Warszawska wylotówka S8 Opacz - Paszków oddana do ruchu
- conadrogach.pl
- GDDKiA, Strabag
- 2015-12-14
Kontrakt na budowę trasy został zawarty w kwietniu 2013r. z firma STREBAG. Prace trwały zgodnie z umową 32 miesiące.
Powstało 6 km drogi ekspresowej biegnącej nowym śladem od w. Opacz do węzła Warszawa Janki a dalej do węzła Paszków istniejąca DK 8 została dostosowana do parametrów klasy „S”. Wybudowane zostało również 2,5 km nowej drogi (o parametrach klasy GP) łączącej trasę ekspresową (od w. Warszawa Janki) z drogą krajową nr 7 w rejonie Magdalenki.
Powstały 4 węzły: Puchały, Warszawa Janki, Paszków i Sękocin. Ponadto wybudowane zostały obiekty inżynierskie, (5 kładek, 4 mosty, 13 wiaduktów, 10 przejść dla zwierząt), urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Inwestycja realizowana była w formule projektuj i buduj. To oznaczało, że wykonawca musiał na samym początku zająć się znaczącą optymalizacją projektu budowy drogi ekspresowej. Zmieniono m.in. bilans prac ziemnych, dostosowano liczbę ekranów akustycznych do nowych przepisów, zoptymalizowano specyfikację materiałów w robotach branżowych, zmieniono parametry obiektów mostowych i posadowienie obiektów inżynierskich. Największą zmianą było jednak wdrożenie nowej formuły budowy nawierzchni – najbardziej eksperymentalnej jaka budowana jest obecnie w Polsce.
- Nawierzchnia długowieczna drogi ekspresowej S8 jest zaprojektowana w taki sposób, który umożliwia wydłużenie okresu jej eksploatacji bez konieczności przeprowadzania strukturalnych czyli znaczących napraw całej konstrukcji. Oznacza to, że wymaga ona jedynie okresowej wymiany wierzchniej warstwy nawierzchni, tzw. warstwy ścieralnej, która ulega zużyciu głównie w wyniku ścierania na skutek kontaktu z oponami samochodowymi oraz działania czynników atmosferycznych. Ta konstrukcja radzi sobie też w dużym stopniu z problem koleinowania nawierzchni asfaltowych – opisują przedstawiciele firmy STRABAG.
Oddany odcinek zapewni dogodniejsze połączenie Warszawy z Górnym Śląskiem i Wrocławiem oraz Krakowem. Trasa łączy się z Południową Obwodnicą Warszawy (w ciągu drogi ekspresowej S2) w węźle „Opacz” i w ten sposób zapewni powiązanie dróg DK7, S8 z autostradą A2 i północno-wschodnią częścią S8.
Inwestycja warta 565,7 mln zł jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013.