Będą duże korki na Zakopiance w Libertowie. Rusza jej rozbudowa, skrzyżowanie zastąpi tunel
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2025-02-24

Rusza rozbudowa 1,1 km Zakopianki w Libertowie. - Pierwsze prace obejmą przygotowanie terenu i wycinkę zieleni. Następnie rozpoczniemy przebudowę sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, elektrycznych, gazowych i teletechnicznych. Będziemy też poszerzać wschodnią jezdnię zakopianki (w kierunku Krakowa) i przylegającą do niej lokalną drogę. Te prace nie będą powodowały dużych zmian w organizacji ruchu. Później rozpoczniemy budowę tunelu – zapowiadają drogowcy z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Co nowego na budowie S7 w Krakowie? Kiedy nowe odcinki obwodnicy Krakowa?
Harmonogramy zakładają, że budowa tunelu pod DK7 rozpocznie się w połowie roku. Na początek ekipy zajmą się jego zachodnią częścią. Od tego czasu rozpoczną się duże utrudnienia w ruchu na Zakopiance. Odcinek jezdni prowadzący w kierunku Myślenic zostanie zamknięty, a ruch zostanie przeniesiony na jezdnię, którą dziś poruszają się samochody w kierunku Krakowa. Na tej jezdni będą trzy pasu ruchu – dwa w kierunku Myślenic oraz jeden („lewy”) w kierunku Krakowa. Ostatni, czwarty pas („prawy” w kierunku Krakowa) zostanie poprowadzony na odcinku ok. 700 m drogą lokalną biegnącą po wschodniej stronie Zakopianki.
- Prace potrwają do połowy 2027 roku. Przez cały okres prac chcemy utrzymać ruch dwoma pasami w kierunku Krakowa i Myślenic – informuje GDDKIA.
Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. Ich koszt to prawie 150 mln zł. Inwestycja zakłada likwidację skrzyżowania Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. W tym celu pod DK7 powstanie wspomniany tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa.
Rozbudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą ma zwiększyć przepustowość tego odcinka. Powstaną też trzy kładki – w okolicy likwidowanego skrzyżowania, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju. Zastąpią one dotychczasowe przejścia dla pieszych.
Zadanie zakłada też poszerzenie drogi łącznikowej po wschodniej stronie drogi w Libertowie i budowie dwóch rond. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod trasą.
Znikną skręty w prawo z Zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.
W ramach inwestycji wykonawca zrealizuje ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych. Postawi także ekrany akustyczne.
S52 Beskidzka Droga Integracyjna - mapa odcinków realizacyjnych, węzły drogowe
Inwestycja w Libertowie to nie jedyne prace na DK7 Kraków - Myślenice. W ubiegłym roku otwarto węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. W trakcie prac są kolejne dwa węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach. GDDKIA przygotowuje też dokumentację niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę następnego takiego węzła w Jaworniku.
Gdzie korki i prace na Zakopiance - mapa inwestycji
Mapa: GDDKIA