DK1: Trasa Górna w Łodzi na finiszu
- conadrogach.pl
- UM Łódź, ZDiT Łódź
- 2014-02-22
Trasa Górna, nowy odcinek drogi krajowej nr 1, to w ostatnich latach najważniejsza inwestycja drogowa w Łodzi. Dobra pogoda sprzyja budowie. Prace wkroczyły w ostatni etap inwestycji.
- Jak widać prace są już w decydującym momencie. Przed nami ostatnia faza przebudowy trasy Górna. W tej chwili trwają prace związane ze stawianiem ekranów dźwiękochłonnych, tunelami. Pogoda sprzyja tej inwestycji - zaznacza prezydent Hanna Zdanowska.
- Na całym odcinku do wykonania została właściwie już tylko część prac wykończeniowych. Jest duża szansa na to, że w połowie roku prace na całym odcinku zostaną zakończone - zapowiedziała Katarzyna Mikołajec, zastępca dyrektora ZDiT ds. Inwestycji i Remontów.
Jak podkreśliła prezydent Łodzi, trasa Górna zostanie rozbudowana. Wymagać to jednak będzie zmiany studium, w którym te tereny nie są przeznaczone pod inwestycje. - Decyzje już następują. Ta droga, która będzie w przyszłości dołączona do węzła Romanów, da nam szansę na otworzenie dużych połaci doskonale skomunikowanych terenów inwestycyjnych - dodała Zdanowska. - To jest droga, która będzie dawała szanse na rozwój gospodarczy. Skorzysta z niej Łódź oraz gminy ościenne.
Trasa Górna w Łodzi to nowa droga łącząca istniejącą Al. Jana Pawła II z ul. Rzgowską, tworząc nowy odcinek drogi krajowej nr 1. Inwestycja ta znacząco skróci przebieg drogi krajowej przez Łódź, wyprowadzając dużą część ruchu ciężkich pojazdów z południowej części jego centrum. Inwestycja podzielona została na dwa etapy: etap I - obejmie 2 km odcinek od ul. Paradnej do ul. Rzgowskiej, a etap II 2,4 km odcinek od ul. Pabianickiej do ul. Paradnej, przy czym oba etapy realizowane będą jednocześnie.
W ramach inwestycji zbudowane zostaną jezdnie o łącznej powierzchni ok. 174.000 m2, z czego 136 000 m2 stanowić będą jezdnie główne. Powstanie również kilka dużych obiektów inżynierskich tworzących m.in. trójpoziomowe skrzyżowanie Trasy Górna z ul. Rzgowską oraz dwupoziomowe skrzyżowania Trasy Górna z ul. Pabianicką, przebiegającą w pobliżu linią kolejową oraz projektowaną w przyszłości Trasą Śląską.
Trójpoziomowe skrzyżowanie Trasy Górna z ul. Rzgowską tworzyć będą: przebiegający na poziomie -1 główny ślad Trasy Górna, która w przyszłości skierowana zostanie do planowanego węzła autostrady A1, zlokalizowane na poziomie 0, w znacznej części na wiaduktach drogowych, skrzyżowanie ul. Rzgowskiej z Trasą Górna, oraz przebiegająca na poziomie +1 estakada łączącą ul. Rzgowską z Trasą Górna. Przebieg Trasy pod skrzyżowaniem z ul. Rzgowską będzie posiadał dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Estakada na poziomie +1 prowadzić będzie jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu. Zaprojektowane jako dwupoziomowe skrzyżowanie Trasy Górna z ul. Pabianicką tworzą: główny ślad ciągu al. Włókniarzy - Trasa Górna, zlokalizowany na poziomie -1 pod wiaduktami w ciągu ul. Pabianickiej, oraz skrzyżowanie ul. Pabianickiej z Trasą Górna, będące na poziomie 0, gdzie również odbywać się będzie całość ruchu rowerowego i pieszego. Parametry Trasy Górna pod ul. Pabianicką to dwie jezdnie szerokości po 7 m, dla dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.
Trasa Górna przeprowadzona zostanie również pod wiaduktami w ciągu linii kolejowej oraz pod wiaduktami projektowanej Trasy Śląskiej. Przebieg Trasy zaprojektowany został w tym miejscu jako czterojezdniowy, z czego dwie wewnętrzne stanowić będą jezdnie główne. Przewidziano również włączenie Trasy Śląskiej w Trasę Górną.
Całość inwestycji, poza jezdniami z chodnikami i ścieżkami rowerowymi oraz obiektami inżynierskimi, to również ogromny zakres robót ziemnych, przebudowa kilkuset kolizji z infrastrukturą podziemną, rozbiórka istniejących budynków i obiektów, budowa infrastruktury kanalizacyjnej, oświetleniowej, budowa pętli autobusowej, budowa sygnalizacji świetlnych, ekranów akustycznych i innych elementów bezpieczeństwa ruchu oraz wyposażenia drogi.
Koszt całej inwestycji to 425,2 mln zł. Z uwagi na to, że projekt znalazł się na liście projektów kluczowych przyznane zostały na jego realizacje fundusze unijne w wysokości blisko 50 procent wartości inwestycji. Środki unijne pochodzą z Ministerstwa Infrastruktury - w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Wykonawcą inwestycji jest firma Mosty Łódź.
- Na całym odcinku do wykonania została właściwie już tylko część prac wykończeniowych. Jest duża szansa na to, że w połowie roku prace na całym odcinku zostaną zakończone - zapowiedziała Katarzyna Mikołajec, zastępca dyrektora ZDiT ds. Inwestycji i Remontów.
Jak podkreśliła prezydent Łodzi, trasa Górna zostanie rozbudowana. Wymagać to jednak będzie zmiany studium, w którym te tereny nie są przeznaczone pod inwestycje. - Decyzje już następują. Ta droga, która będzie w przyszłości dołączona do węzła Romanów, da nam szansę na otworzenie dużych połaci doskonale skomunikowanych terenów inwestycyjnych - dodała Zdanowska. - To jest droga, która będzie dawała szanse na rozwój gospodarczy. Skorzysta z niej Łódź oraz gminy ościenne.
Trasa Górna w Łodzi to nowa droga łącząca istniejącą Al. Jana Pawła II z ul. Rzgowską, tworząc nowy odcinek drogi krajowej nr 1. Inwestycja ta znacząco skróci przebieg drogi krajowej przez Łódź, wyprowadzając dużą część ruchu ciężkich pojazdów z południowej części jego centrum. Inwestycja podzielona została na dwa etapy: etap I - obejmie 2 km odcinek od ul. Paradnej do ul. Rzgowskiej, a etap II 2,4 km odcinek od ul. Pabianickiej do ul. Paradnej, przy czym oba etapy realizowane będą jednocześnie.
W ramach inwestycji zbudowane zostaną jezdnie o łącznej powierzchni ok. 174.000 m2, z czego 136 000 m2 stanowić będą jezdnie główne. Powstanie również kilka dużych obiektów inżynierskich tworzących m.in. trójpoziomowe skrzyżowanie Trasy Górna z ul. Rzgowską oraz dwupoziomowe skrzyżowania Trasy Górna z ul. Pabianicką, przebiegającą w pobliżu linią kolejową oraz projektowaną w przyszłości Trasą Śląską.
Trójpoziomowe skrzyżowanie Trasy Górna z ul. Rzgowską tworzyć będą: przebiegający na poziomie -1 główny ślad Trasy Górna, która w przyszłości skierowana zostanie do planowanego węzła autostrady A1, zlokalizowane na poziomie 0, w znacznej części na wiaduktach drogowych, skrzyżowanie ul. Rzgowskiej z Trasą Górna, oraz przebiegająca na poziomie +1 estakada łączącą ul. Rzgowską z Trasą Górna. Przebieg Trasy pod skrzyżowaniem z ul. Rzgowską będzie posiadał dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Estakada na poziomie +1 prowadzić będzie jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu. Zaprojektowane jako dwupoziomowe skrzyżowanie Trasy Górna z ul. Pabianicką tworzą: główny ślad ciągu al. Włókniarzy - Trasa Górna, zlokalizowany na poziomie -1 pod wiaduktami w ciągu ul. Pabianickiej, oraz skrzyżowanie ul. Pabianickiej z Trasą Górna, będące na poziomie 0, gdzie również odbywać się będzie całość ruchu rowerowego i pieszego. Parametry Trasy Górna pod ul. Pabianicką to dwie jezdnie szerokości po 7 m, dla dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.
Trasa Górna przeprowadzona zostanie również pod wiaduktami w ciągu linii kolejowej oraz pod wiaduktami projektowanej Trasy Śląskiej. Przebieg Trasy zaprojektowany został w tym miejscu jako czterojezdniowy, z czego dwie wewnętrzne stanowić będą jezdnie główne. Przewidziano również włączenie Trasy Śląskiej w Trasę Górną.
Całość inwestycji, poza jezdniami z chodnikami i ścieżkami rowerowymi oraz obiektami inżynierskimi, to również ogromny zakres robót ziemnych, przebudowa kilkuset kolizji z infrastrukturą podziemną, rozbiórka istniejących budynków i obiektów, budowa infrastruktury kanalizacyjnej, oświetleniowej, budowa pętli autobusowej, budowa sygnalizacji świetlnych, ekranów akustycznych i innych elementów bezpieczeństwa ruchu oraz wyposażenia drogi.
Koszt całej inwestycji to 425,2 mln zł. Z uwagi na to, że projekt znalazł się na liście projektów kluczowych przyznane zostały na jego realizacje fundusze unijne w wysokości blisko 50 procent wartości inwestycji. Środki unijne pochodzą z Ministerstwa Infrastruktury - w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Wykonawcą inwestycji jest firma Mosty Łódź.