Rozbudowa DK61 Warszawa – Ostrołęka. Przyszedł czas na odc. Legionowo – Zegrze i obwodnicę Pułtuska
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-11-05
DK61 Warszawa - Ostrołęka sukcesywnie rozbudowywana
Od 2006 roku trwają prace związane z rozbudową DK61 od granicy z Warszawą w kierunku Ostrołęki. Pierwszym zadaniem była budowa obwodnicy Jabłonny, która została oddana do ruchu w 2008 r. Kolejne trzy inwestycje to rozbudowa przejścia przez Legionowo. Prace zostały rozpoczęte od budowy wiaduktu nad torami PKP oraz dojazdów do niego. Kolejnym etapem była rozbudowa DK61 od końca obwodnicy Jabłonnej do wiaduktu. Oba zadania zostały zakończone w 2010 r. Obecnie w realizacji jest trzeci etap, od wiaduktu do rejonu skrzyżowania z ul. Wolską w Stanisławowie Drugim. Planowany termin zakończenia robót to koniec maja 2021 r. Druga jezdnia na odcinku pomiędzy Zegrzem a Serockiem została dobudowana w latach 2007-2008. Od 2011 roku Serock omijamy wybudowaną obwodnicą.
195 mln zł za rozbudowę DK61 Legionowo - Zegrze
Kolejnymi inwestycjami na drodze krajowej nr 61 będzie budowa obwodnicy Pułtuska i rozbudowa odcinka pomiędzy Legionowem a Zegrzem. Drogowcy wybrali już najkorzystniejszą ofertę na projektuj i buduj dla wspomnianego odcinka DK61 - wartość około 195 mln zł. To oferta złożona przez konsorcjum firm, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki. Jeśli nie będzie odwołań, to wkrótce możliwe będzie podpisanie umowy.
Przewidziany do rozbudowy odcinek DK61 Legionowo - Zegrze. Mapa: GDDKIA
Zadaniem wykonawcy będzie rozbudowa 4,5 km istniejącej DK61 do przekroju dwujezdniowego z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Zrealizowane zostaną również drogi dojazdowe do obsługi terenu bezpośrednio przyległego do drogi. Na skrzyżowaniach wybudowane zostaną sygnalizacje świetlne, a w miejscu obecnego ronda w Zegrzu, na skrzyżowaniu z DW631, powstanie węzeł. Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z chodnika i ścieżki pieszo-rowerowej. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W tym roku przetarg na projektuj i buduj dla obwodnicy Pułtuska
Równocześnie trwa opracowywanie dokumentacji na budowę około 17–kilometrowej obwodnicy Pułtuska. Umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach podpisano w listopadzie 2017 r. Wykonawcą dokumentacji jest Transprojekt Gdański Sp. z o.o. Wartość zadania wynosi 3,3 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w listopadzie 2020 r. Obecnie trwają prace odbiorowe dokumentacji.
Zadaniem projektanta było opracowanie dokumentacji zawierającej wariantowy przebieg przyszłej obwodnicy, czyli tzw. STEŚ, materiały do uzyskania decyzji środowiskowej, a także bardziej szczegółowe elementy koncepcji programowej dla wybranego wariantu.
W czerwcu 2020 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla wariantu 1 obwodnicy Pułtuska. Nowa trasa w ciągu DK61 o łącznej długości ok. 17 km będzie omijać Pułtusk od zachodu. Wybudowany zostanie węzeł drogowy na rozwidleniu DK61 i DK57 wraz z korektą przebiegu DK57 na odcinku ok. 3 km (budowa obwodnicy m. Kleszewo i m. Przemiarowo). Obwodnica na całej długości będzie posiadała parametry drogi ruchu głównego przyspieszonego (GP). Wybudowane zostaną obiekty inżynierskie, chodniki, drogi do obsługi terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obwodnica wyprowadzi przede wszystkim uciążliwy tranzyt z miasta. Średni dobowy ruch na przejściu przez Pułtusk wynosi ok. 18 tys. pojazdów na dobę.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Pultuska:
2020 r. - ogłoszenie przetargu w systemie ,,Projektuj i buduj”
2021 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
2022-2025 - planowane lata realizacji robót budowlanych