• Facebook - conadrogach
Niebezpieczna DK8 Wrocław-Kłodzko będzie rozbudowana. Jest nadzieja na S8
Na zdjęciu obwodnica Kłodzka - węzeł łączący się z DK8. Zdjęcia: GDDKIA

W pierwszym kwartale przyszłego roku powinny zakończyć się prace koncepcyjno-projektowe dla rozbudowy drogi krajowej nr 8 na odcinku z Wrocławia do Kłodzka. Do dalszych prac wskazano dwa warianty przebiegu nowej trasy. Po rozbudowie droga krajowa nr 8 ma mieć w wielu miejscach po dwa pasy w jednym kierunku. Rozważany jest też wariant podniesienia standardu drogi do parametrów trasy ekspresowej S8.

Powoli dobiegają końca prace nad wykonaniem studium techniczno-ekonomicznego wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy drogi krajowej nr 8 8 na odcinku Wrocław (Magnice) - Kłodzko wraz z budową obwodnic miejscowości, które będzie pierwszym krokiem do realizacji inwestycji. Dla ułatwienia prac trasę podzielono na trzy odcinki realizacyjne (pięć decyzyjnych - mapa):

  • odcinek realizacyjny nr 1 – od km 35+956 (początek opracowania) do km 63+970 (okolice miejscowości Zwrócona, Bobolice, pomiędzy drogami powiatowymi nr 3165D i 3164D, krzyżującymi się z drogą krajową nr 8)

  • odcinek realizacyjny nr 2 – od km 63+970 (okolice miejscowości Zwrócona, Bobolice, pomiędzy drogami powiatowymi nr 3165D i 3164D, krzyżującymi się z drogą krajową nr 8) do km 81+070 (okolice miejscowości Wilków Wielki, Przystronie, skrzyżowanie drogi krajowej nr 8 z drogą powiatową nr 3023D)

  • odcinek realizacyjny nr 3 – od km 81+070 (okolice miejscowości Wilków Wielki, Przystronie, skrzyżowanie drogi krajowej nr 8 z drogą powiatową nr 3023D) do km 111+020 (okolice miejscowości Domasław, jest to koniec opracowania i włączenie w Autostradową Obwodnicę Wrocławia).

 

Mapa przebiegu nowej drogi krajowej nr 8 Wrocław - łodzko, która być może zyska status ekspresowej S8

Mapa przebiegu nowej drogi krajowej nr 8 Wrocław - łodzko, która być może zyska status ekspresowej S8. Mapa: GDDKIA

Wcześniej prowadzone były prace koncepcyjne i analizowano przebieg nowego korytarza drogi. W ramach działań na etapie Studium Korytarzowego, prowadzono analizy dla 5 wyodrębnionych korytarzy głównych na odcinku Kłodzko - Wrocław. W konsekwencji prowadzonych analiz oraz spotkań z włodarzami oraz instytucjami z terenu powiatów: kłodzkiego, ząbkowickiego, dzierżoniowskiego, wrocławskiego oraz świdnickiego, wykonawca zadania zarekomendował do dalszych prac dwa warianty kompilacyjne KRP1 i KRP2 (opis przebiegu poniżej).

Jest cień nadziei na nową drogę ekspresową S8 Wrocław - Kłodzko

Zgodnie z zamówieniem wykonawca dokumentacji projektowej na odcinku realizacyjnym I - Kłodzko - Ząbkowice Śląskie miał brać pod uwagę rozbudowę drogi do przekroju 2+1 na odcinkach poza miejscowościami, na odcinku realizacyjnym II - Ząbkowice Śląskie - Łagiewniki rozbudowę drogi do przekroju 2+1 na odcinkach poza miejscowościami, a na odcinku III - Łagiewniki - Wrocław (Magnice) rozbudowę drogi do przekroju 2x2.

- O możliwości realizacji drogi krajowej nr 8 na całej długości w przekroju 2x2 zadecyduje m.in. nowa analiza i prognoza ruchu, analiza ekonomiczno-finansowa przyjętych rozwiązań na etapie STEŚ, potrzeby społeczne i gospodarcze kraju w zakresie rozwoju infrastruktury – wyjaśniają przedstawiciele wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wykonawca STEŚ ma również przewidzieć i przedstawić GDDKIA propozycję rozbudowy drogi klasy GP do drogi o parametrach klasy S. Jednak, trzeba pamiętać, że o zmianie statusu drogi krajowej na drogę ekspresową decyduje Rada Ministrów.

Planowany termin zakończenia opracowań koniecznych do rozpoczęcia rozbudowy DK8 Wrocław - Kłodzko jest wyznaczony na I kwartał 2020r. Oto jak wygląda szczegółowy harmonogram prac przygotowawczych:

Harmonogram rozbudowy drogi krajowej nr8 Wrocław - Kłodzko

Harmonogram prac dla rozbudowy DK8 Wrocław - Kłodzko. Źródło: GDDKIA

 

Opisy przebiegu korytarzy rekomendowanych przez projektanta – KRP1, KRP2 dla drogi nr 8 Wrocław - Kłodzko:

 

  1. Korytarz KRP1 rozpoczyna swój bieg w Kłodzku i do wysokości miejscowości Dębowina przebiega po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 (DK8). Następnie, w pobliżu miejscowości Bardo, przebieg korytarza odsuwa się na południe od drogi istniejącej, tym samym przybliżając się do miejscowości Janowiec. Następnie korytarz przechodzi przez granice gmin Bardo i Ząbkowice Śląskie, gdzie początkowo przebiega po śladzie istniejącym, a następnie w celu ominięcia Ząbkowic Śląskich odchodzi na wschód zbliżając się do miejscowości Pawłowice, Grochowiska, Strąkowa. Na wysokości miejscowości Zwrócona korytarz KRP1 przecina ponownie istniejącą DK8 i omija po zachodniej stronie miejscowości Sulisławice, Ligota Mała, Nowa Wieś Niemczańska i Kietlin. Na wysokości miejscowości Przystronie, korytarz KRP1 przecina istniejącą DK8 i przechodzi dalej po wschodniej stronie Łagiewnik, krzyżując się z drogą krajową nr 39 (DK39) i dwukrotnie z DK8 w okolicy miejscowości Radzików. Od miejscowości Mleczna korytarz KRP1 oddala się na zachód i na wysokości miejscowości Popowice ponownie przecina DK8, przechodząc jednocześnie na jej wschodnią stronę. Następnie korytarz omija miejscowości Pustków Wilczkowski, Jaszowice, Rolantowice, Cieszyce i za Kobierzycami ponownie łączy się z istniejącą DK8. Swój bieg kończy za miejscowością Chrzanów, włączając się do obwodnicy Wrocławia.


  2. Korytarz KRP2 rozpoczyna swój bieg w Kłodzku i do wysokości miejscowości Boguszyn przebiega po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 (DK8). Następnie korytarz KRP2 odbiega na południe i przechodzi przez miejscowości Jaszkówka, Podzamek, Laskówka, Janowiec i na wysokości miejscowości Przyłęk ponownie łączy się z przebiegiem istniejącej DK8. Po przekroczeniu terenów górniczych (okolice Braszowic), korytarz odbiega na wschód i omija Ząbkowice Śląskie. Na wysokości miejscowości Zwrócona, korytarz KRP2 przecina istniejącą DK8 i przebiega dalej na zachód od miejscowości Sulisławice, Ligota Mała, Nowa Wieś Niemczańska, Kietlin. W okolicy miejscowości Przystronie, korytarz KRP2 krzyżuje się z istniejącą DK8, następnie od zachodu omija Łagiewniki. Na odcinku Radzików-Mleczna, korytarz KRP2 przebiega bardzo blisko drogi istniejącej, a następnie odchodzi na zachód, omijając od wschodu miejscowości Janówek, Glinica. Dalej korytarz przebiega po zachodniej stronie miejscowości Ręków, Olbrachtowice, następnie krzyżuje się z drogą wojewódzką DW346 i zbliża się do Chrzanowa przechodząc pomiędzy miejscowościami Krolikowice i Nowiny. Swój bieg kończy za miejscowością Chrzanów, włączając się do obwodnic.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Zakappowany
2018-08-10 22:37
*S8 w formacie 2+2 Wrocław - Kłodzko
Zakappowany
2018-08-10 22:37
S8 lepsze, będzie można szybciej jechać a Sebixy w E36 będą mogły sprawdzić, "czy moja beta pojedzie 200".
Marek
2018-08-09 19:23
Tylko S8 w formacie 2+2. Nie ma sie co bawic w polsrodki. Format 2+1 to juz dzisiaj za malo. 2+2 to absolutne minimum. Ruch kolowy bedzie rosnac.
Polak
2018-08-09 16:34
Durny pomysł. Ekonomicznie to nie ma sensu. 2+1 zmozliwoscią rozbudowy do 2x2 jest i tak super opcja . Są o wiele bardziej potrzebne Ski w PL, np S10, S74 czy S12. Pozdrawiam
Kviat
2018-08-08 22:14
Czemu chcą budować drogę o przekroju 2x1?! Przecież to są stracone pieniądze. Najlepsza opcja to budowa S8 Wrocław - Kłodzko w przekroju 2x2 i tego powinniśmy się trzymać!
Yarro
2018-08-08 08:23
Premier Morawiecki obiecał 23 maja na spotkaniu w Bystrzycy Kł. zbudowanie S8 co najmniej do Kłodzka. Trzymamy za słowo!!!!
Kolo
2018-08-07 23:52
Tylko S8 a nie jakaś DK8 2+1
Oko
2018-08-07 20:47
Jak już mają wydać pieniądze to niech to zrobią porządnie.Na trasie Wrocław -Kłodzko jest tak duży ruch,że od dawna powinna być S8.Prawie na całej trasie są miejscowości i ograniczenia prędkości.To popycha niektórych do bardzo ryzykownych manewrów.O skutkach czytamy często w kronikach wypadków.Za często.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: