1. Strona główna
  2. Przebudowa autostrady A18

Przebudowa autostrady A18 Olszyna - Golnice

  1. Anka Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-02-16
Przebudowa autostrady A18 Olszyna - Golnice
Jedna nitka autostrady A18 została przebudowana i oddana w 2006 roku. Prace dla jezdni południowej potrwają do 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
Budowane są ostatnie odcinki autostradowego połączenia pomiędzy Wrocławiem i Berlinem. Chodzi o przebudowę autostrady A18, a w zasadzie drogi krajowej nr 18, nazywanej patatajką lub najdłuższymi schodami Europy. Prace obejmują zbudowaną z betonowych płyt południową jezdnię na trasie Olszyna (woj. lubuskie) - Golnice (woj. dolnośląskie) o długości ok. 70 km. We wrześniu 2022 roku kierowcy dostali pierwszy rozbudowany fragment trasy pomiędzy Żarami i Iłową w woj. lubuskim. Pozostała część autostrady A18 będzie otwarta w 2023 roku.

Stan techniczny nawierzchni jezdni południowej DK18 na trasie Olszyna – Golnice od wielu lat był bardzo zły. Cały odcinek pokrywały spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych. Najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryte były masą bitumiczną. Niski standard drogi był bardzo odczuwalny podczas podróży, a kierowcy często omijali tą drogę, mimo, że to jedna z ważniejszych dróg dojazdowych do granicy z Niemcami.

Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali jeszcze Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. Jej przebudowa zrealizowana miała być jeszcze w poprzednim dziesięcioleciu. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006. Na przebudowę południowej jezdni zabrakło pieniędzy i inwestycja spadła z listy drogowych priorytetów.

Dopiero w 2018 roku rząd zdecydował o realizacji kolejnego etapu inwestycji. Przebudowa południowej jezdni DK18 i dostosowanie do parametrów autostrady między Olszyną i Golnicami została podzielona na pięć etapów. W efekcie nowa jezdnia powstanie na trasie o długości ponad 70 kilometrów.

Przebudowa autostrady A18 - mapa odcinka Olszyna - Golnice. Mapa: GDDKIA

Przebudowa autostrady A18 - mapa odcinka Olszyna - Golnice

 

Przebudowa A18-ki podzielona jest na odcinki realizacyjne:

  • węzeł Olszyna – do km 11+860 (11,2 km);
  • od km 11+860 – węzeł Żary (12,04 km);
  • węzeł Żary – do km 33+760 (9,9 km) - oddany do ruchu we wrześniu 2022 r.
  • od km 33+760 – gr. województwa (16,24 km);
  • gr. województwa – węzeł Golnice (21,5 km).

Oddanie do ruchu poszczególnych odcinków południowej jezdni A18, z uwagi na różny stopień zaawanasowana prac i terminy podpisywanych umów rozłożono na lata 2022-2023.

Inwestycja zakłada dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów, jakie powinny posiadać autostrady. Jezdnia południowa zyska nową nawierzchnię, przebudowane zostaną niektóre obiekty mostowe, a także powstaną nowe, w tym przejścia dla zwierząt.

Trasa A18 biegnie przez woj. lubuskie i dolnośląskie, od granicy z Niemcami Olszyna–Forst (łączy się tam z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa w okolicy Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4.

Podziel się:

Powiązane z "Przebudowa autostrady A18":

autostrada Golnice (woj. dolnośląskie) Iłowa (woj. lubuskie) Olszyna (woj. lubuskie) Żary (woj. lubuskie) dolnośląskie lubuskie
A4 Wrocław - Katowice A4 Wrocław - Krzyżowa obwodnica Bolesławca obwodnica Bolkowa obwodnica Brzegu Dolnego obwodnica Dzierżoniowa obwodnica Głogowa obwodnica Jawora obwodnica Kłodzka Obwodnica Legnicy Obwodnica Leśnicy obwodnica Miękini obwodnica Nowej Rudy Obwodnica Trzebnicy obwodnica Wałbrzycha obwodnica Wrocławia obwodnica Złotoryi S3 Legnica - Lubawka S3 Nowa Sól - Legnica S5 Wrocław - Poznań S8 Wrocław - Kudowa S8 Wrocław - Warszawa A2 Świecko - Nowy Tomyśl - Konin obwodnica Drezdenka obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego obwodnica Rzepina
POPULARNE W CONADROGACH.PL