1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa autostrady A18 na ostatniej prostej. Kiedy koniec budowy A18 Olszyna - Golnice?

Budowa autostrady A18 na ostatniej prostej. Kiedy koniec budowy A18 Olszyna - Golnice?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-02-08
Budowa autostrady A18 na ostatniej prostej. Kiedy koniec budowy A18 Olszyna - Golnice?
Dostosowanie DK18 do parametrów autostrady A18 dobiega końca. Zdjęcia: styczeń 2023 r. GDDKIA
Od kilku miesięcy kierowcy korzystają z ponad dwudziestokilometrowego odcinka autostrady A18 pomiędzy Żarami a Iłową w woj. lubuskim. Prace budowalne na pozostałych odcinkach, o łącznej długości blisko 50 km nadal trwają. Po ich zakończeniu kierowcy zyskają wygodną trasę prowadzącą do granicy z Niemcami w Olszynie, to część autostradowego połączenia pomiędzy Wrocławiem a Berlinem. Kiedy koniec budowy A18?

Realizacja autostrady A18, od granicy państwa w Olszynie (woj. lubuskie) do węzła Golnice (woj. dolnośląskie) została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do roku 2030. Inwestycję polegającą na rozbudowie ok. 70 km jezdni południowej obecnej DK18 podzielono na cztery odcinki. Zadanie polega na rozbiórce istniejącej nawierzchni betonowej jezdni południowej, jej poszerzeniu i odtworzeniu konstrukcji jezdni o nawierzchni z betonu cementowego przy wykorzystaniu materiału uzyskanego z rozbiórki (do warstwy podbudowy betonowej). Przebudowane zostaną niektóre obiekty mostowe, a także powstaną nowe, w tym przejścia dla zwierząt. Łączny koszt inwestycji to blisko 900 mln zł.

Pierwszy z czterech odcinków A18 pod ruchem od września 2022 r.

W połowie września 2022 r. oddano do użytkowania rozbudowany odcinek A18 między węzłami Żary Zachód i Iłowa. Droga została udostępniona kierowcom w pełnym przekroju 2+2. Koszt wykonanych prac to ponad 260 mln zł.

- Głównym zadaniem wykonawców było dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Wymieniona została nawierzchnia betonowa południowej jezdni drogi (w kierunku autostrady A18 Legnicy), wybudowane zostały również trzy górne przejścia dla dużych zwierząt, trzy wiadukty i most w ciągu autostrady. Przebudowany został także węzeł autostradowy Żary Południe – wyliczają drogowcy z lubuskiego oddziału GDDKIA.

Kiedy koniec budowy autostrady A18?

Trwają prace budowalne na pozostałych odcinkach, o łącznej długości blisko 50 km. Obecnie mimo umownej przerwy zimowej wykonawcy kontynuują roboty w zakresie na jaki pozwala temperatura. Według podpisanych kontraktów budowa autostrady A18 zakończy się w II połowie 2023 roku. Jak zapewnia GDDKIA – prace na wszystkich odcinkach realizowane są zgodnie z planem.

Budowa A18, węzeł Golnice, obiekt WD-53 Budowa A18, węzeł Golnice, obiekt WD-53. Zdjęcia: styczeń 2023 r. GDDKIA

Budowa autostrady A18 w podziale na odcinki i terminy ich realizacji:

  • A18 granica państwa w Olszynie - Żary. Długość odcinka to 11,6 km. Wykonawcą jest firma PORR, umowa projketuj i buduj podpisana w kwietniu 2020 r.

  • A18 Żary - Iłowa. Długość odcinka to 21,9 km, zaczyna się dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy około czterech kilometrów przed węzłem Iłowa. W połowie listopada 2019 r. zawarto umowę na realizację odcinka z konsorcjum firm KOBYLARNIA i MIRBUD. Odcinek w użytkowaniu od września 2022 r.

  • A18 Iłowa - granica województw. Długość odcinka to 16,2 km. Umowę z wykonawcą (Budimex) na realizację w systemie buduj zawarto w styczniu 2021 r. Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2023 r.

  • A18 granica województw - Golnice. Długość odcinka to 21,5 km. Umowa na realizację tego odcinka została podpisana z końcem stycznia 2021 r. z konsorcjum firm KOBYLARNIA, MIRBUD i BUDPOL. Planowane zakończenie prac przypada na II połowę 2023 r.

Węzeł Królów w ciągu autostrady A18 Olszyna - Golnice

Węzeł Królów w ciągu autostrady A18 Olszyna - Golnice. Zdjęcia: styczeń 2023 r. GDDKIA


Budowa autostrady A18
to inwestycja rozciągnięta w latach. Pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady rozpoczął się w listopadzie 2004 r. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006. Cała inwestycją swój koniec będzie miała w 2023 roku. Wtedy kierowcy dostaną wygodną trasę prowadzącą do granicy z Niemcami w Olszynie, część autostradowego połączenia pomiędzy Wrocławiem a Berlinem.

Autostrada A18 (dotychczasowa DK18) biegnie w osi NW–SE III transeuropejskim drogowym korytarzem transportowym, w ciągu drogi międzynarodowej E36, od granicy z Niemcami Olszyna–Forst (łączy się tutaj z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa koło Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A18 Jak dojadę - Iłowa