Przebudowa autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa: będą trzy pasy, znikną niektóre węzły
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-08-27
Dzisiaj pseudo-autostrada A4 Wrocław – Krzyżowa nie ma pasa awaryjnego, często korkuje się, bo ma tylko po dwa pasy ruchu. Gęsto rozmieszczone są też węzły drogowe, a niektóre z nich jak np. Kostomłoty (połączenie z DK5) są niebezpieczne. W końcu ruszą przygotowania do wielkiej przebudowy tej trasy.
W czerwcu pojawiła się informacja, że rząd zapewnił finansowanie dla I etapu inwestycji, który dotyczy prac przygotowawczych dla A4-ki Wrocław – Krzyżowa. Prace przewidują dokończenie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonanie koncepcji programowej oraz nabycie nieruchomości.
Autostrada A4 Wrocław - Krzyżowa. Zdjęcia: GDDKIA
W ramach inwestycji 110 kilometrowy odcinek autostrady A4 ma być dostosowany do wymaganych parametrów techniczno-budowlanych dla autostrady. Oznacza to, że dobudowany zostanie trzeci pas ruchu i pas awaryjny na obu jezdniach - od węzła Bielany do Krzyżowej (węzeł łączący A4 z A18). Wszystkie wiadukty nad autostradą A4 mają być wyburzone i dostosowane pod nową szerokość. Zaplanowano też likwidację 8 węzłów drogowych: Jadwisin, Lubiatów, Legnickie Pole, Mikołajkowice, Wądroże, Udanin, Jarosław, Pietrzykowice i przebudowę węzłów: Golnice, Krzywa, Chojnów, Złotoryja, Legnica, Budziszów, Kostomłoty, Kąty Wrocławskie, Bielany Wrocławskie.
Poniemiecka autostrada A4 z płyt betonowych przetrwała w stanie niemal niezmienionym aż do lat 90. XX w. Jej fatalny stan zyskał miano „najdłuższych schodów nowoczesnej Europy”. Od 2002 r. do 2006 podjęto się przebudowy A4 na trasie Krzywa – Wrocław. Teraz drogowcy przymierzają się do ponownej przebudowy, tak by dostosować go do pełnych parametrów autostrady. Wtedy dopiero zostanie objęty systemem opłat.