Nowa S74 i DK9 jako obwodnica Opatowa - wariant wybrany
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-12-05
Przez Opatów przebiegają dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu – droga nr 74 Sulejów - Kielce - Kraśnik i DK 9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Rzeszów. Na odcinku w starym centrum miasta drogi biegną jednym śladem, co bardzo utrudnia podróżowanie kierowcom i życie mieszkańcom. Obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin, poprawi komfort życia mieszkańcówi oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci czas podróżowania drogami nr 9 i nr 74.
Realizacja obwodnicy Opatowa polegać będzie na budowie w przeważającej części po nowym śladzie odcinka drogi ekspresowej S74 o długości około 9,7 km i odcinka drogi krajowej nr 9 o długości około 5,2 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa, a jej uzupełnieniem będzie projektowany odrębnie 3-kilometrowy łącznik w ciągu drogi krajowej nr 74 poprowadzony na północ od miasta.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe – węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej drogi nr 9 z przyszłym przebiegiem trasy i planowanym tzw. łącznikiem północnym do drogi nr 74 oraz węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi S74 z projektowaną drogą nr 9 zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką 757 do Staszowa. Początek nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 w ramach obwodnicy znajduje się na wysokości Zochcina, a koniec w Marcinkowicach.
Z kolei odcinek trasy S74 w ramach obwodnicy Opatowa zaczyna się w Jałowęsach, a kończy w miejscowości Okalina Kolonia. Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie.
Mapa wybranego wariantu obwodnicy Opatowa w ciągu drogi ekspresowej S74 i DK9. Mapa: GDDKIA
Drogowcy są coraz bliżej realizacji inwestycji. W ostatnim tygodniu poznaliśmy przebieg tej 15-kilometrowej obwodnicy. Przypomnijmy, dla obwodnicy Opatowa opracowane zostały Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe oraz raport oddziaływania inwestycji na środowisko, w ramach którego zanalizowane zostały trzy warianty przebiegu drogi z podwariantem opracowanym na etapie konsultacji społecznych. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wskazał w wydanej decyzji na wariant 1A BiS 2, dla którego opracowana zostanie koncepcja programowa. Koszt prac przygotowawczych wynikających z umowy to około 1,56 miliona złotych. GDDKIA poinformowała, ze ich zakończenie planuje na 2020 rok.
Podstawowe parametry techniczne obwodnicy Opatowa wraz z łącznikiem północnym:
S74
klasa drogi S 2/2 (docelowo S 2/3)
prędkość projektowa - 100 km/h
prędkość miarodajna – 110 km/h
szerokość pasa ruchu - 3,50 m
szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 12,00 m
podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m
nośność -115 kN/oś
DK 9
klasa drogi GP 2/2
prędkość projektowa - 70 km/h
prędkość miarodajna – 90 km/h
szerokość pasa ruchu - 3,50 m
podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami - 5,00 m
podstawowa szerokość pobocza - min. 1,5 m, w tym opaska bitumiczna szerokości nie mniejszej niż 0,70m
nośność -115 kN/oś
Łącznik północny w ciągu DK 74
klasa drogi GP 1/2
prędkość projektowa - 80 km/h
prędkość miarodajna – 100 km/h
szerokość pasa ruchu - 3,50 m
podstawowa szerokość pobocza - min. 1,5 m, w tym opaski bitumiczne 0,50m
nośność -115 kN/oś.
Jak informuje GDDKiA: - „Obwodnica Opatowa uwzględniona jest w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.”