1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Opóźni się oddanie S19 Kraśnik - obwodnica Janowa Lubelskiego

Opóźni się oddanie S19 Kraśnik - obwodnica Janowa Lubelskiego

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-08-15
Opóźni się oddanie S19 Kraśnik - obwodnica Janowa Lubelskiego
Wykryte zjawiska krasowe na budowie drogi ekspresowej S19 opóźnią oddanie obwodnicy Janowa Lubelskiego i odc. Kraśnik - Janów. Zdjęcia: GDDKIA
Na połowę tego roku, a później na wakacje, ustalano termin otwarcia nowych odcinków drogi ekspresowej S19 obwodnicy Janowa Lubelskiego i odcinka do Kraśnika. Nowa droga jest już gotowa, dlatego kierowców dziwi, że nadal muszą stać w korkach. Powodem są dodatkowe prace na S19 zabezpieczające drogę, przed odkrytymi zjawiskami krasowymi. Potrwają ona niemal do końca roku.

Opóźni się oddanie dwóch odcinków trasy Via Carpatia na Lubelszyźnie. Powodem są zjawiska krasowe na obwodnicy Janowa Lubelskiego i odc. Janów - Kraśnik, które nie zostały uwzględnione w dotychczasowej dokumentacji geologicznej. Koszt dodatkowych prac na obu odcinkach S19 wyniesie ok. 60 mln zł.

Przypomnijmy, realizację 33 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 podzielono na trzy części:

  • od węzła Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ (długość ok. 18 km),
  • obwodnicę Janowa Lubelskiego (ok. 7 km)
  • od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie (ok. 8 km).

Dla wszystkich odcinków podpisano umowy z wykonawcami. 30 października 2017 r. – podpisano umowę na realizację: Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ (długość ok. 18 km) z konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za blisko 390 mln zł. Obwodnicę Janowa Lubelskiego (ok. 7 km) realizuje firma Mota-Engil Central Europe za 148,5 mln zł. Odcinek od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie (ok. 8 km) realizuje konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za 183,6 mln zł. 

Dwujezdniowa droga ekspresowa S19 będzie prowadziła po nowym śladzie na zachód od obecnej DK19 a jedynie na odcinkach przechodzących przez kompleksy leśne, w Polichnie i na południe od Janowa Lubelskiego, w korytarzu obecnej drogi.

GDDKIA planuje kolejne inwestycje drogowe. Sprawdzamy jakie nowe ekspresówki obiecano w każdym z województw



Realizacja drogi ekspresowej S19 w woj. lubelskim. Poóźnie się oddanie odcinków od Janowa Lubelskiego do KraśnikaRealizacja drogi ekspresowej S19 w woj. lubelskim. Poóźnie się oddanie odcinków od Janowa Lubelskiego do Kraśnika. Mapa: GDDKIA

Kto wybuduje S19 między Kockiem a Lubartowem?

Zjawiska krasowe na budowie drogi ekspresowej S19 w woj. lubelskim

Na etapie uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie obwodnicy Janowa Lubelskiego w ciągu drogi S19, w obrębie rowów odwadniających na fragmencie obwodnicy, odkryto wyżłobione przez wodę podziemne szczeliny i zapadliska.

- Jako że dotychczasowa dokumentacja geologiczna nie wskazywała na występowanie zjawisk krasowych, zleciliśmy przeprowadzenie dodatkowych badań. Ich wyniki potwierdziły te zjawiska. Choć nawierzchnia gotowej drogi nie osiadła to dla bezpieczeństwa przyszłych użytkowników zdecydowano o dodatkowych zabezpieczeniach – wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Obecnie wykonywane są wiercenia w podłożu i iniekcje niskociśnieniowe zaczynu cementowego, których celem jest wzmocnienie gruntu. W opinii wykonawcy pozwoli to uniknąć ewentualnych problemów, mogących pojawić się już w trakcie eksploatacji drogi. Te dodatkowe prace na kilkusetmetrowym odcinku drogi przełożą się na oddanie obwodnicy Janowa Lubelskiego do ruchu w IV kwartale br.

Zjawiska krasowe wykryto również, na etapie prac budowalnych, w kilku miejscach na sąsiednim odcinku S19 pomiędzy Kraśnikiem a Janowem Lubelskim. Tu zastosowana będzie inna metoda zabezpieczeń - specjalne materace z wykorzystaniem geowłóknin. Jedynie w kilku miejscach wykonane zostaną iniekcje. Ten odcinek również zostanie udostępniony do ruchu w IV kwartale br.


Obwodnica Janowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S19

Obwodnica Janowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S19. Zdjęcia: GDDKIA

Droga ekspresowa S19 o długości około 570 km docelowo pobiegnie z północy na południe przez niemal całą Polskę wschodnią, połączy przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z przejściem w Barwinku. Ta wschodnia arteria zepnie główne miasta wschodniej Polski: Białystok, Lublin i Rzeszów. Połączy się z autostradami A2 i A4 oraz drogami ekspresowymi S17, S74, S8, S61 i S16. Droga S19 oprócz odcinka Białystok - Kuźnica, jest częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia.

Na Lubelszczyźnie przybędzie 350 km dróg ekspresowych


Zjawiska krasowe - czym sa i gdzie występują?

Zjawiska krasowe są to naturalne procesy geologiczne powodujące zmiany na, jak i pod powierzchną Ziemi. Wywoływane są m.in. przez czynniki zewnętrzne (wody opadowe lub roztopowe). Na terenie Polski mogą występować w czterech regionach:

  • zlodowaceń środkowopolskich zlodowacenia Odry
  • Wyżyny Lubelskiej
  • Wyżyny Śląsko-Krakowskiej
  • Gór Świętokrzyskich

Procesy krasowe są związane głównie z występowaniem skał węglanowych. Kras rozwija się w wapieniach oraz w skałach, w których występują konkretne minerały (np. margle, wapniste zlepieńce i piaskowce, kreda pisząca). Przepływające przez nie wody gruntowe lub opadowe rozpuszczają budujące je minerały. Tempo powstawania pustek krasowych jest uzależnione od parametrów ośrodka skalnego, takich jak szczelinowatość i podatność na rozpuszczanie w wodzie. Ważnym czynnikiem jest też chemizm wód (ich agresywność w stosunku do skały poddanej procesowi krasowienia). 

Pustki krasowe powstałe na skutek wypłukania materiału skalnego przez wodę stanowią poważne strefy osłabień. Mogą być one wypełnione materiałem, przeważnie luźnym i zwietrzałym. Tworzenie się pustek powoduje zmianę naprężeń w skale, co może prowadzić do dalszych deformacji ośrodka skalnego. Wykrycie pustek krasowych tradycyjnymi odwiertami wymaga bezpośredniego trafienia w takie miejsce. Dlatego też zakres badań geologicznych prowadzonych na inwestycjach drogowych został powiększony o badania grawimetryczne, które pozwolą dokładnie określić obszar występowania zjawisk krasowych.

Realizacja obiektów budowlanych na obszarach krasowych stwarza niebezpieczeństwo nagłych zawałów oraz nierównomiernych osiadań. Dlatego w sytuacji stwierdzenia takich zjawisk, konieczne jest zapewnienie dodatkowych, specjalistycznych rozwiązań mających na celu prawidłową realizację inwestycji i jej zabezpieczenie przed negatywnymi skutkami zjawisk krasowych.

GDDKIA przypomina, że na etapie opracowywania dokumentacji przygotowawczej i badań geologicznych zjawiska krasowe odkryto m.in. w miejscach planowanej budowy dróg ekspresowych S12 i S17 na Wyżynie Lubelskiej, S74 na obszarze Gór Świętokrzyskich czy DK78 na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej. Odwierty wykazały występowanie lejów krasowych lub pustek wypełnionych powietrzem albo wtórnie wypełnionych materiałem. Dla odcinka DK78 Zawiercie (Kromołów) - Żerkowice przeprowadzane są dodatkowe badania geologiczne i opracowywany jest projekt budowalny uwzględniający charakterystykę geologiczną terenu.

Odwierty przeprowadzone w niektórych miejscach na Wyżynie Lubelskiej pokazały podziemne, kilkumetrowe pustki, położone kilka lub kilkanaście metrów poniżej poziomu terenu.

- Tam, gdzie jest to wskazane lub istnieje możliwość występowania zjawisk krasowych, zostaną przeprowadzone dodatkowe badania geologiczne, które pozwolą określić obszar ich występowania i zminimalizować ryzyko odkrycia ich dopiero na etapie realizacji inwestycji. Tym samym zainteresowani wykonawcy wraz z ogłoszeniem przetargu otrzymają wyniki tych badań, co umożliwi im uwzględnienie w składanych ofertach występowania zjawisk krasowych oraz opracowanie odpowiedniego projektu budowlanego – dodają drogowcy.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Janów Lubelski