Obwodnica Augustowa otwarta!
- A.K.
- conadrogach.pl
- 2014-11-07
Budowa obwodnicy Augustowa planowana była jeszcze w latach 90-tycch ubiegłego stulecia. Budowa obwodnicy w wariantu przechodzącego przez chronione obszary (m.in. w ramach sieci Natura 2000, tereny doliny Rospudy) ruszyła w lutym 2007 roku. Realizacja inwestycji spotkała się z ogromnym sprzeciwem ekologów. W październiku 2009 roku Rada Ministrów zgodnie z dyrektywami unijnymi zmieniła przebieg dróg ekspresowych i autostrad tak, aby omijały one obszary cenne przyrodniczo w województwie podlaskim. W rezultacie 29 grudnia 2009 roku została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla nowego przebiegu obwodnicy Augustowa. Budowa została wstrzymana. W drugim podejściu obwodnicę zaprojektowała i wybudowała firma Budimex. Umowa na projekt i budowę trasy, o wartości 659 mln zł brutto, została podpisana w marcu 2011 roku. Prace zakończyły się zgodnie z terminem, 27 października 2014 roku. Ostatecznie obwodnica Augustowa została przeprowadzona koło miejscowości Raczki tak by nie kolidować z obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.
Kierowcy korzystają z nowej obwodnicy Augustowa
Łączna długość obwodnicy wynosi ponad 34 km. Pierwszy odcinek o długości 21,48 km, od węzła Augustów do węzła Raczki, jest jednojezdniową drogą krajową nr 8. Drugi, 12,75- kilometrowy, od węzła Raczki do węzła Suwałki Południe - dwujezdniową drogą ekspresową S61. Wraz z łącznikiem od węzła Suwałki Południe do istniejącej drogi krajowej 8 nowa trasa ma długość 36,6 km.
- Oddana do użytku obwodnica Augustowa jest kluczowym elementem w ruchu międzynarodowym pomiędzy Polską, a krajami bałtyckimi – w przyszłości stanowić też będzie fragment planowanej drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej, poprzez planowaną obwodnice Łomży, Ełk aż do Budziska. Jej naturalnym przedłużeniem w kierunku Litwy, będzie planowana obwodnica Suwałk, na którą przetarg GDDKiA ogłosi jeszcze w tym roku - zaznacza rzecznik GDDKiA.