Inwestycje na DW241: obwodnica Mroczy i Nakła, ronda w Kcyni i Więcborku
- conadrogach.pl
- ZDW Bydgoszcz
- 2014-04-04
- W Więcborku zamierzamy także wybudować rondo w miejscu obecnego skrzyżowania DW nr 241 i DW nr 242. Na razie powstała koncepcja. Wkrótce przystąpimy do prac projektowych. W porozumieniu z samorządem Kcyni przygotowywany jest także projekt ronda, które zastąpi obecne skrzyżowanie DW nr 241 z DW nr 246. Dochodzą do niego jeszcze dwie lokalne ulice. Jeśli gmina będzie dysponować projektem i gruntami do realizacji tego zadania, będziemy starali się zabezpieczyć środki na jego realizację – wyjaśnia dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik.
DW241 w latach 2008-10 została zmodernizowana na odcinku ponad 23 kilometrów. W ramach tego zadania przebudowano odcinki od granicy województwa wielkopolskiego przez Kcynię i Nakło do Mroczy oraz fragment tej drogi w Sępólnie Krajeńskim. Inwestycja kosztowała 65,2 mln zł.
Obecnie kończy się budowa obwodnicy Mroczy. Ta inwestycja jest prowadzona przez Gminę Mrocza, która korzysta ze wsparcia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W ramach tej inwestycji powstaje nowa droga o długości 4,2 km po wschodniej stronie miasta. Zlokalizowane będą na niej 3 ronda (przy wjazdach na starą drogę wojewódzką oraz w miejscu przecięcia się obwodnicy z DW243 prowadzącą w kierunku Koronowa. Inwestycja kosztuje 16,7 mln zł, a władze Mroczy zapowiadają finisz na czerwiec. Jesienią najwięcej prac wykonano przy rondzie północnym.
Prace prowadzone są w Nakle. Tam również powstaje obwodnica, która pozwoli kierowcom jadącym tranzytem omijać ciasne centrum. W ramach tego zadania budowany jest nowy wiadukt nad torami kolejowymi o długości 67m oraz nowy wiadukt nad ul. Rudki o długości 15,8 m. Wartość całego zadania wynosi 52 mln. Obecnie wykonywane są przede wszystkim prace ziemne. Trwa budowa kanalizacji oraz innych sieci podziemnych. Inwestorem jest miasto, które korzysta między innymi ze wsparcia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W drugim etapie planowane jest połączenie obwodnicy z ulicą Poznańską poprzez rondo trzywlotowe, co zapewni płynność ruchu oraz odpowiednie bezpieczeństwo.
Warto dodać, że na zmodernizowanej drodze DW241 od 2013 roku działa system tak zwanej preselekcji. Pojazdy jadące tą trasą są wstępnie ważone za pomocą listwy wbudowanej w nawierzchnie, robione jest im także zdjęcie z urządzeń zainstalowanych na specjalnej bramownicy. Takie dane docierają do inspektorów transportu drogowego, którzy zatrzymują pojazdy do kontroli jeśli zachodzi podejrzenie, że są przeładowane. To niezwykle ważne ponieważ to właśnie przeciążone pojazdy są najbardziej odpowiedzialne za degradację dróg w regionie.