1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Obwodnica Oświęcimia: pierwsza część otwarta!

Obwodnica Oświęcimia: pierwsza część otwarta!

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-12-03
Obwodnica Oświęcimia: pierwsza część otwarta!
Obwodnica Oświęcimia, grudzień 2024 r. Zdjęcia: GDDKIA
Pierwsza część obwodnicy Oświęcimia jest gotowa. Ponad 2 kilometrowy odcinek biegnący od ronda na ul. Zatorskiej do ronda na ul. Jagiełły (z drogą wojewódzką nr 948), który ułatwi przejazd z północnej i wschodniej części miasta w kierunku Kęt. Docelowo obwodnica połączy miasto z nowym węzłem Oświęcim na drodze ekspresowej S1.

Budowa obwodnicy Oświęcimia rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. Jest to jedno z zadań w ramach realizacji drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Wykonawca szacuje, że kompletną trasą kierowcy ominą Oświęcim w połowie 2026 roku. Stopień zaawansowania prac wynosi obecnie 76 procent.

Z początkiem grudnia br. oddano prawie 2,2 km odcinek południowej obwodnicy Oświęcimia między rondem na ul. Zatorskiej a rondem na ul. Jagiełły (z drogą wojewódzką nr 948). To pierwsza, wschodnia część trasy, która docelowo połączy miasto z nowym węzłem Oświęcim na drodze ekspresowej S1.

Znamy dokładny termin otwarcia S52 Północnej Obwodnicy Krakowa

I cześć obwodnicy Oświęcimia oddana do ruchu

I cześć obwodnicy Oświęcimia oddana do ruchu

Zdjęcia: GDDKIA

Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami za pomocą jednego węzła i rond:

  • z drogą S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy),
  • z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe,
  • z ul. Wojewódzką w Pławach poprzez rondo turbinowe,
  • z ul. Legionów (DW933) poprzez rondo turbinowe,
  • z ul. Jagiełły (DW948) poprzez rondo turbinowe,
  • z ul. Zatorską (obecna DK44, koniec obwodnicy) poprzez rondo turbinowe.

W sumie, w ciągu obwodnicy trasie powstają trzy mosty. Pierwszy, 12-metrowy na Młynówce, jest już gotowy. Konstrukcja drugiego, 432-metrowego obiektu na Wiśle, została skończona na początku wiosny, a trzeciego na Sole – została zabetonowana w październiku br. Gotowe jest też przejście pod drogą dla pieszych i rowerzystów w okolicy Stawów Adolfińskich.

Mapa przebiegu obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44

Mapa przebiegu obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44

Mapa: UM Oświęcim

Wykonawca zakończył niemal wszystkie prace ziemne. Na ostatniej prostej są też zadania związane z przebudową sieci energetycznych, wodnych, kanalizacyjnych i teletechnicznych. Gotowe są konstrukcje rond na ul. Wolskiej, Wojewódzkiej, Legionów, Jagiełły i Zatorskiej.

Ważna ekspresówka na Śląsku zostanie rozbudowana. Prace zajmą 9 lat

Obwodnica Oświęcimia, grudzień 2024 r. Zdjęcia: GDDKIA

Obwodnica Oświęcimia, grudzień 2024 r. Zdjęcia: GDDKIA

Przypominamy, że ze względu na położone w pobliżu obwodnicy tereny byłych niemieckich, nazistowskich obozów koncentracyjnych KL Birkenau i KL Auschwitz projekt i budowa nowej drogi zostały podporządkowane ochronie obu tych kluczowych dla światowego dziedzictwa miejsc. Inwestycja jest prowadzona w taki sposób, aby okolice obozów pozostały niezmienione. Dlatego też droga została zasłonięta przez specjalnie w tym celu zbudowany wał ziemny, a w miejscu przecięcia trasy z linią kolejową powstanie przejazd pod torami, a nie wiadukt nad nimi.

Budowa dwóch murów oporowych o długości 758 i 510 m dobiegła już końca. Mają wysokość odpowiednio niespełna 1 i 3,6 m. Gotowy jest też nasyp po północnej stronie drogi, który biegnie wzdłuż niej od mostu na Wiśle do Pławów. Ma 1,5 km długości, a w najwyższym miejscu 6 m wysokości. Ten nasyp zasłania widok na drogę od strony byłego niemieckiego, nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Birkenau.

Najtrudniejszym i najbardziej czasochłonnym elementem pozostałym do wykonania jest przejście pod torami kolejowymi linii Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Prace będą wykonywane przy utrzymaniu ruchu pociągów.

- Przygotowujemy obszar po obu stronach torów, gdzie droga będzie się obniżać i zejdzie do poziomu prawie 10 m poniżej poziomu gruntu. W tej okolicy jest bardzo wysoki poziom wód gruntowych. Musimy się więc przed nimi w odpowiedni sposób zabezpieczyć. Pod torami wykonano osłony z rur, które są równocześnie obrysem przyszłego przejazdu pod linią kolejową. Wzdłuż torów i prostopadle do nich robimy w gruncie specjalne ściany (przesłony) zabezpieczające przed napływem wód gruntowych – wyjaśniają drogowcy.

W II połowie 2025 roku ruszy budowa obiektu, którym obwodnica pobiegnie pod linią kolejową. Będzie to ogromny prostopadłościan o wymiarach 22,7 na 38,7 na 8,5 m. Zmieszczą się w nim trzy jezdnie – dwie obwodnicy Oświęcimia i trzecia, którą zostanie poprowadzona ul. Ostatni Etap.

- Kiedy konstrukcja zostanie skończona, na przełomie 2025 i 2026 roku, przeciśniemy ją pod torami. Jak dotąd nikt w Polsce nie przeciskał tak dużych konstrukcji pod czynną linią kolejową – podkreślają przedstawiciele GDDKIA.

Realizacja obwodnicy Oświęcimia wyniesie 615 mln zł. Jak pisaliśmy wcześniej, oddanie trasy do ruchu planowane jest w połowie 2026 r.

Nowa obwodnica Oświęcimia - I część otwarta 2 grudnia 2024 r.

Nowa obwodnica Oświęcimia - I część otwarta 2 grudnia 2024 r.

Zdjęcia: UM Oświecim

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 44 Jak dojadę - Oświęcim