W tym roku dwa odcinki S2 obwodnicy Warszawy. Tunel za rok, będzie paraliż na Ursynowie?
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-09-15
Droga ekspresowa S2 jako Południowa Obwodnica Warszawy docelowo będzie miała 34 kilometry długości. W realizacji jest ostatni fragment trasy (od węzła Puławska do węzła Lubelska) realizowany w podziale na trzy zadania o łącznej długości ok. 18,5 km. Zakończenie budowy drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinkach C i B, przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa, oraz ursynowskiego odcinka A (bez tunelu) nastąpi do końca 2020 roku. Planowany termin oddania do użytku tunelu przewidziany jest w II kwartale 2021 roku. GDDKIA zaznacza, że nowe terminy zakończenia budów wynikają z uznania części roszczeń złożonych przez wykonawców obwodnicy.
Mapa przebiegu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciagu S2 Puławska - Lubelska. Mapa: GDDKIA
Pod koniec sierpnia do stołecznego Biura Polityki Mobilności i Transportu wpłynęło pismo od firmy Astaldi, wykonawcy południowej obwodnicy Warszawy. Pismo dotyczyło koncepcji czasowej organizacji ruchu, która miałaby zapewnić przejezdność pomiędzy węzłami Ursynów Wschód i Ursynów Zachód. Zawarta została również informacja o zakładanej dacie przejezdności pomiędzy tymi węzłami poprzez drogi miejskie – po tzw. objeździe awaryjnym niegotowego tunelu, który miałby poprowadzić ulicami Ghandi i Rosoła. Jak informuje warszawski magistrat, przesłana koncepcja nie zawierała żadnych informacji o ruchu, który miałby się tam odbywać.
- Od samego początku podkreślaliśmy, że nie wyrażamy zgody na wykorzystywanie objazdu do prowadzenia ruchu tranzytowego w przypadku, gdyby oddanie tunelu nastąpiło później niż reszty trasy. Takie rozwiązanie to ogromne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zablokowanie ruchu lokalnego dzielnicy Ursynów – informuje warszawski Urząd Miasta.
Z kolei GDDKiA zapewnia, że nigdy nie planowała prowadzenia ruchu tranzytowego istniejącym układem ulic lokalnych Ursynowa. Jak wyjaśniają drogowcy, w pierwszej kolejności planowane jest oddanie do ruchu przeprawy mostowej wraz z węzłami Przyczółkowa i Wał Miedzeszyński. Następnie do tego układu drogowego zostanie podłączony odcinek do węzła Lubelska wraz z elementami tego węzła. W ten sposób podróżni zyskają nową alternatywę dla dojazdu do Warszawy od wschodu. Będą mogli tak jak dziś dojeżdżać DK2 i ul. Trakt Brzeski do Trasy Siekierkowskiej, bądź skorzystać z nowego odcinka drogi ekspresowej S2 i w zależności od celu podróży zjechać na węźle Patriotów, węźle Wał Miedzeszyński lub węźle Przyczółkowa.
W celu dokończenia robót na węźle Puławska niezbędne będzie uruchomienie węzła Ursynów Zachód. Dla obszaru przylegającego do S2 na odcinku od węzła Lotnisko do węzła Puławska dalej obowiązywał będzie wdrożony zakaz ruchu pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16t. Taka sama sytuacja będzie na węźle Ursynów Wschód, gdzie w ramach czasowej organizacji ruchu związanej z brakiem przejezdności tunelu planowany jest zakaz poruszania się pojazdów ciężarowych po terenie m.st. Warszawy, o czym świadczą m.in. procedowane w Urzędzie Miasta projekty – dodają przedstawiciele GDDKIA.
Budowa tunelu na Ursynowie zakończy się w II kwartale 2021 r. Do tego czasu sytuacja na drogach Ursynowa będzie bardzo trudna. Zdjęcia: K. Nalewajko, GDDKIA
Wprowadzenie ruchu na Południowej Obwodnicy Warszawy z drogi ekspresowej S2 od węzła Puławska oraz drogi ekspresowej S17 od węzła Lubelska, bez oddania do użytkowania tunelu na Ursynowie, spowoduje znaczne utrudnienia na warszawskich drogach i pogorszenie warunków bezpieczeństwa ruchu. Według warszawskiego magistratu POW mogłaby funkcjonować odcinkowo, jako układ wewnątrzmiejski - bez wprowadzania dodatkowego ruchu z S2 i S17.
GDDKIA informuje, że nigdy nie planowała poprowadzenia ruchu tranzytowego przez Ursynów. Proponowany objazd na terenie m.st. Warszawy jest przewidywany tylko i wyłącznie w przypadku wystąpienia awarii w tunelu (skutkującej jego zamknięciem), tak aby ruch odbywał się w sposób uporządkowany i umożliwiał jedynie ewakuację pojazdów znajdujących się bezpośrednio przed i w tunelu w momencie wystąpienia zdarzenia.
Przedstawiciele UM Warszawa zwracają również uwagę, że zaproponowany przez wykonawcę sposób prowadzenia ruchu przez Ursynów, zagraża bezpieczeństwu pieszych użytkowników ruchu.
- W bezpośrednim sąsiedztwie ulicy Gandhi znajduje się 10 placówek oświatowych, a przejścia dla pieszych w sąsiedztwie 7 z nich nie posiadają sygnalizacji świetlnej. Rozmawiając z GDDKiA o docelowym funkcjonowaniu POW i prowadzeniu objazdem ruchu w przypadku awarii w tunelu, także domagaliśmy się zabezpieczenia przejść dla pieszych sygnalizacją świetlną – do dzisiaj takie sygnalizacje nie zostały zrealizowane. Zaproponowany przez GDDKiA objazd tunelu w sytuacji awaryjnej (np. wypadek w tunelu) miał z założenia funkcjonować przez krótki czas, a informacja o tym fakcie miała być przekazywana kierowcom poruszającym się POW odpowiednio wcześnie tak, aby mogli skorzystać z innych alternatywnych dróg, co miało ograniczyć do minimum ruch pojazdów przez objazd tunelu na samym Ursynowie – dodają.