Wschodnia Obwodnica Warszawy. Rozpoczęcie przygotowań do budowy S17 ruszy od nowa
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2025-03-14

Drogowcy deklarują, że wychodzą z impasu związanego z realizacją ostatniej części Warszawskiego Węzła Drogowego. Efektem ma być budowa 14-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17.
S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy wraca do sądu
GDDKIA nie widzi szans na szybkie zakończenie obecnego sporu formalno-sądowo-środowiskowego. Argumentuje, że niezależnie od jego wyniku i tak konieczna byłaby aktualizacja dokumentacji, która stała się nieaktualna. W tej sytuacji wyjściem z impasu jest rozpoczęcie całej procedury od nowa.
GDDKIA przygotowuje się do budowy 400 km nowych tras na Mazowszu. Co to za drogi?
- Zaczniemy od przygotowania dokumentów do ogłoszenia przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Równocześnie wycofamy wnioski złożone w 2015 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie, przekazane później do RDOŚ w Białymstoku. Umożliwi nam to wszczęcie postępowania przetargowego, które wyłoni biuro projektowe. Jego zadaniem będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z uwzględnieniem tunelu. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz nasze dotychczasowe doświadczenia w realizacji takich obiektów. Konsekwencją prac będzie wskazanie przebiegu trasy S17, najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym – poinformował warszawski oddział GDDKIA.
Mapa warszawskiego ringu. Do jego domknięcia cały czas brakuje S17 Drewnica - Ząbki - Warszawa Wschód.
Mapa: GDDKIA
Oznacza to, że realizacja obwodnic ruszy najwcześniej w latach 2032 – 2035. Budowę poprzedzi bowiem uzyskanie nowej decyzji środowiskowej, która wskaże nowy wariant przebiegu trasy. Kolejnymi krokami będą wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i na końcu roboty budowlane w terenie.
Do domknięcia warszawskiego ringu brakuje wspomnianych ok. 14 km WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód (Zakręt). Dziś wielu kierowców z powodu braku WOW jeździ drogami wojewódzkimi nr 631, 637 i 638 oraz ulicami Wesołej, by móc skorzystać z węzła Warszawa Wschód, a jeśli jadą w kierunku Krakowa, wybierają północno-zachodnią część ringu. Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, najbardziej obciążonym fragmentem ringu jest obecnie odcinek S8 na wysokości Powązek (ze średnim dobowym ruchem blisko 200 tys. pojazdów) oraz most Grota Roweckiego (blisko 186 tys. pojazdów). Od oddania do użytkowania tunelu pod Ursynowem w ciągu S2 POW korzysta z niego średnio dziennie ok. 77 tys. pojazdów. W październiku 2023 r. jednego dnia było ich nawet ponad 110 tys.