S10 Bydgoszcz – Toruń czeka na decyzję środowiskową. Archeolodzy ruszyli z pracami
- Anka Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-02-25
Prace projektowe dla drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz-Toruń od 2017 roku prowadzi firma Mosty Katowice Sp. z o.o. Zakresem projektowania objęty jest około 50 km odcinek od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Oprócz rozbudowy trasy do drogi ekspresowej planowana jest: rozbudowa węzła Toruń Południe (połączenie drogi ekspresowej S10 i autostrady A1 z drogą krajową nr 91) oraz rozbudowa węzła Bydgoszcz Południe (Stryszek), polegającą na dostosowaniu rozwiązań węzła do przekroju 2x2 drogi krajowej nr 25 na całym węźle wraz z odcinkiem do miejscowości Brzoza (włącznie z istniejącym skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 254).
Z końcem stycznia 2019 r. w ramach procedury mającej na celu wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach drogowcy złożyli w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy Raport Oddziaływania na Środowisko z wnioskiem o kontynuowanie procedury i wydanie ww. decyzji.
Jednocześnie rozpoczęły się archeologiczne badania rozpoznawcze w pasie planowanej budowy S10 na odcinku Bydgoszcz - Toruń.
- Badania mają charakter nieinwazyjny i polegają na lustracji powierzchni terenu w celu określenia orientacyjnego zakresu kolizji stanowisk archeologicznych z planowaną inwestycją. Prospekcji terenowej towarzyszyć będą kwerendy w archiwach oraz analizy specjalistyczne z wykorzystaniem najnowszych technologii (np. analiza danych LIDAR uzyskanych przy pomocy skaningu laserowego). Archeolodzy wykonają dokumentacje wszystkich rozpoznanych obiektów zabytkowych, do których można zaliczyć także umocnienia polowe z I i II Wojny Światowej, stare nie znajdujące się w ewidencjach konserwatorskich cmentarze czy inne miejsca kultu lokalnych społeczności. Badania potrwają do sierpnia br. Po przedłożeniu ich wyników Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków uzyskamy dalsze wytyczne dotyczące postępowania z zabytkami w trakcie przyszłej budowy – zaznaczają drogowcy.
Droga ekspresowa S10 relacji Bydgoszcz-Toruń najprawdopodobniej będzie budowana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Decyzję taką podjął Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów (w czerwcu 2018 roku). Oznacza to, że partner prywatny zaprojektuje i wybuduje drogę oraz zajmie się jej utrzymaniem. W zamian strona publiczna będzie wnosić opłaty za udostępnienie trasy. Droga ma być wolna od opłat dla kierowców samochodów osobowych.
Droga ekspresowa S10 biegnąca z zachodu na wschód stanowić będzie bowiem uzupełnienie transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Połączy docelowo zespół portów morskich Szczecin-Świnoujście z Bydgoszczą, Toruniem oraz Warszawą oraz zapewni komunikację z autostradą A1.