary o dł. ok. 9,3 km. Prace zrealizuje konsorcjum Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. za kwotę 236 328 298,82 zł w 34 miesiące.
- Zadanie „B” Zdziary - Rudnik nad Sanem o dł. ok. 9 km. Firma Mosty-Łódź S.A. wykonaw zadanie za 286 886 390,59 zł i potrzebuje na to 34 miesiące.
- Zadanie „C” Rudnik nad Sanem - Nisko Południe o dł. ok. 6 km. Umowe podpisano z konsorcjum Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Wykonawca prace zrealizuje za 196 339 975,77 zł w 34 miesiące.
Z trasy na odcinku Lasy Janowskie - Nisko mamy skorzystać w 2021 roku.
Budowa drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu - odcinki, wykonawcy, terminy. Źródło: GDDKIA
S19 Nisko - Sokołów Małopolski
Trwa także realizacja (w trybie projektuj i buduj) drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła „Nisko Południe” do węzła „Sokołów Małopolski Północ. Fragment trasy o długości około 30 km podzielono na trzy odcinki realizacyjne:
- Zadanie „A” Nisko Południe – Podgórze o dł. ok. 11,5 km. Trasę zrealizuje konsorcjum Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construcciones S.A. za 272,5 mln zł w terminie 34 miesięcy.
- Zadanie „B” Podgórze – Kamień o dł. ok. 10,5 km. Drogowcy uznali za najkorzystniejszą ofertę firmy Budimex S.A., która zaoferowała zrealizowanie inwestycji za kwotę ponad 333,5 mln zł w terminie 34 miesięcy.
- Zadanie „C” Kamień – Sokołów Małopolski Północ o dł. ok. 7,9 km. Odcinek realizuje firma Budimex S.A. za kwotę ponad 286,4 mln zł w terminie 34 miesięcy.
Znowej trasy mamy skorzystać w 2021r.
S19 Rzeszów – Barwinek
Dla wszystkich odcinków S19-ki na południu województwa podkarpackiego trwają prace koncepcyjne.
Gotowa jest decyzja środowiskowa na budowę 85 kilometrów drogi Rzeszów – Babica – Barwinek. To najdłuższy i najbardziej kosztowny odcinek S19 przewidziany do realizacji. Koszty jego budowy szacowane są na 10 mld zł. Na całym odcinku S19 od Rzeszowa do granicy państwa w Barwinku trwają już prace koncepcyjne, które po zakończeniu pozwolą na ogłoszenie przetargu na projekt i budowę szlaku Via Carpatia.
Realizacja odcinka S19 z Rzeszowa do Babicy będzie sfinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek zgodnie z decyzją środowiskową
Zadanie to, wstępnie podzielono na dwa odcinki, w ciągu których powstaną obiekty inżynierskie w tym tunele drogowe:
w. Rzeszów Południe (Kielanówka, bez węzła) – w. Babica (z węzłem) o długości 10,3 km.
W styczniu 2017 roku GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą, który opracuje Koncepcję Programową. Droga ekspresowa S19 Rzeszów – Babica przewidziana jest do realizacji w systemie „projektuj - buduj”. W ramach projektowanego odcinka powstaną obiekty inżynierskie w tym tunel o długości ok. 1,35 km, 5 estakady, wiadukty, przejazdy gospodarcze oraz przejścia dla zwierząt. Droga będzie dwujezdniowa, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
w. Babica (bez węzła) – Barwinek, długości ok 74,9 km
Budowa drogi ekspresowej S19 na odc. od węzła Babica do Barwinka (granica państwa) obejmie budowę około 75 km drogi ekspresowej S19 wraz z węzłami, skrzyżowaniami, budową miejsc obsługi podróżnych i obwodów utrzymania oraz budową dróg dojazdowych wzdłuż drogi głównej, umożliwiających komunikację lokalną. Droga będzie przebiegać przez powiaty: rzeszowski (gmina Boguchwała), strzyżowski (gminy: Czudec, Strzyżów, Niebylec), brzozowski (gminy: Domaradz, Jasienica Rosielna, Haczów) oraz krośnieński (gminy: Korczyna, Krościenko Wyżne, Miejsce Piastowe, Rymanów, Iwonicz Zdrój, Dukla).
Prawie 75-kilometrowy odcinek S19 został podzielony na cztery zadania realizacyjne:
Zadanie 1: Węzeł „Babica” (bez węzła) - Węzeł „Domaradz” (z węzłem), dł. ok. 23,45km
Zadanie 2: Węzeł „Domaradz” (bez węzła) – Węzeł „Miejsce Piastowe” (z węzłem) dł. ok. 22,70 km
Zadanie 3: Węzeł „Miejsce Piastowe” (bez węzła) – Węzeł „Dukla” (z węzłem) dł. ok. 10,40 km
Zadanie 4: Węzeł „Dukla” (bez węzła) – Barwinek (Granica Państwa) dł. ok. 18,335 km