Droga Czerwona w Gdyni połączy port z S6 Obwodnicą Trójmiasta. Jest zielone światło dla inwestycji
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-02-18
Minister Infrastruktury podpisał Program inwestycji na prace przygotowawcze dla budowy Drogi Czerwonej w Gdyni. To przełom w oczekiwanej od lat inwestycji, o którą od lat zabiegały władze miasta, lokalni parlamentarzyści czy przedstawiciele różnych środowisk gospodarczych.
- Od bardzo wielu lat apelowaliśmy do kolejnych rządów, by wreszcie podjęły niezbędne prace i wybudowały Drogę Czerwoną. Jej brak nie tylko szkodzi miastu, ale też jest barierą rozwojową dla portu, z którego Skarb Państwa czerpie olbrzymie korzyści finansowe. Na przestrzeni lat już kilka razy wydawało się, że realizacja jest tuż, tuż. Mam nadzieję, że tym razem państwo wreszcie stanie na wysokości zadania, a inwestycja zostanie sprawnie zrealizowana – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Budowa dróg w Polsce. Na budowę czeka ponad 500 kilometrów tras ekspresowych i obwodnic
Zleceniem opracowania dokumentacji zajmie się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Na ten cel zapewniono 20 mln zł i w ciągu najbliższych kilku tygodni ma zostać ogłoszony przetarg na prace studialno-ideowe.
- Finansowanie dla tego etapu przygotowania inwestycji pozwoli na m.in. określenie przybliżonego przebiegu Drogi Czerwonej oraz podstawowych parametrów trasy, takich jak klasa techniczna czy prędkość projektowa – informuje GDDKIA.
Droga Czerwona w Gdyni to połączenie istniejącej trasy S6 Obwodnicy Trójmiasta z portem o długości blisko 9 km. Nowa droga łącząca przeciążoną przez portowy tranzyt Estakadę Kwiatkowskiego z Obwodnicą Trójmiasta (i dalej: z autostradą A1) to szansa nie tylko na rozwój portu, ale przede wszystkim umożliwienie mieszkańcom swobodnego przejazdu najważniejszą arterią prowadzącą do północnych dzielnic miasta.
Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi ruch pojazdów ciężarowych z Portu Gdynia aż do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta.
Przypomnijmy, że pomimo licznych apeli o zrealizowanie tej kluczowej inwestycji, Drogę Czerwoną skreślono z listy Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, co postawiło pod znakiem zapytania przyszłość całego projektu. Odrzucono także wstępną koncepcję przebiegu drogi z listopada 2020 roku, którą wspólnymi siłami przygotowały miasto Gdynia i Port Gdynia.
Deklaracje rządowe mogą oznaczać, że koszty budowy tego strategicznego połączenia drogowego w Gdyni zostaną w całości pokryte z budżetu państwa, z puli przeznaczonej na Centralny Port Komunikacyjny.
- Droga Czerwona wpisuje się w projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przypomnę, że w ramach CPK przewidziano nie tylko budowę lotniska centralnego dla Polski i naszego regionu Europy, ale także stworzenie nowoczesnego systemu transportowego kraju, w którego skład wejdą linie kolejowe i nowe odcinki dróg, zapewniające dostęp do bałtyckich portów – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
Jest umowa na ostatni odcinek drogi S6 Słupsk - Gdynia
Dostęp do portów w Trójmieście będzie łatwiejszy m.in. dzięki budowie obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi ekspresowej S6. Została też podjęta decyzja o dokończeniu całego ciągu S6 pomiędzy Szczecinem a Trójmiastem. Już teraz kierowcy mają do dyspozycji nowoczesną i bezpieczną trasę od Szczecina do Koszalina. W 2022 r. powinna zakończyć się budowa trzech odcinków S6 pomiędzy Trójmiastem a Bożepolem Wielkim, a oddanie do użytkowania pozostałych odcinków drogi ekspresowej S6 powinno nastąpić w 2025 r.