1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Będą przetargi na S10 Bydgoszcz – Toruń. Kiedy cała S10 Szczecin – Warszawa?

Będą przetargi na S10 Bydgoszcz – Toruń. Kiedy cała S10 Szczecin – Warszawa?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-06-17
Będą przetargi na S10 Bydgoszcz – Toruń. Kiedy cała S10 Szczecin – Warszawa?
Droga ekspresowa S10 na obwodnicy Kobylanki i Morzyczyna. Zdjęcia: GDDKIA
W przyszłości obecną drogę krajową nr 10 zastąpi droga ekspresowa S10, która połączy nie tylko Szczecin z Warszawą, ale również Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock. Pierwsze fragmenty S10, o łącznej długości ok. 63 km, już powstały. Na realizację „projektuj i buduj” czekają odcinki pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem. Większość trasy pomiędzy Szczecinem i Toruniem jest na etapie opracowywania dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) lub w trakcie jej procedowania. Dla odcinka od Torunia do połączenia z Obwodnicą Aglomeracyjną Warszawy opracowano Studium korytarzowe z wstępnymi, możliwymi wariantami poprowadzenia trasy. Sprawdzamy jak wygląda stan zawansowania przyszłej drogi ekspresowej S10 w każdym z województw.

S10 w województwie zachodniopomorskim

Początkiem drogi ekspresowej S10 będzie węzeł drogowy Szczecin Kijewo na połączeniu z autostradą A6. W październiku ubiegłego roku drogowcy złożyli wniosek o wydanie DŚU dla początkowego odcinka trasy S10 od węzła Szczecin Kijewo do węzła Szczecin Zdunowo (granica m. Szczecin) o długości 6 km. Prace przygotowawcze będą kontynuowane, po uzyskaniu DŚU, w ramach umowy na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Zadaniem przyszłego wykonawcy tego odcinka będzie przebudowanie części obecnej dwujezdniowej trasy, a na dalszym fragmencie zbudowanie jej w nowym przebiegu omijającym osiedle Płonia w Szczecinie.

Jadąc dalej na wschód, od granicy miasta Szczecin do końca obwodnicy Stargardu mamy już gotową dwujezdniową drogę ekspresową S10. Jesienią ubiegłego roku została zakończona budowa drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki, co pozwoliło na uzyskanie klasy drogi ekspresowej przez cały wspomniany odcinek o długości 26 km.

Kolejny odcinek S10 to Stargard - Piła. Dla tego fragmentu o łącznej długości 108 km obecnie jest uzyskiwana DŚU, która określi korytarz przebiegu drogi. Procedura wydania decyzji środowiskowej jest na końcowym etapie i jeszcze w lipcu tego roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie powinna wydać tę decyzję. Postępowanie w sprawie wydania DŚU nie obejmuje obwodnicy Wałcza w ciągu S10, bo ten odcinek o długości 18 km jest już gotowy. Został udostępniony kierowcom pod koniec ubiegłego roku.

Obwodnica Wałcza - 18 km odcinek drogi ekspresowej S10

Obwodnica Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10

Obwodnica Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10. Zdjęcia: GDDKIA

Brakujące odcinki S10 na w woj. zachodniopomorskim (łącznie to 114 km) mają zapewnione środki na prowadzone prace przygotowawcze w kwocie 40,6 mln zł. W ramach tych prac do połowy 2023 roku zostanie jeszcze wykonana Koncepcja programowa wraz z badaniami podłoża. Ogłoszenie przetargu na realizację w trybie projektuj i buduj będziemy możliwe po zapewnieniu pieniędzy na inwestycję.

S10 w województwie wielkopolskim

Realizacja drogi ekspresowej S10 w woj. wielkopolskim została podzielona na dwa zadania. Pierwszy to odcinek S10 Piła - Wyrzysk o długości około 28 km. Zadanie znajduje się w fazie prac studialnych, w ramach których wykonawca opracowuje Studium korytarzowe, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) i Koncepcję programową (KP). Obecnie finalizowane są prace projektowe nad II etapem, jakim jest STEŚ.

- W najbliższym czasie wykonawca będzie mógł złożyć wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu o wydanie DŚU, która ostatecznie zatwierdzi przebieg przyszłej drogi ekspresowej S10 na odcinku Piła - Wyrzysk. Planowany termin złożenia wniosku to początek III kw. 2021 r. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Dalszym etapem przygotowań będzie opracowanie koncepcji programowej zawierającej rozwiązania szczegółowe dla zatwierdzonego w DŚU wariantu. Jest to ostatni etap prac studialnych i po jego zakończeniu ruszy przetarg na realizację inwestycji w systemie projektuj i buduj. Przyszły wykonawca w pierwszej kolejności przystąpi do opracowania projektu budowlanego, umożliwiającego przeprowadzenie procedury uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Planowany termin uzyskania decyzji ZRID przypada na III kwartał 2025 r. Szacuje się, że roboty budowlane będą prowadzone w latach 2025-2027.

Drugi odcinek S10 na terenie woj. wielkopolskiego to obwodnica Wyrzyska o długości ok 8 km. Na początku czerwca br. wystartował przetarg na wykonanie koncepcji programowej dla dobudowy drugiej jezdni na obwodnicy Wyrzyska wraz z dokumentacją geologiczno-inżynierską oraz materiałami do wniosku o DŚU. Planowany termin zakończenia prac projektowych to III kwartał 2022 r., zaś uzyskania DŚU - początek 2024 roku. Po zakończeniu prac studialnych możliwy będzie przetarg na realizację inwestycji w systemie projektuj i buduj. Przyszły wykonawca zobowiązany będzie do opracowania projektu budowlanego, na podstawie którego uzyska decyzję o pozwoleniu na budowę (PnB). Planowany termin uzyskania tej decyzji przypada na III kw. 2026 r. Szacuje się, że roboty budowlane będą prowadzone w latach 2026-2028. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Droga ekspresowa S10 na obwodnicy Wyrzyska - będzie... za kilka lat

Województwo kujawsko-pomorskie

Kolejne odcinki przyszłej drogi ekspresowej S10 przechodzą przez teren województwa kujawsko-pomorskiego, z czego najbardziej zaawansowane prace dotyczą fragmentu pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem, choć i tu nie obyło się bez opóźnień.

Plan przetargów na budowę dróg ekspresowych i obwodnic

Odcinek od końca obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód na skrzyżowaniu z S5, o długości blisko 41 km, jest na końcowym etapie przygotowania dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie DŚU. Planowany termin złożenia wniosku to koniec czerwca br. Po uzyskaniu tej decyzji i zapewnieniu środków drogowcy ogłoszą przetarg na realizację zadania w trybie projektuj i buduj.

Od węzła Bydgoszcz Zachód (wraz z otwartym 31 grudnia 2020 r. odcinkiem obwodnicy Bydgoszczy) do węzła Bydgoszcz Południe kierowcy mają do dyspozycji ekspresowy odcinek dwujezdniowej obwodnicy miasta o długości ponad 17 km. Dalsza część trasy, do węzła Toruń Południe, o długości nieco ponad 50 km, w lutym 2020 r. uzyskała DŚU, a w czerwcu tego samego roku Rząd zdecydował o finansowaniu zadania ze środków Krajowego Funduszu Drogowego (wcześniej przewidywano formułę Partnerstwa Publiczno-Prywatnego).

Przetargi miały ruszyć w I kwartale tego roku. Do czerwca 2021 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska rozpatrywał odwołania od decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ w Bydgoszczy. 4 czerwca br. GDOŚ wydał decyzję, w której m.in. utrzymano proponowany wariant przebiegu drogi ekspresowej przy jednoczesnym zaostrzeniu wymogów środowiskowych jej realizacji.

- Niezbędne jest wprowadzenie zmian w dokumentacji przetargowej. Po ich wprowadzeniu, w najbliższych dniach, ogłosimy przetarg na pierwszy z czterech odcinków realizacyjnych w formule Projektuj i buduj, tj. Bydgoszcz Południe - Emilianowo. Kolejne przetargi obejmą odcinki Emilianowo - Solec Kujawski, Solec Kujawski - Toruń Zachód oraz Toruń Zachód - Toruń Południe – informuje GDDKIA.

S10 Bydgoszcz Południe - Toruń Południe to ekspresowe połączenie z Bydgoszczy do Torunia i autostrady A1 oraz z Torunia do S5 i lotniska w Bydgoszczy. Inwestycja to także rozbudowa fragmentu istniejącej DK25 w okolicy m. Brzoza oraz rozbudowa fragmentu S10 na południu Torunia (w tym o dwa nowe węzły).

Dla dalszego przebiegu S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego powstało Studium korytarzowe, czyli pierwsze plany badające możliwość poprowadzenia trasy w jednym z czterech badanych korytarzy o szerokości ok. 5 km. Studium stanowi część większego opracowania, w którym badane są możliwe lokalizacje przyszłej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, ułatwiającej skomunikowanie m.in. z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Droga ekspresowa S10 przez Włocławek. Taki wariant GDDKIA uznaje za najkorzystniejszy

Mapa przebiegu proponowanych wariantów drogi ekspresowej s10 Włocławek (autostrada A1) - Warszawa

Mapa przebiegu proponowanych wariantów drogi ekspresowej S10 Włocławek (autostrada A1) - Warszawa. Mapa: GDDKIA

Na początku tego roku poznaliśmy wynik analizy wielokryterialnej będącej częścią studium, w tym wariant, który uzyskał najlepszą ocenę w tej analizie. W granicach województwa kujawsko-pomorskiego korytarz rozpoczyna się od węzła Włocławek Północ, następnie przechodzi przez Wisłę nowym mostem, prowadząc do gminy Fabianki. Dalej droga biegnie na wschód do granicy z woj. mazowieckim w gminie Tłuchowo. Prace przygotowawcze przejdą do kolejnej fazy, czyli wyboru wykonawcy dokumentacji STEŚ-R po zapewnieniu na ten cel finansowania. Opracowanie to pozwoli na określenie dokładnego przebiegu przyszłej drogi ekspresowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej.

Województwo mazowieckie

Przebieg przyszłej S10 od granicy z województwem kujawsko-pomorskim w kierunku połączenia z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej zakłada przejście w sąsiedztwie Płocka w sposób umożliwiający przejęcie ruchu tranzytowego przechodzącego przez miasto, z uwzględnieniem skomunikowania z rafinerią i jej rozbudowy. Połączenie z OAW przewidziano na przecięciu z obecną DK50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. Szacunkowa długość S10 wyniosłaby ok. 100 km. 

Rozbudowa A2 i budowa nowej S10 z A50 Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego

Szczegółowy przebieg przyszłej trasy S10, a także OAW, poznamy dopiero na etapie opracowywania STEŚ-R. Złożenie wniosku o wydanie DŚU planowane jest na 2025 r. Dalsze prace będzie można prowadzić po pozyskaniu na nie środków finansowych.

Droga ekspresowa S10 w swoim docelowym kształcie połączy Warszawę ze Szczecinem, łącząc liczne trasy szybkiego ruchu (m.in. A1, A6, S3, S5, S6, S11). Wpłynie tym samym na stworzenie nowych możliwości komfortowego dotarcia do południowej granicy Polski i portów w Szczecinie i Świnoujściu (przez autostradę A6 i drogę ekspresową S3), aglomeracji poznańskiej i konurbacji górnośląskiej (przez drogę ekspresową S11). Dzięki inwestycji powstanie również dogodne połączenie z północną, centralną i południowo-zachodnią częścią Polski (przez drogę ekspresową S5) oraz z aglomeracją łódzką i portami morskimi w Gdańsku i Gdyni (przez autostradę A1).

Duży odcinek S10 stanie się również częścią nowego, północnego korytarza drogowego, od granicy z Niemcami do granicy z Litwą. S10 w Bydgoszczy połączy się z S5 na węźle Nowe Marzy i dalej pobiegnie do Ostródy, gdzie przetnie S7, następnie S51 do Olsztyna oraz dalej na wschód S16 do Ełku i skrzyżowania z S61, czyli Via Baltica.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S10 Jak dojadę - Bydgoszcz Jak dojadę - Toruń