Całkowicie nowa autostrada A4 między Wrocławiem i Legnicą – mapy i przebieg
- Michał Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-10-31
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, świadoma bliskości katastrofy komunikacyjnej spowodowanej gigantycznym ruchem na autostradzie A4 w okolicach Wrocławia, zleciła realizację projektu, tzw. „Studium Korytarzowego”, które ma wskazać, czy autostrada A4 powinna być rozbudowana do trzech pasów ruchu z pasem awaryjnym w każdym kierunku, czy jednak oddalona od Wrocławia i poprowadzona w zupełnie nowym korytarzu.
GDDKiA zastrzegła, aby przeanalizowane zostały trzy warianty: przebudowa obecnej autostrady, poprowadzenie jej po nowym śladzie od Wrocławia do Legnicy, czy wreszcie budowa nowej trasy aż do samej Krzyżowej, gdzie łączą się autostrady A4 biegnąca dalej w kierunku Zgorzelca i Drezna i A18 prowadząca do Berlina.
O pierwszym wariancie przebudowy autostrady A4 już pisaliśmy – tutaj:
Plan przebudowy autostrady A4 między Wrocławiem i Krzyżową
Teraz analizujemy propozycje w wariancie 2 – czyli budowy autostrady A4 w nowym śladzie.
Wariant ten zakłada, że autostrada A4 zostanie poprowadzona w zupełnie nowym korytarzu, na południe od Wrocławia, pomiędzy istniejącym węzłem Wrocław Wschód a okolicą Legnicy. Od Legnicy do Krzyżowej istniejąca autostrada miałaby zostać przebudowana, dokładnie wg tych założeń, jakie opisaliśmy już w rozważaniach o rozbudowie A4 po obecnym śladzie. Skupimy się zatem na propozycjach nowego przebiegu autostrady, gdzie do szczegółowych analiz zaproponowane zostały 3 korytarze nowej autostrady.
Warianty przebiegu nowej autostrady A4 od Wrocławia do Legnicy. Mapa: conadrogach.pl
Trasa na całej długości ma mieć po 3 pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny. Niezależnie od tego czy zachowany zostanie obecny, archaiczny system opłat manualnych czy wprowadzony zostanie system elektroniczny, bramki w Karwianach zapewne zostaną zlikwidowane, będą już bowiem niepotrzebne. Trudno sobie bowiem wyobrazić, że opłaty na nowym odcinku autostrady będą zbierane przez innego operatora niż państwo. Bramki, jeśli zatem powstaną, to gdzieś na końcu A4 koło Zgorzelca i na końcu A18 koło Olszyny.
Najkrótsze połączenie A4 od węzła Wrocław Wschód do Kostomłotów
Pierwszy, oznaczony na mapie kolorem fioletowym, jest wariantem najkrótszym. Nowa autostrada A4 odbija tu od istniejącej przed węzłem Wrocław Wschód (węzeł Wilkowice), mija od północy Żerniki Wrocławskie i Wilczków i w okolicy Kobierzyc łączy się z projektowaną drogą ekspresową S8. Tu w zależności od tego jakim wariantem zostanie poprowadzona droga ekspresowa, może to być węzeł w pobliżu Magnic, albo tuż koło Nowin. Trasa odbija stąd na południowy zachód, mija Gniechowice i przecina drogę krajową nr 35 łączącą Wrocław ze Świdnicą. Tu zlokalizowany zostanie węzeł Gniechowice. Dalej autostrada A4 przecina cenną przyrodniczo Dolinę Bystrzycy, miedzy Zachowicami i Kamionną, mija od północy Milin i przecina kolejny las koło Wawrzeńczyc. Stąd droga biegnie już bezpośrednio do istniejącej autostrady A4 i łączy się z nią nieco dalej na zachód od obecnego węzła Kostomłoty. Dalej na zachód, aż do Krzyżowej, wariant zakłada przebudowę istniejącej autostrady A4.
Nowy korytarz A4 do Legnicy
Drugi wariant jest oznaczony kolorem pomarańczowym. Nowa autostrada startuje też na węźle Wilkowice i odbija bardziej na południe, mija Szczepankowice, Budziszów, Jaroniów, Olbrachtowice i dociera do Mirosławic. Na tym odcinku powstaną dwa węzły. Jeden na połączeniu z drogą S8 – w zależności od jej przebiegu może to być albo Jaroniów albo Olbrachtowice. Drugi węzeł powstanie w Mirosławicach, na połączeniu z drogą krajową nr 35. Mirosławice i Olbrachtowice są zlokalizowane bardzo blisko siebie. Chyba zbyt blisko jak na standardy dróg szybkiego ruchu. Z Mirosławic trasa przecina Dolinę Baryczy w tym samym miejscu co w wariancie fioletowym i dalej biegnie na zachód równolegle do obecnej autostrady A4, najpierw miedzy Wawrzeńczycami i Paździornem, następnie na północ od Godkowa, Bogdanowa. W Osieku przecina obecną drogę krajową nr 5 i tu zlokalizowano kolejny węzeł. Dalej autostrada biegnie na zachód, mija Udanin i przecina drogę wojewódzką nr 345 w Konarach, gdzie także zaplanowano węzeł drogowy. Stąd autostrada mija Damianowo, Marcinowice, Pawłowice, gdzie zaplanowano MOP i tuż przed Legnicą i obecnym węzłem Legnica Wschód, wpada w korytarz istniejącej autostrady. Dalej do Krzyżowej przebudowana zostałaby istniejąca autostrada A4, dokładnie wg wytycznych jakie opisaliśmy wcześniej.
Pomiędzy Osiekiem i Pawłowicami zaproponowano też inny, alternatywny korytarz dla nowej trasy, ale bardzo zbliżony do opisanego. Na mapie oznaczono go kolorem szarym.
Mapy, szczegółowe przebiegi nowej autostrady A4 Wrocław - Legnica w wariancie 2
Do Legnicy jeszcze inaczej
Trzeci wariant jest oznaczony kolorem jasno-niebieskim. Nowa A4 odbija od istniejącej autostrady jeszcze wcześniej niż w wariancie fioletowym czy pomarańczowym, bo na wysokości Piskorzowa. Mija Węgry, Marcinkowice, Przecławice i Budziszów i od węzła Jaroniów, gdzie zaplanowano połączenie z drogą ekspresową S8 (jeśli tędy właśnie będzie poprowadzona), przebiega tym samym korytarzem co wariant pomarańczowy. Odbija od niego na wysokości Olbrachtowic, gdzie może powstać węzeł z trasą S8 i odbija mocno na południowy zachód, mija Wojnarowice i przecina krajową „35-kę” w Tworzyjanowie, gdzie zaplanowano węzeł drogowy.
Kolorem szarym zaznaczono alternatywny przebieg w tym korytarzu między Marcinkowicami i Wojnarowicami. Wówczas nowa A4 z projektowaną drogą ekspresową S8 przetnie się albo w Jaszowicach albo w Rękowie.
Od Tworzyjanowa droga mija Strzelce i Szczepanów, odbija gwałtownie na zachód tuż koło Gołaszyc i Bożanowa i dociera do Żarowa, gdzie na obwodnicy tego miasta i jednocześnie łączniku Świdnicy z obecną A4 powstanie węzeł Świdnica.
Od Wojnarowic do Świdnicy zaproponowano także alternatywny korytarz – trasa mogłaby biec między Siedlimowicami i Kraskowem.
Kolejny węzeł powstanie koło Jaroszowa, na połączeniu z drogą krajową nr 5, bardzo blisko Strzegomia. Stąd trasa biegnie w kierunku Legnicy, mija Goczałków Górny, Drzymałowice i Luboradz i ponownie wpada w korytarz pomarańczowy, i tak jak to wcześniej opisano, łączy się z obecną A4 koło Legnicy.
Który korytarz najlepszy?
Wszystkie warianty oddalają ruch tranzytowy od Wrocławia. We wszystkich będą zapewne zlikwidowane bramki z poborem opłat. Nowa autostrada nie będzie już pełnić funkcji obwodnicy Wrocławia, będzie zatem w całym ciągu płatna, również na obejściu Legnicy. Jeśli wciąż będzie obowiązywał manualny pobór opłat, bramki pojawią się tuż przed granicą z Niemcami.
Najbardziej zatłoczona jest autostrada A4 miedzy Kostomłotami i Krajkowem. Wariant fioletowy jest zatem najkrótszym sposobem na odciążenie regionu i południowej obwodnicy Wrocławia. Wariant pomarańczowy jest zapewne tańszą wersją połączenia nowym korytarzem z Legnicą. Wariant niebieski zaś to rozwiązanie najdłuższe i najdroższe, ale bardzo ciekawa propozycja dla mieszkańców Strzegomia czy Świdnicy.
We wrześniu br. Rada Ministrów wpisała na listę planowanych dróg ekspresowych dwie ważne drogi na Dolnym Śląsku: S8 do Kłodzka oraz S5 od Bolkowa do Magnic. Oznacza to, że przebieg drogi S5 na odcinku miedzy Świdnicą i Magnicami przebiegałby w korytarzu przewidzianym dla nowej autostrady A4 (wariant niebieski, czy alternatywny, oznaczony kolorem szarym). Być może oddalenie nowej autostrady A4 aż do Świdnicy będzie więc najlepszym i jednocześnie najtańszym rozwiązaniem? Powstanie wtedy autostrada przez Świdnicę, Strzegom do Legnicy oraz droga ekspresowa S5 od Świdnicy do Bolkowa.
A może nowa autostrada A4 powinna przebiegać w nowym korytarzu aż do samej Krzyżowej. To przedmiot analiz w wariancie 3. Zajmiemy się nim już wkrótce.