Znikną czarne punkty na DK45 w Praszce i DK46 - DK94 pod Opolem
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2015-06-17
Skrzyżowanie DK46 i DK94 w Karczowie po Opolem
Skrzyżowanie „na grzybku” w Karczowie, to najniebezpieczniejsze w ostatnich latach skrzyżowanie na sieci dróg krajowych Opolszczyzny. Krzyżują się tu dwie główne drogi krajowe Opolszczyzny – droga nr 94 i DK46. - Wymuszanie pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu od strony Brzegu (z DK 94), nadmierna prędkość i łamanie zakazu wyprzedzania doprowadziło już w tym miejscu do dziesiątek kolizji i wypadków. Pochłonęły one wiele ofiar śmiertelnych. Kilkadziesiąt osób zostało tam w ostatnich latach ciężko rannych – przypominają drogowcy.
W miejscu istniejącego skrzyżowania skanalizowanego planuje się budowę skrzyżowania typu „rondo średnie”. W ogłoszonym właśnie przetargu na projekt przebudowy założono, że jego wykonawca ma uwzględnić między innymi niezbędną infrastrukturę drogową, czyli m.in. odwodnienie, oświetlenie, urządzenia służące bezpieczeństwu ruchu drogowego monitoring wizyjny oraz znak zmiennej treści na wlocie do ronda od strony Opola (tablica świetlna podobna do tych stosowanych nad autostradą). Znak zmiennej treści pozwoli informować kierowców o ewentualnych utrudnieniach na autostradzie. Widząc taki komunikat, użytkownik drogi będzie mógł zjechać na rondzie w kierunku Brzegu na DK94 unikając w ten sposób wjeżdżania na węźle Opole Zachód (dawniej „Prądy”) na zakorkowaną autostradę A4.
Rondo, które powstanie „na grzybku” docelowo ma być częścią wielopoziomowego węzła drogowego, który powstanie, gdy droga nr 46 będzie w przyszłości rozbudowywana o drugą jezdnię.
Droga krajowa nr 45 w Praszce
Drugi z ogłoszonych przetargów dotyczy wybudowania w Praszce na wylocie z miasta w kierunku Wielunia ronda małego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 45 i dwóch dróg powiatowych (ul. Kopernika i Szosa Gańska). Przebudowa ma na celu poprawę bezpieczeństwa, umożliwienie swobodnego włączenia się do ruchu dla kierowców jadących od ul. Kopernika i Szosy Gańskiej oraz uspokojenie ruchu na DK45 na tym odcinku.
Oba opisane przetargi na wykonanie dokumentacji projektowej powinny zostać rozstrzygnięte do końca czerwca 2015 roku. Na zrealizowanie projektu zwycięzcy przetargu będą mieli 9 miesięcy. Przetarg na prace budowlane przewidziano na wiosnę 2016 roku. Ronda w Karczowie i Praszce powinny powstać do końca jesieni 2016 roku.