Jaki wariant dla połączenia S69 z DW942 - obwodnicy Buczkowic
- conadrogach.pl
- ZDW Katowice
- 2014-05-24
W roku 2011 na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach opracowano wielowariantową koncepcję budowy obwodnicy Buczkowic, czyli nowej drogi łączącej powstającą drogę ekspresową S69 z DW942 (łączącą Bielsko-Białą ze Szczyrkiem). Było oczywiste, że wobec powstania S69, na tym kierunku nasili się ruch pojazdów, które poruszać się będą przez Rybarzowice i Buczkowice, drogami lokalnymi, nie przystosowanymi do tak dużego natężenia ruchu.
Trzy lata temu przeprowadzono konsultacje społeczne. Sama idea budowy nowej drogi nie budziła większych sprzeciwów. Mieszkańcy Rybarzowic i Buczkowic niepokoili się bardziej kwestiami odszkodowań za grunty i usytuowaniem wiaduktów, które pozwolą przejechać na drugą stronę nowej drogi. To jest bardzo ważna sprawa dla właścicieli okolicznych pól. Prawie trzy kilometrowa, nowa droga nie będzie miała skrzyżowań z lokalnymi drogami.
Już po wybraniu najkorzystniejszego wariantu z punku widzenia ekonomicznego, społecznego i środowiskowego, w Rybarzowicach zawiązał się komitet protestacyjny, który zaproponował jeszcze inny wariant przebiegu nowej drogi. Wychodząc na przeciw postulatom komitetu, ZDW w Katowicach zleciło zbadanie możliwości poprowadzenia obwodnicy zgodnie z postulatami komitetu, czyli w maksymalnym, możliwym odsunięciu od Rybarzowic w kierunku północnym.
Na ostatnim spotkaniu w Bielsku-Białej przestawiono możliwy przebieg obwodnicy, bardziej zgodny z postulatami komitetu protestacyjnego. Przedstawiciele biura projektów zaprezentowali także ocenę jakości wariantu proponowanego przez komitet i tego wybranego jako optymalny.
Przedstawiono oceny w zakresie społecznym, ekonomicznym, technicznym i środowiskowym. Największym minusem propozycji komitetu protestacyjnego są wyższe koszty. Szacuje się, że wariant proponowany przez projektanta wielowariantowej koncepcji (tzw. wariant nr 2) kosztować będzie nieco ponad 38 mln złotych. Tymczasem wariant proponowany przez komitet (oznaczony nr 6) ok. 42 mln zł. Wynika to z konieczności wybudowania mostu nad ciekiem wodnym i dwóch zbiorników retencyjnych, które w wariancie 2 nie są konieczne. Trzeba będzie także wybudować dłuższą drogę. Także wariant komitetu protestacyjnego będzie droższy w bieżącym utrzymaniu. Podobnie ocena wpływu na środowisko wypada korzystniej w przypadku wariantu 2, który nie narusza terenów cennych przyrodniczo. Wariant nr 6 przecina taki teren. Tylko w jednym kryterium wariant 6 jest lepszy od proponowanego pierwotnie 2. Jest to akceptacja społeczna, która jest także ważnym czynnikiem, który bierze się pod uwagę - informuje ZDW w Katowicach.
Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW w Katowicach stwierdził, że na tym etapie planowania inwestycji obydwa warianty są możliwe do zrealizowania. Trzeba jednak rozstrzygnąć kilka kwestii, które jeszcze nie są wiadome. Po pierwsze, chodzi o uzgodnienie przebiegu planowanego gazociągu, który ma powstać w tej okolicy i, po drugie zbadać trzeba stopień akceptacji dla inwestycji w proponowanym przez komitet przebiegu (wariant nr 6) właścicieli działek leżących w tym terenie. Wkrótce odbędzie się kolejne spotkanie, po tym jak biuro projektów dokona rozeznania w tych kwestiach.
Przedstawiciele komitetu protestacyjnego zadeklarowali daleko idącą elastyczność co do ostatecznego ustalenia przebiegu drogi. Ich głównym postulatem jest tak dalekie odsunięcie drogi na północ, jak to tylko możliwe, by w najmniejszym stopniu dzieliła ona ich pola.
Już po wybraniu najkorzystniejszego wariantu z punku widzenia ekonomicznego, społecznego i środowiskowego, w Rybarzowicach zawiązał się komitet protestacyjny, który zaproponował jeszcze inny wariant przebiegu nowej drogi. Wychodząc na przeciw postulatom komitetu, ZDW w Katowicach zleciło zbadanie możliwości poprowadzenia obwodnicy zgodnie z postulatami komitetu, czyli w maksymalnym, możliwym odsunięciu od Rybarzowic w kierunku północnym.
Na ostatnim spotkaniu w Bielsku-Białej przestawiono możliwy przebieg obwodnicy, bardziej zgodny z postulatami komitetu protestacyjnego. Przedstawiciele biura projektów zaprezentowali także ocenę jakości wariantu proponowanego przez komitet i tego wybranego jako optymalny.
Przedstawiono oceny w zakresie społecznym, ekonomicznym, technicznym i środowiskowym. Największym minusem propozycji komitetu protestacyjnego są wyższe koszty. Szacuje się, że wariant proponowany przez projektanta wielowariantowej koncepcji (tzw. wariant nr 2) kosztować będzie nieco ponad 38 mln złotych. Tymczasem wariant proponowany przez komitet (oznaczony nr 6) ok. 42 mln zł. Wynika to z konieczności wybudowania mostu nad ciekiem wodnym i dwóch zbiorników retencyjnych, które w wariancie 2 nie są konieczne. Trzeba będzie także wybudować dłuższą drogę. Także wariant komitetu protestacyjnego będzie droższy w bieżącym utrzymaniu. Podobnie ocena wpływu na środowisko wypada korzystniej w przypadku wariantu 2, który nie narusza terenów cennych przyrodniczo. Wariant nr 6 przecina taki teren. Tylko w jednym kryterium wariant 6 jest lepszy od proponowanego pierwotnie 2. Jest to akceptacja społeczna, która jest także ważnym czynnikiem, który bierze się pod uwagę - informuje ZDW w Katowicach.
Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW w Katowicach stwierdził, że na tym etapie planowania inwestycji obydwa warianty są możliwe do zrealizowania. Trzeba jednak rozstrzygnąć kilka kwestii, które jeszcze nie są wiadome. Po pierwsze, chodzi o uzgodnienie przebiegu planowanego gazociągu, który ma powstać w tej okolicy i, po drugie zbadać trzeba stopień akceptacji dla inwestycji w proponowanym przez komitet przebiegu (wariant nr 6) właścicieli działek leżących w tym terenie. Wkrótce odbędzie się kolejne spotkanie, po tym jak biuro projektów dokona rozeznania w tych kwestiach.
Przedstawiciele komitetu protestacyjnego zadeklarowali daleko idącą elastyczność co do ostatecznego ustalenia przebiegu drogi. Ich głównym postulatem jest tak dalekie odsunięcie drogi na północ, jak to tylko możliwe, by w najmniejszym stopniu dzieliła ona ich pola.