Budowa S10 – jest umowa na wylotówkę ze Szczecina
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2025-01-30
W rękach wykonawców są już wszystkie odcinki nowej drogi ekspresowej S10 od połączenia z autostradą A6 pod Szczecinem do węzła Piła Północ (z drogą ekspresową S11) o łącznej długości ponad 113 km. Z końcem stycznia br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych zawarła ostatnia umowę na realizację ekspresowego wjazdu do Szczecina. Mowa o ok. 4,4 km odcinku S10-ki omijającego od północy szczecińskie osiedle Płonia. Nowa droga rozpocznie się od węzła drogowego Szczecin Kijewo z autostradą A6, a zakończy na połączeniu z istniejącą S10 za granicą Szczecina. To ważny element drogowy stolicy woj. zachodniopomorskiego.
- Odcinek pozwoli na wyprowadzenie tranzytu z obszaru zabudowanego na terenie miasta Szczecin. Jest tam zlokalizowanych wiele przejść dla pieszych oraz kilka skrzyżowań, przy jednym z nich, z drogą do Zdunowa, ze względu na wiele wypadków i kolizji kilka lat temu Inspekcja Transportu Drogowego ustawiła fotoradar – przypominają drogowcy.
W ciągu odcinka S10 zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Szczecin Zdunowo i Szczecin Płonia. Powstanie również most na rzece Płonia, poszerzony o przejście dla zwierząt, oraz dwa duże górne przejścia dla zwierząt.
Odcinek drogi ekspresowej S10 Szczecin Kijewo - Zdunowo - mapa
Mapa: GDDKIA
Prace o wartości 204 mln zł wykona firma Budimex. Jest to ósmy i ostatni odcinek S10 Szczecin - Piła, który wszedł w etap realizacji. Umowy na pozostałe odcinki trasy S10 do Piły GDDKIA podpisała w ubiegłym roku. Łącznie to 113,4 km dwujezdniowej drogi ekspresowej z trzynastoma węzłami drogowymi, 56 wiaduktami, ośmioma estakadami i 20 górnymi przejściami dla zwierząt, trzema parami Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwoma obwodami utrzymania drogi ekspresowej.
Mapa drogi ekspresowej S10 Szczecin - Piła w podziale na odcinki realizacyjne
Mapa: GDDKIA
Docelowo droga ekspresowa S10, o długości ok. 400 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. Będzie to bezpośrednie połączenie województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.