1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa dróg jest coraz droższa. Dodatkowe 2,7 mld zł na inwestycje z PBDK i obwodnice

Budowa dróg jest coraz droższa. Dodatkowe 2,7 mld zł na inwestycje z PBDK i obwodnice

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-05-26
Budowa dróg jest coraz droższa. Dodatkowe 2,7 mld zł na inwestycje z PBDK i obwodnice
Rząd przeznaczy dodatkowe 2,7 mld zł na inwestycje drogowe w związku ze wzrostem cen w budownictwie. Zdjęcia: GDDKIA
Rząd przeznaczy dodatkowe pieniądze na inwestycje drogowe. Budżet Programu Budowy Dróg Krajowych zostanie zwiększony o 2,6 mld zł, a Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Przyczyną takiej decyzji są m.in. rosnące koszty inwestycji drogowych, spowodowane wzrostem cen surowców i materiałów, w związku z wojną w Ukrainie.

- Branża budowlana od początku konfliktu zgłaszała problemy związane z odpływem pracowników z Ukrainy, wzrostem cen materiałów budowlanych i ograniczeniem dostępności niektórych materiałów budowlanych oraz postulowała o zwiększenie limitów waloryzacji. MI i GDDKiA obserwują sytuację na rynku analizując ceny materiałów i ich dostępność. Jesteśmy także w stałym kontakcie z branżą i wiemy, że sytuacja np. na rynku stali i wyrobów stalowych jest dziś bardzo trudna - zarówno pod względem cen, jak i dostępności. Problemy dotyczą bardzo szerokiego asortymentu: stali konstrukcyjnej, zbrojeniowej, barier, ekranów i innych wyrobów – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Wychodząc na przeciw problemom Rada Ministrów przyjęła projekty uchwał zakładających zwiększenie limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Limit waloryzacji kontraktów na drogach krajowych zawieranych od początku tego roku zostanie podwojony i wyniesie 10 proc. wartości Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej. Wcześniej wzorcowy limit waloryzacyjny wynosił 5 proc. Ponadto do 10 proc. podwyższony zostanie limit waloryzacji dla umów zawartych wcześniej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - głównie z limitem 5 proc. - oraz tych, które nie były objęte waloryzacją.

- Decyzja ta wiąże się z rosnącymi kosztami inwestycji drogowych, spowodowanymi m.in. wzrostem cen surowców i materiałów, w związku z wojną w Ukrainie. Zwiększone finansowanie pozwoli na wprowadzenie mechanizmu waloryzacji na kontraktach zawartych na realizację dróg krajowych na poziomie maksymalnie 10 proc., przy czym ryzyko wzrostu (ale również spadku cen) dzielone będzie niezmiennie pół na pół między inwestora i wykonawcę – tłumaczą drogowcy.

Od początku konfliktu w Ukrainie, branża budowlana zgłaszała problemy związane z odpływem ukraińskich pracowników i wzrostem cen materiałów budowlanych oraz postulowała o zwiększenie limitów waloryzacji.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE