Budowa S2 dobiegła końca. Trwają testy i odbiory tunelu na Ursynowie
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-08-05
Od grudnia ubiegłego roku kierowcy mają do dyspozycji dwa, z trzech odcinków drogi ekspresowej S2 Puławska – Lubelska o łącznej długości ok. 14 km. Odcinki połączyły brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy. Na otwarcie czeka jeszcze ok. 4,5 km fragment, z tunelem o długości ok. 2,3 km pod dzielnicą Ursynów.
Warszawa: Most przez Wisłę ledwo oddany, a już w remoncie
Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 - trwają odbiory odcinka na Ursynowie. Zdjecia: GDDKIA
Jest szansa, że w sierpniu pojedziemy drogą S2 pod Ursynowem
- Zanim kierowcy będą mogli skorzystać z kolejnego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy, musimy uzyskać pozwolenie na jego użytkowanie. Wszystkie prace drogowe na tunelowym odcinku S2 już się zakończyły. Trwają testy i odbiory systemów bezpieczeństwa. Po ich zakończeniu i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, już w najbliższych tygodniach będzie można udostępnić tunel kierowcom – informuje Małgorzata Tarnowska z warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach testów i odbiorów poszczególnych systemów bezpieczeństwa w tunelu sprawdzane jest zasilanie podstawowe i awaryjne, systemy alarmowe (w tym komunikaty głosowe), odwodnienie, oświetlenie oraz wentylacja, np. poprzez próbę z „gorącym dymem” (symulującą prawdziwy pożar).
Trwa postępowanie administracyjne prowadzone przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Warszawie, którego celem jest wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla budynku Centrum Zarządzania Tunelem (CZT). Po uzyskaniu decyzji zacznie tam działać obsługa zarządzania tunelem, Punkt Informacji Drogowej (PID), a docelowo również Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem.
Tunel pod Ursynowem w ciągu drogi ekspresowej S2. Zdjecia: GDDKIA
GDDKIA ma decyzję zezwalającą na poszerzenie autostrady A2
Systemy bezpiecześnstwa w tunelu w ciągu ekspresowej trasy S2
Zgodnie z Dyrektywą tunelową Unii Europejskiej, która zawiera opis minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej, obiekt jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne.
W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana jest widoczność w tunelu, a czujniki wykryją i zasygnalizują pożar.
Obiekt pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa.
Wzdłuż ścian tunelu znajdują się chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.
13 systemów bezpieczeństwa w tunelu pod Ursynowem. Zdjęcia: GDDKIA
Będą przetargi na S10 Bydgoszcz – Toruń. Kiedy cała S10 Szczecin – Warszawa?
S2 Południowa Obwodnica Warszawy
W 2013 roku na mapie drogowej pojawiły się dwa odcinki drogi ekspresowej S2 od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i kolejny do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska. Od grudnia ubiegłego roku kierowcy mają do dyspozycji kolejne dwa, z trzech odcinków o łącznej długości ok. 14 km, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy.
Mapa przebiegu POW, drogi ekspresowej S2 Puławska - Lubelska. Mapa: GDDKIA
Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 2 mld zł.