Budowa S7: Jest ZRID dla pierwszego odcinka S7 Kraków - Świętokrzyskie.
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-08-28
Trasa S7 od Krakowa do granic województw małopolskiego i świętokrzyskiego (Moczydło – Szczepanowice – Widoma – Zastów - Kraków (obwodnica węzeł Igołomska)) ma mieć prawie 55,5 km długości. Powstanie jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku z możliwością rozbudowy do trzeciego na każdej z nich. Jej realizację podzielono na trzy odcinki:
Odcinek I: S7 granica woj. świętokrzyskiego – węzeł Szczepanowice (bez węzła) – długość ok. 23.2 km
Odcinek II: S7 węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma – długości ok. 14km
Odcinek III: S7 węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków Nowa Huta (z włączeniem do węzła Igołomska) długości ok.18,3 km.
Odcinek drogi S7 od granicy województwa małopolskiego do Szczepanowic jest w przygotowaniu (ponad 23 km). Dwa kolejne, od węzła Szczepanowice do węzła Widoma (14 km), oraz dalej do węzła Nowa Huta (18,3 km), są w realizacji w systemie „Projektuj i Buduj”, a kierowcy powinni pojechać nimi w 2022 r.
Wydana decyzja ZRID dotyczy odcinka II od węzła Szczepanowice do węzła Widoma i umożliwi przejęcie nieruchomości pod budowaną drogę i rozpoczęcie procedury odszkodowawczej, a wykonawcy rozpoczęcie prac po przekazaniu placu budowy.
Zakres prac na ponad 13-kilometrowym odcinku dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 obejmuje m.in. budowę 18 obiektów inżynierskich, dwóch węzłów (Szczepanowice i Widoma), Obwodu Utrzymania Drogi oraz dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych – MOP II Widoma (kierunek Kielce) i MOP II Widoma (kierunek Kraków).
A co z pozostałymi odcinkami drogi ekspresowej S7 Kraków – woj. świętokrzyskie?
W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie procedowany jest wniosek o wydanie decyzji ZRID dla kolejnego odcinka S7, od Moczydła na granicy z województwem świętokrzyskim do węzła Miechów. Wydanie decyzji planowane jest jeszcze we wrześniu 2019 r.
Złożenie wniosku o wydanie ZRID na kolejny odcinek, od węzła Widoma do włączenia do węzła Kraków Nowa Huta (poprzednia nazwa Igołomska), planowane jest w grudniu br.
- Na tym odcinku przyszła droga ekspresowa S7 przechodzi przez obszar przemysłowo-usługowy Nowej Huty. To wiąże się z wieloma uzgodnieniami kolizji i przebudowy urządzeń miejskiej infrastruktury technicznej, infrastruktury kolejowej oraz powiązania układu komunikacyjnego dzielnicy Nowa Huta z trasą S7, w szczególności dostosowania i przebudowy infrastruktury tramwajowej. Ze szczególną dbałością przygotowywany jest raport do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko, będący załącznikiem do wniosku o wydanie decyzji ZRID w zakresie inwentaryzacji możliwości występowania gatunków chronionych, w tym chomika europejskiego – wyjaśniają drogowcy.
Droga ekspresowa S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do Krakowa stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Powstanie 8 węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów.
W 2023 roku, po zakończeniu budowy odcinka S7 od granicy województwa małopolskiego do Szczepanowic, będzie można przejechać dwujezdniową drogą szybkiego ruchu z Gdańska do Rabki Zdroju.
Droga ekspresowa S7 jest jednym z najważniejszych korytarzy transportowych w Polsce. Łączy Trójmiasto i zespół portów z Warszawą i południem Polski. Jest ona częścią międzynarodowej drogi E28 (na odcinku Gdańsk-Lipce – Elbląg-Wschód) i E77. Łączy województwa: pomorskie, mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie. Jej budowa cały czas trwa. Do pełnego domknięcia drogi ekspresowej S7 brakuje jeszcze fragmentu od granicy z woj. warmińsko-mazurskim do Warszawy, Warszawa - Grójec, obwodnicy Skarżyska Kamiennej, oraz większości trasy w woj. małopolskim tj. granica z woj. świętokrzyskim - Kraków i Zakopianki Lubień - Rabka Zdrój. Po zakończeniu realizacji trasa S7 będzie najdłuższą drogą ekspresową w Polsce.