1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Via Carpatia: Budowa dróg S19 i S61 priorytetem

Via Carpatia: Budowa dróg S19 i S61 priorytetem

  1. Michał Kluba
  2. conadrogach.pl, MIB
  3. 2018-07-12
Via Carpatia: Budowa dróg S19 i S61 priorytetem
Część odcinków trasy Via Carpatia w Polsce jest już w realizacji (m.in. S61 od Budziska do końca obwodnicy Suwałk), na część zostały podpisane umowy – np. ostatnio na trzy odcinki S19 na Podkarpaciu, od węzła Lasy Janowskie (granica woj. lubelskiego) do węzła Nisko Południe. Zdjęcia: GDDKIA
Szlak Via Carpatia przebiega obecnie przez 9 państw i liczy około 7700 km. W każdym państwie stan jego realizacji jest zróżnicowany, m.in. ze względu na położenie i ukształtowanie geograficzne czy dostępność funduszy unijnych. - Dla Polski Via Carpatia jest priorytetem infrastrukturalnym – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dzięki temu przyśpieszyła realizacja dróg ekspresowych S19 i S61.

- Dzięki determinacji osób, dla których jest to przedsięwzięcie strategiczne, udaje nam się realizować ten jakże ważny dla Polski i całego regionu projekt, prowadzący do rozwoju gospodarczego naszego kraju. Via Carpatia to kluczowy transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem północy z południem Europy, integrującym systemy transportowe m.in. Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji - powiedział minister Andrzej Adamczyk.

- Dzięki działaniom rządu na realizację całego przebiegu tej trasy w naszym kraju zostały zabezpieczone środki finansowe. Część odcinków jest już w realizacji (m.in. S61 od Budziska do końca obwodnicy Suwałk), na część zostały podpisane umowy – np. ostatnio na trzy odcinki na Podkarpaciu, od węzła Lasy Janowskie (granica woj. lubelskiego) do węzła Nisko Południe – zaznaczył.

Na początku czerwca 2018 r. Komisja Europejska opublikowała projekt nowego rozporządzenia CEF, w którym w Załączniku I, określającym między innymi przebieg wybranych odcinków na sieci uzupełniającej TEN-T, wpisany został korytarz Via Carpatia.

Korzyści wynikające z realizacji szlaku Via Carpatia to m.in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych. Via Carpatia stworzy także możliwość otwarcia na inne kraje w ramach UE oraz spoza UE, takie jak Turcja, Ukraina, Białoruś czy kraje Bałkanów Zachodnich.

Realizacja projektów transportowych tworzących szlak Via Carpatia pozwoli na zbudowanie szkieletu komunikacyjnego, dzięki któremu państwa uczestniczące w projekcie będą mogły stabilnie się rozwijać. Via Carpatia, jako szlak biegnący pomiędzy Europą Północną a Bałkanami, Grecją i Turcją, wpisuje się w proces postępującej spójności ekonomicznej i terytorialnej Unii Europejskiej oraz przyczynia się do rozwoju społecznego i gospodarczego całej Europy Środkowo-Wschodniej.

- Dzięki włączeniu do przebiegu szlaku Via Carpatia trasy prowadzącej z Lublina przez Warszawę do Trójmiasta, stworzone zostaną warunki do rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni – podsumował A. Adamczyk.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Utrudnienia na drodze S61