Autostrada A1 - drogowy kręgosłup Polski w całości. Ma być szerzej na A1 Toruń - Włocławek
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-01-05
- Aktualizacja: 2023-01-23
Autostrada A1, zwana także Bursztynową, jest jedyną autostradą w Polsce biegnącą z północy na południe. W 2022 roku autostrada osiągnęła prawie 570 kilometrów długości i połączyła Trójmiasto, Toruń, Łódź, Częstochowę oraz Górny Śląsk z granicą państwa z Czechami. Jako ostatni realizowany był fragment A1 Tuszyn - Częstochowa, który wcześniej funkcjonował jako DK1 (gierkówka).
Od grudnia 2022 r. dostępna cała szerokość jezdni autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa
W 2016 roku podjęto decyzję co do realizacji autostrady A1 z Rząsawy koło Częstochowy do Tuszyna. Ta część trasy A1 przebiega śladem gierkówki (DK1), która została gruntownie przebudowana. Był to ostatni, brakujący fragment autostrady A1 łączącej północ i południe Polski.
Przypomnijmy, we wcześniejszych latach odcinek A1 Tuszyn - Częstochowa był planowany do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Później został zaplanowany do realizacji przez drogową spółkę specjalnego przeznaczenia. Ostatecznie 81 kilometrowy odcinek autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa został zrealizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). GDDKiA budowę trasy podzieliła na 5 pododcinków - jeden na terenie woj. śląskiego i cztery na terenie łódzkiego. Prace projektowe i budowlane były realizowane w latach 2019-2022 r.
na cztery części w woj. łodzkim:
- Odc. A od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do węzła „Bełchatów” (z węzłem) - długość 15,862 km
- Odc. B od węzła „Bełchatów” (bez węzła) do węzła „Kamieńsk” (z węzłem) - długość 24,200 km
- Odc. C od węzła „Kamieńsk” (bez węzła) do węzła „Radomsko” (z węzłem) - długość 16,720 km
- Odc. D od węzła „Radomsko” do granicy województwa łódzkiego/śląskiego - długość 7,023 km.
jedną część w woj. śląskim:
- Odc. E - gr. woj. łódzkiego - w. Częstochowa Północ (Rząsawa) - długość ok. 16,9 km.
Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa była budowana na trasie starej gierkówki. Trasa została rozbudowana do trzech pasów ruchu w każdą stronę. Odcinek Tuszyn - Piotrków Zachód ma po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z zachowaniem rezerwy na docelowe poszerzenie do trzech pasów. Podobny zapas przewidziano na oddanym wcześniej odcinku A1 Tuszyn – Stryków tj. wschodniej obwodnicy Łodzi. Podobnie jest na obwodnicy Piotrkowa Trybunalskiego tj. na odcinku Piotrków Zachód - Piotrków Południe. W ciągu A1 powstało pięć węzłów drogowych (Piotrków Zachód, Piotrków Południe, Kamieńsk, Radomsko oraz Mykanów) i 85 obiektów inżynierskich.
Z harmonogramu prac wynikało, że całą autostradą A1 z Częstochowy do Tuszyna pojedziemy najwcześniej w I połowie 2023 roku. Rzeczywistość okazała się bardziej optymistyczna. Od końca 2022 r. cała autostrada A1 jest już przejezdna. W grudniu udostępniono pełen przekrój autostrady A1 na ostatnim budowanym odcinki Piotrków Trybunalski – Kamieńsk.
Autostrady w Polsce. Od dzisiaj autostrada A1 w pełnym przekroju
Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa, jako ostatni otwarto odc. A1 Piotrków Tryb. - Kamieńsk. Zdjęcia: GDDKIA
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg - A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy - to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
A1 Toruń – Włocławek z dodatkowym pasem ruchu
Z początkiem stycznia 2022 r. drogowcy ponownie ogłosili przetarg na dokumentację dla poszerzenia 35 kilometrowego odcinka autostrady A1 Toruń – Włocławek. W ogłoszonym przetargu szukają wykonawcy dokumentacji wymaganej do uzyskania decyzji środowiskowej (DŚU), która da zielone światło do rozbudowy A1. W ocenie rządu taka inwestycja jest niezbędna przy rosnącym ruchu samochodowym, ale przede wszystkim w związku z budową drogi ekspresowej S10 Szczecin – Warszawa i Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Rozbudowa 35 km autostrady A1 Toruń - Wlocławek ma związek z budowa drogi S10 i CPK. Mapa: GDDKIA
Pierwszy przetarg ogłoszony jesienią 2022 roku, zakończył się unieważnieniem postępowania. Powodem były ceny ofertowe znacznie przewyższające zaplanowany budżet na inwestycję. W ponownie ogłoszonym przetargu drogowcy wprowadzili zmiany.
- Z opisu przedmiotu zamówienia wykreśliliśmy obowiązek opracowania mapy do celów projektowych na całym zakresie zadania (wykorzystane zostaną mapy niezbędne do wniosku o wydanie DŚU). Analizy, dotyczące stanu istniejącej nawierzchni drogowej, przygotowane zostaną w oparciu o wyniki badań dostarczone przez GDDKiA. Wprowadzone przez nas zmiany w postępowaniu dotyczą również założeń do organizacji ruchu na czas budowy oraz wymaganego doświadczenia wykonawcy – wyjaśniają drogowcy.
Zadaniem przyszłego wykonawcy, będzie opracowanie materiałów do wniosku o DŚU dla poszerzenia autostrady A1. Uzyskanie tej decyzji otworzy drogę do realizacji zadania. Docelowo rozbudowa o trzeci pas w obie strony obejmie około 35 km autostrady A1 od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ.
Autostrada A1 biegnie w ciągu międzynarodowej trasy E75 i leży w VI transeuropejskim korytarzu transportowym Autostrada Gdańsk – Brno – Bratysława – Wiedeń przez co włącza Polskę w sieć dróg środkowej i południowej Europy.