1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S5 Wrocław-Korzeńsko. Nasuw mostu w Dolinie Baryczy zakończony

Budowa S5 Wrocław-Korzeńsko. Nasuw mostu w Dolinie Baryczy zakończony

  1. A.K.
  2. conadrogach.pl, Strabag
  3. 2016-11-29
Budowa S5 Wrocław-Korzeńsko. Nasuw mostu w Dolinie Baryczy zakończony
Na budowie drogi ekspresowej S5 na odcinku Korzeńsko - Wrocław zakończyła się skomplikowana operacja nasuwania elementów ustrojów nośnych jednego z najdłuższych mostów (przez Barycz w Żmigrodzie). Zdjęcia: Strabag
Na budowie drogi ekspresowej S5 Wrocław – Korzeńsko zakończył się nasuw mostu w Żmigrodzie. Operacja była bardzo skomplikowana i trwała od stycznia 2016 r. Most o długości 748 metrów, przekroczy rzeki: Barycz i Młynówkę oraz linię kolejową. Nowym odcinkiem S5 pojedziemy jesienią przyszłego roku.

Na trasie drogi ekspresowej S5 na odcinku Korzeńsko - Wrocław, realizowanej przez konsorcjum Budimex - STRABAG Infrastruktura Południe, zakończyła się skomplikowana operacja nasuwania elementów ustrojów nośnych jednego z najdłuższych mostów w ciągu tego odcinka drogi.

Most powstaje w Żmigrodzie nad rzeką Barycz. Długość jego konstrukcji nośnej to 748 metrów. Ustroje nośne obiektu firma STRABAG wykonała metodą nasuwania podłużnego, która polega na budowaniu segmentów począwszy od jednej ze skrajnych podpór mostu, „doklejaniu” ich do wykonanych już wcześniej segmentów i przepychaniu całej konstrukcji w kierunku przeciwległego przyczółka.

Most przez Barycz w Żmigrodzie w ciągu drogi ekspresowej S5 Wrocław - Poznań

Fot. Strabag

Każdy ustrój nośny składał się z 29 segmentów o długości od 17 m do 28 m. W trakcie końcowego nasuwania ciężar konstrukcji wynosił prawie 25 000 ton. Przesuwanie obiektu odbyło się przy pomocy specjalnych urządzeń hydraulicznych oraz łożysk ślizgowych, które zredukowały potrzebną do przesunięcia konstrukcji siłę do 750 ton.

Do głównych zalet technologii nasuwania podłużnego należą korzyści ekonomiczne i czasowe. Zastosowane rozwiązanie pozwoliło na sprawną realizację robót, uniknięcie ingerencji w wartościowy - z ekologicznego punktu widzenia - Park Krajobrazowy „Dolina Baryczy” i zminimalizowanie wpływu budowy na czynną magistralną linię kolejową E-59 na odcinku Wrocław - Poznań.

STRABAG zakończył nasuwanie podłużne na wschodniej i zachodniej nitce mostu. Prace konstrukcyjne na ustrojach nośnych trwały od stycznia bieżącego roku. Koszt budowy mostu wynosi 109,5 mln zł brutto.

Most w Żmigrodzie stanowią dwie równoległe estakady mające po trzy pasy ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pas awaryjny. Każda z estakad posiada 13 przęseł o rozpiętościach od 48 do 80,3 metra. Wysokość konstrukcyjna ustroju o przekroju skrzynkowym wynosi 3,61 metra.

Budowa mostu przez Barycz w ciągu drogi ekspresowej S5 Wrocław - Korzeńsko

Fot: Strabag

Trasa drogi ekspresowej S5 w obrębie mostu przebiega w łuku poziomym o promieniu 2.620 metrów i łuku pionowym o promieniu 14.500 metrów. Obiekt przekracza rzeki Barycz i Młynówkę oraz magistralną linię kolejową E-59 Wrocław - Poznań, krzyżując się z nią pod kątem ok. 17 stopni.

Przypomnijmy, konsorcjum firm Budimex S.A. i STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. pod koniec lipca 2014 r. podpisało kontrakt na budowę 15-kilometrowego odcinka drogi S5 na trasie Korzeńsko - Wrocław. Powstanie też 14 obiektów mostowych, w tym 11 obiektów w ciągu i 3 nad drogą ekspresową. Wartość kontraktu wyniosła ponad 576 mln zł brutto. Oddanie drogi do użytku planowane jest do końca października 2017 r. Natomiast realizacja obiektu mostowego w ciągu drogi ekspresowej S5, która rozpoczęła się w maju ubiegłego roku, zakończona zostanie w sierpniu 2017

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S5 Jak dojadę - Żmigród