Trzy oferty w przetargu na dokończenie S61 Suwałki - Budzisko
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-10-21
O tym, że Impreza Pizzarotti nie wybuduje odcinka trasy Via Baltica S61 Suwałki – Budzisko dowiedzieliśmy się w czerwcu br., gdy doszło do zerwania umowy. Drogowcy wskazywali na brak konkretnych działań wykonawcy i duże opóźnienia względem harmonogramu.
Przypomnijmy, realizacja S61 Suwałki – Budzisko prowadzona była w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca opracował dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i taką decyzję wojewoda podlaski wydał 20 maja br. Jednak mimo upływu czasu nie było właściwej mobilizacji w zakresie przygotowania do prowadzenia robót budowlanych. - Nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty, nie skończone zostały też projekty wykonawcze, a przedłożona czasowa organizacja ruchu umożliwiająca bezpieczne prowadzenie budowy - nie miała wszystkich wymaganych prawem opinii, m.in. Policji – wyliczali drogowcy.
W sierpniu ruszył przetarg na wybór nowego wykonawcy prac. - Ogłaszając przetarg, określiliśmy kryteria oceny ofert, zgodnie z którymi cena stanowi 60 proc., zaś kryteria pozacenowe (tj. gwarancja, terminy, kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej itd.) - 40 proc. Kosztorys na realizację zadania wynosi 896,23 mln zł –przypomina GDDKIA.
W przetargu na odcinek drogi ekspresowej S61 od końca obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w miejscowości Budzisko wpłynęły trzy oferty. Okazuje się, ze każda z nich przekracza budżet przewidziany przez GDDKIA. Najniższa oferta opiewa na nieco ponad 1 mld zł, a najwyższa na ponad 1,5 mld zł. Obecnie trwa procedura badania i oceny ofert. Wkrótce dowiemy się czy drogowcy zdecydują się na wybór droższej od kosztorysu oferty, czy też będą szukać innych rozwiązań i ogłoszą nowy przetarg.
Zadaniem nowego wykonawcy będzie dokończenie projektowania (ew. optymalizacja projektu), a jeśli zajdzie taka konieczność - również zmiana decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, oraz wybudowanie drogi ekspresowej wraz z całą infrastrukturą, a także uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowej drogi. GDDKIA chce aby ewentualne prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 26 miesięcy od daty zawarcia umowy, ale nie krótszym, niż 24 miesiące od tej daty. Do czasu objętego projektowaniem wliczane są okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca), natomiast nie wlicza się ich do etapu robót.
Droga ekspresowa S61 jako część trasy Via Baltica docelowo będzie liczyć około 235 km. Odbijając od drogi ekspresowej S8 w miejscowości Ostrów Mazowiecka poprowadzi do granicy z Litwą w Budzisku przez Łomżę, Ełk i Suwałki, biegnąc przez województwo mazowieckie, podlaskie i częściowo warmińsko-mazurskie. Jest częścią międzynarodowej europejskiej drogi E67 łączącej Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę przez Polskę z Europą Centralną i Zachodnią.