1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Prace betonowania tunelu na S3 Bolków – Lubawka dobiegły końca

Prace betonowania tunelu na S3 Bolków – Lubawka dobiegły końca

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-05-17
Prace betonowania tunelu na S3 Bolków – Lubawka dobiegły końca
Zakończono betonowanie obudowy ostatecznej tunelu TS-26 w ciągu S3. Zdjęcia: Jurica Stegic/PORR
W połowie maja wykonawca odcinka drogi S3 Bolków – Kamienna Góra pomyślnie zakończył prace konstrukcyjne w najdłuższym pozamiejskim tunelu. Zalany został ostatni blok sklepienia. Wykonanie dłuższego tunelu, mierzącego 2300 m, składało się z dwóch głównych faz, w których powstaje konstrukcja nośna, a mianowicie z fazy drążenia i z fazy budowy konstrukcji obudowy ostatecznej.

Spis treści:

Zaawansowanie budowy S3 na Dolnym Sląsku. Kiedy otwarcie drogi S3?

Budowa najdłuższego tunelu na S3 zakończona

Nowe odcinki drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku

Mapa drogi S3 Bolków - Lubawka

 

Zaawansowanie budowy S3 na Dolnym Sląsku. Kiedy otwarcie drogi S3?

Zaawansowanie budowy odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra sięga niemal 77 proc. Ponad 15 km fragment z tunelami i estakadami ma być otwarty w pierwszej połowie 2024 roku. Będzie to równoznaczne z domknięciem ekspresowego połączenia S3 na południu kraju. W tym roku kierowcy pojadą odcinkiem na trasie Kamienna Góra – Lubawka (granica z Czechami).

W tym roku nowy odcinek drogi S3. Tak wyglądają estakady i nowe węzły na S3 do Lubawki

W tym roku nowy odcinek drogi S3. Tak wyglądają estakady i nowe węzły na S3 do Lubawki

Zdjęcia: GDDKIA

Zakończenie prac przy obudowie ostatecznej tunelu TS-26 w ciągu S3 Bolków – Kamienna Góra nie kończy robót wewnątrz obiektu. Wykonawca rozpoczął właśnie prace związane z jego wyposażeniem w urządzenia i systemy bezpieczeństwa. Prowadzone są także roboty ziemne, które dotyczą wykonania docelowej konstrukcji nawierzchni betonowej, czyli jezdni. Jednocześnie prowadzone są prace na ciągu głównym drogi ekspresowej S3 oraz w krótszym ok. 320-metrowym tunelu TS-32.

Jezdnie główne drogi S3 Bolków - Kamienna Góra. Zdjęcia: GDDKIA

Jezdnie głowne drogi S3 Bolków - Kamienna Góra

Odcinek S3 od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła)od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem), o długości ok. 16,1 km, o przekroju 2x2x 3,5 m., realizowany jest w systemie projektuj i buduj przez konsorcjum firm PORR Bau GmbH (lider) i PORR S.A. (partner) na podstawie umowy zawartej 17 października 2019 r.

Budowa S8 z Wrocławia do Kłodzka staje się faktem. GDDKIA może ruszać z pierwszym przetargiem

Budowa najdłuższego tunelu na S3 zakończona

Prace nad budową drogowego, dwunawowego tunelu w ciągu trasy S3 rozpoczęły się 5 grudnia 2020 roku na portalu południowym. W pierwszej fazie, za pomocą drążenia wykonano tzw. obudowę wstępną. Obie nawy mają łącznie długość 4420,76 m, a do ich wydrążenia wykorzystano 385 t materiałów wybuchowych. Wyrobisko zabezpieczono 77 400 m3 torkretu. Ostatecznie przebicie nastąpiło 22 lutego 2022 roku.

Druga faza, z wykonaniem obudowy ostatecznej, rozpoczęła się 8 maja 2022 roku, po sukcesywnym usunięciu instalacji górniczych, wygładzeniu nierówności obudowy wstępnej i ułożeniu drogi technologicznej z betonu wałowanego. Poza drążonym odcinkiem przed portalami, w części wykonywanej metodą odkrywkową (Cut&Cover) wykonano segmenty tunelu o długości 165,6 m, które następnie zostaną odpowiednio zabezpieczone i zasypane.

Jak wyliczają drogowcy, łącznie wykonano 369 szt. segmentów, z czego w nawie wschodniej 185 szt. i nawie zachodniej 184 szt. Pojedynczy segment ma długość 12,5 m i został wykonany z 248 m3 betonu. Wartość ta zmienia się w zależności od rzeczywistej geometrii wyrobiska. Z uwagi na geometrię tunelu, łuki pionowe i poziome, konieczne było wykonanie na odcinkach krańcowych tunelu krótszych segmentów.

W każdej z naw znajduje się po 23 szt. segmentów, zaopatrzone w nisze utrzymaniowe, umożliwiające konserwację drenażu tunelu, po 10 segmentów z niszami alarmowymi i przeciwpożarowymi oraz osiem segmentów łączących obie nawy za pomocą ewakuacyjnych przejść poprzecznych dla pieszych.

W połowie długości tunelu znajduje się przejazd awaryjny dla pojazdów służb ratunkowych. Przejścia poprzeczne mają długość od 24,5 m do 32 m i stanowią drogę ewakuacji do sąsiedniej nawy dla użytkowników tunelu w sytuacji zagrożenia. Dodatkowo wykonane zostały dwa segmenty odwadniające (na skrzyżowaniu ze starą sztolnią górniczą, na którą natknięto się podczas drążenia tunelu) odprowadzające wodę ze sztolni do systemu odwodnienia tunelu.

Pierwsze sklepienie segmentu w obudowie ostatecznej zostało zabetonowane 29 maja 2022 roku, a 356 dni później ukończono ostatni z 369 segmentów sklepienia.

S3 - tunel TS-32 - zakończone betonowanie. Zdjęcia: GDDKiA

S3 - tunel TS-32 - zakończone betonowanie. Zdjęcia: GDDKiA


W procesie tym wylano 15 930 m3 betonu na spągi, 15 450 m3 do wykonania przyczółków i 65 027 m3 na wykonanie sklepienia. W przypadku metody odkrywkowej zużyto dodatkowo 4 837 m3 betonu. Całość, czyli 101 244 m3 betonu, zostało wykonane przez wytwórnie betonu wykonawcy, która znajduje się na placu budowy. Do wykonania całej obudowy ostatecznej wykorzystano 4 310 ton stali zbrojeniowej – wynika z danych GDDKIA.

Nowe odcinki drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku

Realizacja 31-kilometrowej drogi ekspresowej S3 na odcinku pomiędzy Bolkowem a Lubawką (granica państwa) jest podzielona na dwa odcinki: Bolków - Kamienna Góra i Kamienna Góra - Lubawka. To ostatnie fragmnety trasy S3, które pozostają w budowie. Trasa pomiędzy Bolkowem a granicą państwa w Lubawce ułatwi dojazd z Czech drogą ekspresową S3 do autostrady A4 i dalej na północ do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Ułatwi także komunikację krajową wzdłuż zachodniej granicy Polski. Odcinek od Bolkowa do Lubawki, o łącznej długości ok. 31,5 km, tak jak pozostałe odcinki S3 będzie miał dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu i pas awaryjny. Dostęp do trasy zapewnią wężły drogowe. 

Droga ekspresowa S3 do Lubawki - cała przejezdna w I połowie 2024 r. Odcinek Kamienna Góra - Lubawka w 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA

Droga ekspresowa S3 do Lubawki - cała przejezdna w 2024 r

Mapa drogi S3 Bolków - Lubawka

Droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W tunelach drogowych trasa ekspresowa S3 zostanie poprowadzona przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, pomiędzy obrębami miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice.

Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra - Lubawka

Mapa S3: GDDKIA

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Bolków Jak dojadę - Kamienna Góra