Obwodnica Niska i Stalowej Woli za półmetkiem
- Tere
- conadrogach.pl
- 2020-03-27
- Obecnie zaawansowanie prac dla obwodnicy Niska i Stalowej Woli sięga 55% a roboty prowadzone są w pełnym zakresie – poinformował rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wykonawcą kontraktu o wartości prawie 199,2 mln zł jest konsorcjum Mostostal Warszawa S.A. (lider) i Acciona Construccion S.A. (partner).Prace budowlane ruszyły w maju 2019 roku, po zakończeniu okresu projektowania i uzyskaniu decyzji ZRID.
Budowa obwodnicy obejmuje odcinek od Stalowej Woli – skrzyżowanie Trasy Podskarpowej z ul. Chopina do połączenia z realizowaną drogą ekspresową S19 na terenie gminy Nisko. W ramach inwestycji powstanie droga jednojezdniowa dwupasowa o nawierzchni bitumicznej, ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi i dwupoziomowymi, dwoma łącznikami drogowymi, mostami, wiaduktami, przepustami, drogami obsługującymi przyległy teren, urządzeniami ochrony środowiska oraz przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją.
W ramach budowy powstanie węzeł komunikujący obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz 4 skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) komunikujące obwodnicę ze Stalową Wolą, ze strefą przemysłową, z Niskiem oraz z DK19.
Mapa obwodnicy Niska i Stalowej Woli w ciągu drogi krajowej nr 77. Mapa: GDDKIA
Parametry techniczne obwodnicy Niska i Stalowej Woli:
- przekrój jednojezdniowy, tj.: 1×2 (lokalizacja zgodna z Koncepcją Programową, wariantem wynikowym);
- klasa techniczna: GP;
- prędkość projektowa: Vp=80 km/h;
- szerokość pasów ruchu: 3,5 m;
- szerokość opaski: 0,50 m;
- szerokość pobocza gruntowego: 1,5 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD oraz ochrony środowiska;
- szerokość korony drogi dla odcinka po nowym przebiegu 11 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD oraz ochrony środowiska;
- kategoria ruchu: KR5;
- obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś;
Kontraktowy termin zakończenia budowy wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wyznaczono na koniec marca 2021 roku.
Droga krajowa nr 77 Lipnik – Przemyśl zaliczana jest do podstawowego układu komunikacyjnego Polski. Umożliwia ona dojazd do przejść granicznych południowo wschodniej części kraju (Korczowa, Medyka).