Po wielu miesiącach jest ZRID dla obwodnicy Zawiercia i Poręby na DK78
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-03-02
Wojewoda śląski wydał decyzję ZRID dla budowy prawie 17-kilometrowego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78. To ważny i długo oczekiwany krok w realizacji I etapu obwodnicy, która docelowo ma mieć aż 24 kilometry.
Powstanie projekt S1 Sosnowiec – Mysłowice oraz węzła Klimontów
Mapa przebiegu obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Mapa: GDDKIA
Umowę na prace projektuj i buduj o wartości prawie 478 mln zł podpisano w grudniu 2019 r. z konsorcjum firm Kobylarni i Mirbudu z pierwotnym terminem zakończenia w kwietniu 2023 r. W październiku 2020 r. wykonawca obwodnicy złożył do Wojewody Śląskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID. Jednak proces wydawania zezwoleń trwał grubo ponad rok.
- Zakładaliśmy jej uzyskanie w ok. siedem miesięcy, tymczasem wydano ją po 16 miesiącach. W związku z przedłużającą się procedurą wydania decyzji ZRID wykonawca złożył roszczenie terminowe, które po jego rozpatrzeniu, może skutkować wyznaczeniem nowego terminu zakończenia inwestycji – informują drogowcy.
Budowa S1 potrwa dłużej. Odcinki S1 z umowami i w przetargu
Jak wyjaśnia katowicki oddział GDDKIA, na czas trwania procedury wydawania decyzji ZRID wpływ miały trzy czynniki: kilkumiesięczny okres wydania pozwolenia wodnoprawnego przez PGW Wody Polskie, kilkumiesięczna procedura wydawania przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Katowicach (RDOŚ) postanowienia z ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko oraz konieczność dokonania korekt rozwiązań projektowych wynikających z uwag RDOŚ i brak ostatecznej decyzji lokalizacyjnej dla linii kolejowej nr 182 Zawiercie - Tarnowskie Góry.
Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zamyka etap projektowania. W najbliższych dniach wykonawca przejmie teren budowy, co pozwoli na rozpoczęcie prac przygotowawczych.
Nowy odcinek DK78 ominie Zawiercie i Porębę. Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica Poręby i Zawiercia pobiegnie wzdłuż DK78 przez powiaty będziński i zawierciański oraz przez miejscowości Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec. Dwujezdniowa obwodnica Poręby i Zawiercia połączy się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. DK78 komunikuje sąsiadujące miejscowości m.in. z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Dzięki nowemu przebiegowi drogi, tranzyt ominie centra miast, jednocześnie poprawiając warunki życia mieszkańców. Obecnie włączenie się do ruchu z drogi lokalnej lub przejechanie na druga stronę DK78 jest utrudnione, a czasem kierowcy, wymuszając pierwszeństwo, powodują kolizję lub wypadek.
Wizualizacja obwodnicy Zawiercia i Poręby w ciągu DK78. Zdjecia: GDDKIA
Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 realizowana jest w podziale na II odcinki:
- Odcinek I: Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów) – od km 105+836 do km 122+500
- Odcinek II: odcinek w m. Zawiercie (Kromołów – Żerkowice) – od km 122+500 do km 130+135
Pierwszy odcinek o długości 16,6 km zaczyna się w Siewierzu i biegnie w kierunku wschodnim poprzez Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. Drugi swój początek ma za węzłem Kromołów, następnie biegnie przez 7,6 km do projektowanego w ramach obwodnic Kroczyc skrzyżowania typu rondo w Żerkowicach. Łączna długość obwodnicy to ponad 24 km.
W przygotowaniu jest już drugi odcinek obwodnicy: Kromołów - Żerkowice o długości ok. 7,7 km. W styczniu 2020 r. ruszyło przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej obejmującej projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID. W październiku 2021 r. ukończony został projekt budowlany. W listopadzie zostało przeprowadzane posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI). W kwietniu 2022 r. drogowcy planują posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID będzie możliwe w czerwcu 2022 r. Zadanie to będzie realizowane w formule tradycyjnej w latach 2023-2025.