Niebezpieczna DK8 Wrocław-Kłodzko będzie rozbudowana. Jest nadzieja na S8
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-08-07
Powoli dobiegają końca prace nad wykonaniem studium techniczno-ekonomicznego wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy drogi krajowej nr 8 8 na odcinku Wrocław (Magnice) - Kłodzko wraz z budową obwodnic miejscowości, które będzie pierwszym krokiem do realizacji inwestycji. Dla ułatwienia prac trasę podzielono na trzy odcinki realizacyjne (pięć decyzyjnych - mapa):
- odcinek realizacyjny nr 1 – od km 35+956 (początek opracowania) do km 63+970 (okolice miejscowości Zwrócona, Bobolice, pomiędzy drogami powiatowymi nr 3165D i 3164D, krzyżującymi się z drogą krajową nr 8)
- odcinek realizacyjny nr 2 – od km 63+970 (okolice miejscowości Zwrócona, Bobolice, pomiędzy drogami powiatowymi nr 3165D i 3164D, krzyżującymi się z drogą krajową nr 8) do km 81+070 (okolice miejscowości Wilków Wielki, Przystronie, skrzyżowanie drogi krajowej nr 8 z drogą powiatową nr 3023D)
- odcinek realizacyjny nr 3 – od km 81+070 (okolice miejscowości Wilków Wielki, Przystronie, skrzyżowanie drogi krajowej nr 8 z drogą powiatową nr 3023D) do km 111+020 (okolice miejscowości Domasław, jest to koniec opracowania i włączenie w Autostradową Obwodnicę Wrocławia).
Mapa przebiegu nowej drogi krajowej nr 8 Wrocław - łodzko, która być może zyska status ekspresowej S8. Mapa: GDDKIA
Wcześniej prowadzone były prace koncepcyjne i analizowano przebieg nowego korytarza drogi. W ramach działań na etapie Studium Korytarzowego, prowadzono analizy dla 5 wyodrębnionych korytarzy głównych na odcinku Kłodzko - Wrocław. W konsekwencji prowadzonych analiz oraz spotkań z włodarzami oraz instytucjami z terenu powiatów: kłodzkiego, ząbkowickiego, dzierżoniowskiego, wrocławskiego oraz świdnickiego, wykonawca zadania zarekomendował do dalszych prac dwa warianty kompilacyjne KRP1 i KRP2 (opis przebiegu poniżej).
Jest cień nadziei na nową drogę ekspresową S8 Wrocław - Kłodzko
Zgodnie z zamówieniem wykonawca dokumentacji projektowej na odcinku realizacyjnym I - Kłodzko - Ząbkowice Śląskie miał brać pod uwagę rozbudowę drogi do przekroju 2+1 na odcinkach poza miejscowościami, na odcinku realizacyjnym II - Ząbkowice Śląskie - Łagiewniki rozbudowę drogi do przekroju 2+1 na odcinkach poza miejscowościami, a na odcinku III - Łagiewniki - Wrocław (Magnice) rozbudowę drogi do przekroju 2x2.
- O możliwości realizacji drogi krajowej nr 8 na całej długości w przekroju 2x2 zadecyduje m.in. nowa analiza i prognoza ruchu, analiza ekonomiczno-finansowa przyjętych rozwiązań na etapie STEŚ, potrzeby społeczne i gospodarcze kraju w zakresie rozwoju infrastruktury – wyjaśniają przedstawiciele wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wykonawca STEŚ ma również przewidzieć i przedstawić GDDKIA propozycję rozbudowy drogi klasy GP do drogi o parametrach klasy S. Jednak, trzeba pamiętać, że o zmianie statusu drogi krajowej na drogę ekspresową decyduje Rada Ministrów.
Planowany termin zakończenia opracowań koniecznych do rozpoczęcia rozbudowy DK8 Wrocław - Kłodzko jest wyznaczony na I kwartał 2020r. Oto jak wygląda szczegółowy harmonogram prac przygotowawczych:
Harmonogram prac dla rozbudowy DK8 Wrocław - Kłodzko. Źródło: GDDKIA
Opisy przebiegu korytarzy rekomendowanych przez projektanta – KRP1, KRP2 dla drogi nr 8 Wrocław - Kłodzko:
- Korytarz KRP1 rozpoczyna swój bieg w Kłodzku i do wysokości miejscowości Dębowina przebiega po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 (DK8). Następnie, w pobliżu miejscowości Bardo, przebieg korytarza odsuwa się na południe od drogi istniejącej, tym samym przybliżając się do miejscowości Janowiec. Następnie korytarz przechodzi przez granice gmin Bardo i Ząbkowice Śląskie, gdzie początkowo przebiega po śladzie istniejącym, a następnie w celu ominięcia Ząbkowic Śląskich odchodzi na wschód zbliżając się do miejscowości Pawłowice, Grochowiska, Strąkowa. Na wysokości miejscowości Zwrócona korytarz KRP1 przecina ponownie istniejącą DK8 i omija po zachodniej stronie miejscowości Sulisławice, Ligota Mała, Nowa Wieś Niemczańska i Kietlin. Na wysokości miejscowości Przystronie, korytarz KRP1 przecina istniejącą DK8 i przechodzi dalej po wschodniej stronie Łagiewnik, krzyżując się z drogą krajową nr 39 (DK39) i dwukrotnie z DK8 w okolicy miejscowości Radzików. Od miejscowości Mleczna korytarz KRP1 oddala się na zachód i na wysokości miejscowości Popowice ponownie przecina DK8, przechodząc jednocześnie na jej wschodnią stronę. Następnie korytarz omija miejscowości Pustków Wilczkowski, Jaszowice, Rolantowice, Cieszyce i za Kobierzycami ponownie łączy się z istniejącą DK8. Swój bieg kończy za miejscowością Chrzanów, włączając się do obwodnicy Wrocławia.
- Korytarz KRP2 rozpoczyna swój bieg w Kłodzku i do wysokości miejscowości Boguszyn przebiega po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 (DK8). Następnie korytarz KRP2 odbiega na południe i przechodzi przez miejscowości Jaszkówka, Podzamek, Laskówka, Janowiec i na wysokości miejscowości Przyłęk ponownie łączy się z przebiegiem istniejącej DK8. Po przekroczeniu terenów górniczych (okolice Braszowic), korytarz odbiega na wschód i omija Ząbkowice Śląskie. Na wysokości miejscowości Zwrócona, korytarz KRP2 przecina istniejącą DK8 i przebiega dalej na zachód od miejscowości Sulisławice, Ligota Mała, Nowa Wieś Niemczańska, Kietlin. W okolicy miejscowości Przystronie, korytarz KRP2 krzyżuje się z istniejącą DK8, następnie od zachodu omija Łagiewniki. Na odcinku Radzików-Mleczna, korytarz KRP2 przebiega bardzo blisko drogi istniejącej, a następnie odchodzi na zachód, omijając od wschodu miejscowości Janówek, Glinica. Dalej korytarz przebiega po zachodniej stronie miejscowości Ręków, Olbrachtowice, następnie krzyżuje się z drogą wojewódzką DW346 i zbliża się do Chrzanowa przechodząc pomiędzy miejscowościami Krolikowice i Nowiny. Swój bieg kończy za miejscowością Chrzanów, włączając się do obwodnic.