Autostradą A1 z Częstochowy pojedziemy za trzy lata. Teraz jeździmy 2+1 na gierkówce
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-06-26
- Aktualizacja: 2019-07-04
Funkcjonująca obecnie organizacja ruchu na gierkówce DK1 w systemie 2+1 pomiędzy Łochynią do Lubojenką zostanie rozszerzona na całą długość realizowanego odcinka.
Od granicy województw śląskiego i łódzkiego do Kruszyny, na odcinku około 6,5 km, w kierunku Łodzi, dostępny będzie 1 pas ruchu, a w kierunku Katowic 2 pasy ruchu. Na pozostałym odcinku, od Kruszyny do Rząsawy, w kierunku Łodzi, dostępne będą 2 pasy ruchu, a w kierunku Katowic 1 pas ruchu.
Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała w czasie budowy nowej nawierzchni zachodniej jezdni autostrady i potrwa do połowy 2021 roku. Wtedy dotychczasowy ruch zostanie przełożony na nowo wybudowaną jezdnię autostrady A1, a prace budowlane zostaną przeniesione na jezdnię drogi krajowej, po której obecnie odbywa się ruchu drogowy.
Obecnie na budowie autostrady A1 Częstochowa – granica z woj. łódzkim realizowane są roboty ziemne związane z odhumusowaniem, wykonywaniem wykopów, budową nasypów.
Budowa autostrady A1 Częstochowa - granica województw. Zdjęcia: zerwiec 2019 r., GDDKIA
Docelowo, budowana w śladzie istniejącej drogi krajowej autostrada A1, będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego, będzie to autostrada dwujezdniowa o trzech pasach ruchu w każdym kierunku. Umowny termin oddania trasy A1 na północ od Częstochowy przypada na czerwiec 2022 roku.
Odcinek autostrady A1 Tuszyn koło Łodzi - Częstochowa to ostatni fragment przeznaczony do realizacji. Po wielu latach szukania inwestora zdecydowano o budowie A1-ki w trybie tradycyjnym. Brakujący odcinek Łódź – Częstochowa wymaga budowy: 16,9 km odcinka w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1 na terenie woj. śląskiego (granica woj. – Rząsawa) i 64 km odcinka na terenie woj. łódzkiego (Tuszyn – granica woj.). Trasa A1 zostanie zrealizowana w ciągu wybudowanego pod koniec lat 80. XX wieku fragmentu A1 (odcinek Tuszyn - Piotrków Trybunalski) oraz dwujezdniowej drogi krajowej nr 1 o przekroju czteropasowym z drugiej połowy lat 70. XX wieku, zwanej potocznie gierkówką (odcinek Piotrków Trybunalski – Częstochowa).
W 2018-2019 roku podpisano umowy z wykonawcami na realizację pięciu odcinków na jakie podzielono inwestycję tj.:
- Odcinek A - węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe, długość ok. 15,9 km
- Odcinek B - w. Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk, ok. 24,2 km.
- Odcinek C - Kamieńsk - Radomsko, ok. 16,7 km.
- Odcinek D - Radomsko - gr. woj., ok. 7 km.
- Odcinek E - gr. woj. łódzkiego - w. Częstochowa Północ (Rząsawa) ok. 16,9 km.
Nowa autostrada A1 w woj. łódzkim będzie miała nawierzchnię betonową. Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła „Tuszyn” do węzła „Piotrków Trybunalski Zachód”, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem „Piotrków Trybunalski Zachód” i „Piotrków Trybunalski Południe” droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, czyli tak jak obecnie.
Autostrada A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, która docelowo przetnie całe terytorium kraju. Stanowi ona część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Po zakończeniu budowy, autostrada A1 utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic co ułatwi dostępu do polskich portów z Czech, Słowacji czy Węgier.