Od piątku ominiemy Ryki ekspresową obwodnicą S17. Budowa S17 Garwolin – Piaski dobiegła końca
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-09-05
Do tej pory przejazd przez Ryki w godzinach szczytu trwał około 40 minut. Kierowcy często stali w korkach. Zmieni to obwodnica, a dokładnie fragment trasy S17 pomiędzy węzłami Ryki Północ i Skrudki, który na razie będzie na udostępniony do ruchu, na zasadzie tymczasowej organizacji z ograniczeniem prędkości do 100 km/h. Wykonawca, firma PORR musi dokończyć jeszcze część prac.
- Wykonawca będzie mógł rozpocząć prace na dotychczasowym przebiegu DK17 i dokończyć budowę przepustów powiązanych z S17. Na skrzyżowaniu z DK48 w Moszczance powstanie rondo, a nawierzchnia starej DK17 na dojeździe do Ryk zostanie wyremontowana – wyjaśniają drogowcy.
Prowadzenie tych prac bez przełożenia ruchu na nowy odcinek S17 oznaczałoby paraliż komunikacyjny na dotychczasowej trasie. Zrealizowanie tych wszystkich prac zakończy całą inwestycję oraz pozwoli uzyskać końcowe pozwolenie na użytkowanie. Wtedy też zniknie ograniczenie prędkości na fragmencie S17 omijającym Ryki. W efekcie, blisko 140 kilometrową trasę od początku obwodnicy Garwolina do końca obwodnicy Piask, kierowcy pojazdów osobowych będą mogli przejechać zgodnie z przepisami w około 70 minut.
W ramach budowy odcinka od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do węzła Skrudki powstały m.in. trzy węzły (Ryki Północ, Ryki Południe i Skrudki), blisko 30 obiektów inżynierskich w tym most na rzece Wieprz o długości blisko 200 metrów, któremu władze gminy Żyrzyn nadały imię urodzonej w pobliskim Kośminie Zofii Kossak.
Prace budowlane na odcinku drogi ekspresowej S17 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do węzła Skrudki kosztowały ponad 651 mln zł. Łączna wartość inwestycji obejmująca również prace projektowe, badania archeologiczne, odszkodowania za przejęte nieruchomości oraz wynagrodzenie dla nadzoru to blisko 760 ml zł.
Nowe kilometry drogi ekspresowej S17 oddane w tym roku
Przed wakacjami kierowcy skorzystali z 13-kilometrowego odcinka drogi S17 pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód. 4 lipca kierowcy mogli pojechać kolejnymi 30 km, czyli dwoma odcinkami od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc i dalej do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego (o łącznej długości 25,2 km) wraz z 5-kilometrowym fragmentem kolejnego odcinka do węzła Ryki Północ, gdzie kierowcy musieli zjechać na starą DK17. Po udostepnieniu brakujących 15 km pomiędzy węzłami Ryki Północ i Skrudki istniejące odcinki trasy S17 utworzą jeden ciąg ekspresówki.
Kiedy pojedziemy S17 Garwolin - Warszawa
W budowie są jeszcze odcinki ekspresowej S17 z Garwolina do Warszawy. Zgodnie z umowami z całą drogą ekspresową S17 z Warszawy do Lublina pojedziemy najpóźniej do czerwca 2020 roku. Trzeba jednak zaznaczyć, że większość trasy (węzeł Lubelska na obwodnicy Warszawy – obwodnica Kołbieli i obwodnica Kołbieli – Garwolin) ma być gotowa do końca 2019 r. Najdłużej poczekamy na ekspresową obwodnicę Kołbieli, jej budowa zakończy się w II kw. 2020 r.
Za rok poznamy projekty Wschodniej Obwodnicy Warszawy S17 Ząbki - Zakręt
Droga ekspresowa S17 Warszawa - Lublin dłuższa o kolejne kilometry. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S17 docelowo będzie liczyła około 310 km i będzie częścią trasy europejskiej E372. Startując w okolicach Warszawy będzie pełnić rolę wschodniej obwodnicy stolicy (WOW). Tam tez połączy się z drogą ekspresową S8 i autostradą A2. W województwie lubelskim jako obwodnica omija Lublin i komunikuje się z drogami ekspresowymi S12 i S19. Biegnący przez Polskę odcinek jest częścią międzynarodowej trasy europejskiej E372 prowadzącej w kierunku Lwowa.
Cała S17 Piaski – Hrebenne w projektowaniu. Pojedziemy nią najwcześniej w 2025 r.