S17 dłuższa o nowe kilometry na północ od Lublina
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-06-19
Oddawany do użytku odcinek drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód to pierwszy fragment drogi ekspresowej S17 o nawierzchni betonowej. Na obiektach i najazdach na nie zastosowano mieszanki bitumiczne, podobnie jak na łącznicach jedynego na ponad 13-kilometrowej trasie węzła Żyrzyn oraz na drogach do obsługi ruchu lokalnego. Zbudowano 21 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty i dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, trzy wiadukty nad nią i trzy górne przejścia dla dużych zwierząt.
Nowy odcinek drogi ekspresowej S17 Skrudki - Kurów na trasie Warszawa - Lublin. Zdjecia: K. Nalewajko, GDDKIA
Nowy odcinek drogi ekspresowej, który pokonamy autem osobowym w ok. 7 minut, płynnie połączy się z już funkcjonującą trasą S17 od strony węzła Kurów Zachód. Na kolejnym węźle Żyrzyn kierowcy mogą zjechać na drogę wojewódzką nr 824 prowadzącą do Puław lub poprzez sieć dróg lokalnych dotrzeć do okolicznych miejscowości. Wraz z oddaniem do ruchu tego odcinka kierowcy skorzystają z blisko 3-kilometrowego kolejnego fragmentu trasy. Na razie z jednej jezdni w obu kierunkach, bez możliwości zjazdu na węźle Skrudki, z włączeniem do obecnego przebiegu DK17 przed mostem na Wieprzu.
Nowy odcinek pozwoli zaoszczędzić czas i zapomnieć o rondzie w Żyrzynie, na którym w godzinach szczytów komunikacyjnych tworzyły się korki. Już niedługo nastąpi oddanie kolejnych dwóch odcinków od Garwolina do granicy województw z fragmentem kolejnego do węzła Ryki Północ (ok. 30 km). Natomiast pod koniec wakacji kierowcy skorzystają z pozostałej części S17 omijającej Ryki i wtedy od początku obwodnicy Garwolina aż do końca obwodnicy Piask dystans ok. 140 km pokonają samochodem osobowym w ok. 70 minut.
Mapa odcinków drogi ekspresowej S17 Warszawa - Lublin. Otwarcie S17 Skrudki - Kurów. Mapa: GDDKIA
Budowa 13-kilometrowego odcinka S17 pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód to koszt ok. 271 mln zł. Doliczając pozostałe wydatki, w tym odszkodowania na przejęte nieruchomości, prace archeologiczne i wynagrodzenie nadzoru to łączna kwota wyniesie ok. 370 mln zł. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jako jeden z pięciu kontraktów S17 pomiędzy Garwolinem i węzłem Kurów Zachód (i dojazdem do mostu w Puławach), na które w 2017 roku podpisano umowę o dofinansowanie. Wykonawcą odcinka S17-ki Skrudki – Kurów jest firma Mota-Engil Central Europe.
Droga ekspresowa S17 docelowo będzie liczyła około 310 km i połączy Warszawę z Lublinem i dalej z przejściem granicznym z Ukrainą w miejscowości Hrebenne. Biegnący przez Polskę odcinek jest częścią międzynarodowej trasy europejskiej E372 prowadzącej w kierunku Lwowa. Obecnie w realizacji jest cały, brakujący fragment S17, który połączy Warszawę z Lublinem. Na kolejne odcinki z Piask do przejścia granicznego w Hrebenne będziemy musieli poczekać zdecydowanie dłużej. Tu najwcześniej powstanie obwodnica Tomaszowa Lubelskiego, która jest już w budowie.