Duży krok do budowy obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego na DK9
- Anna Kluba
- conadrogach.pl, GDDKIA
- 2018-06-18
Prace przygotowawcze do budowy drogi rozpoczęły się w 2016 roku od opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i trzech wariantów przebiegu drogi. W 2017roku roku na mocy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wybrany został ostatecznie wariant inwestycji, dla którego opracowana została koncepcja programowa. Po zanalizowaniu i przyjęciu przez KOPI koncepcja stanie się materiałem wyjściowym do sporządzenia projektu inwestycji.
Mała obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego pobiegnie w ciągu drogi krajowej nr 9. Odcinek o długości około 2,6 km połączy istniejący węzeł Brezelia z ulicą Opatowską. W ramach inwestycji planowana jest korekta części węzła, budowa wiaduktu nad droga powiatową, dwóch mostów, przepustów, ronda w miejscu włączenia nowego przebiegu drogi nr 9 w istniejącą trasę.
W ramach zadania planowany jest odcinek drogi jednojezdniowej klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) o długości około 2,7 km poprowadzonej nowym śladem od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do istniejącej drogi krajowej nr 9 będącej wylotem z Ostrowca w kierunku Rzeszowa.
Obecnie droga krajowa nr 9 przebiega przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało w 2015 roku liczbę 23 tysięcy pojazdów na dobę. Dzięki obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytu poprzez przełożenie ruchu tranzytowego na wybudowany w ostatnich latach ciąg ulic oraz planowany przez GDDKiA odcinek łączący istniejący węzeł z wylotem drogi krajowej nr 9 w kierunku Rzeszowa.