Autostrada A18
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-02-17
- Aktualizacja: 2022-12-13
Autostrada A18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem.
Autostrada startuje na granicy z Niemcami, gdzie łączy się z niemiecką autostradą A15 prowadzącą do Berlina. Na trasie A18/DK18 jest siedem węzłów drogowych: węzeł Olszyna, węzeł Królów, węzeł Żary, węzeł Iłowa, węzeł Luboszów, węzeł Golnice, węzeł Krzyżowa (powstał przy budowie A4).
Mapa autostrady A18. Mapa: conadrogach.pl
Autostrada A18 została wybudowana przez Niemców w latach trzydziestych ubiegłego wieku jako droga jednojezdniowa o nawierzchni betonowej. Przez wiele lat droga funkcjonowała jako droga krajowa nr 12. Na początku lat 90-tych na odcinku od węzła Olszyna do węzła Królów na DK18 dobudowano drugą jezdnię o nawierzchni bitumicznej, natomiast w latach 2005-2007 zmodernizowano ten odcinek i dobudowano drugą jezdnię o nawierzchni betonowej na odcinków Królów –Golnice.
W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006. Plany przewidywały, że zaraz po tym ruszy modernizacja drugiej – południowej jezdni, która miała być wybudowana od nowa na odcinku od Olszyny do Golnic koło Krzyżowej. GDDKiA zleciła wtedy wykonanie projektu. W 2009 r. ogłoszony został przetarg na przebudowę jezdni. Brak funduszy, a później nowe przepisy środowiskowe spowodowały przeniesienie realizacji inwestycji na nieokreśloną przyszłość. Pod koniec 2011 roku uzyskano Zgodę na Realizacje Inwestycji Drogowej dla autostrady A18. Ostatecznie w 2018 roku zdecydowano o przebudowie drugiej jezdni i skierowano do realizacji.
Tak wyglądała stara DK18 przed przebudowa jezdni połudnowej. Zdjęcia: conadrogach.pl
Autostrada A18 - przebudowa jezdni południowej Olszyna - Golnice
W sierpniu 2018 roku resort infrastruktury podjął decyzję o skierowaniu do realizacji inwestycji polegającej na budowie południowej jezdni autostrady A18 w. Olszyna – w. Golnice. Umoway z wykonawcam podpisywano od 2019 do 2020 roku. Zadanie obejmowało budowę ponad 70 km nowej jezdni autostrady, w podziale na pięć odcinków:
- w. Olszyna – do km 11+860 (11,2 km);
- od km 11+860 – w. Żary (12,04 km);
- w. Żary – do km 33+760 (9,9 km) - w użytkowaniu od września 2022 r.
- od km 33+760 – gr. województwa (16,24 km);
- gr. województwa – w. Golnice (21,5 km).
Oddanie do ruchu poszczególnych odcinków południowej jezdni A18 planowane w latach 2022-2023. Takie ramy czasowie przyjęto z uwagi na różny stopień zaawanasowana prac przygotowawczych i rozpiętoś terminów umów z wykonawcami.
Budowa autostrady A18 Olszyna - Golnice (dokładnie przebudowa południowej jezdni) w odcinkach. Mapa: GDDKIA
Jako pierwszy oddano we wrześniu 2022 r. odcinek A18 Żary - Iłowa o dł. ok. 22 km.
Odcinek autostrady A18 pomiędzy Żarami a Iłową w woj. lubuskim. Zdjecia: GDDKIA
A18 Golnice - Krzyżowa
Umowa na prace projektowe dla odcinka Krzyżowa - Golnice została podpisana w październiku 2019 r. To ostatni, niespełna czterokilometrowy fragment A18, pomiędzy Olszyną i Krzyżową, który tak jak pozostałe zostanie dostosowany do obowiązujących obecnie parametrów technicznych. Po obu stronach autostrady A18 zostaną wybudowane pasy awaryjne o szerokości 3 m. Uzyskanie decyzji środowiskowej dla tego odcinka planowane jest na 2023 r.