1. Strona główna
  2. Drogi ekspresowe
  3. Droga ekspresowa S11
  4. Opis drogi

Droga ekspresowa S11

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-03-23
  4. Aktualizacja: 2019-08-24
Droga ekspresowa S11
Droga ekspresowa S11 na odcinku obwodnicy Kępna. Zdjęcia: GDDKiA
Droga ekspresowa S11 docelowo będzie miała 550 km długości i połączy 4 województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie oraz śląskie. Korytarz drogi prowadzi w większości śladem obecnej drogi krajowej nr 11 Kołobrzeg – Poznań - Bytom. To jedna z podstawowych tras komunikacji drogowej łącząca środkowe wybrzeże Bałtyku poprzez tereny Wielkopolski ze Śląskiem, a poprzez autostradę A4 z Małopolską i Podkarpaciem.

Docelowo droga ekspresowa S11 połączy Górnośląski Okręg Przemysłowy z miejscowościami wypoczynkowymi środkowego wybrzeża Bałtyku, przebiegając przez Lubliniec, Ostrów Wielkopolski, Poznań, Piłę i Koszalin. Lokalnie pełnić ma funkcje obwodnic m.in.: zachodniego Koszalina (fragment Via Hanseatica), Szczecinka, wschodniej Piły, Obornik, zachodniej Poznania, Kórnika, Środy Wielkopolskiej, Jarocina, wschodniej Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna, Kluczborka, zachodniej Lublińca, północno-zachodniej GOP-u.

Głośniej o budowie drogi S11 zrobiło się po przyjęciu przez rząd programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 r. Na liście priorytetów znalazły się obwodnice w ciągu drogi S11 – Szczecinka, Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina, Kepna i Olesna (oddane do ruchu). W kolejnym etapie zdecydowano o realizacji całej trasy. 

Gotowe odcinki drogi ekspresowej S11:

Gotowe odcinki drogi ekspresowej S11 to obecnie jedynie fragmnety pełniące rolę obwodnic na terenie wojewodztw: wielkopolskiego, łódzkiego i opolskiego. To obwodnica Szczecinka, zachodnia obwodnica Poznania, obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego i Jarocina, obwodnica Kępna, oraz oddana w lipcu 2023 r - 25 kilometrowa obwodnica Olesna. W użytkowaniu od 2029 r jest tez odcinek trasy S11 Poznań (węzeł z autostradą A2 jako południową obwodnicą Poznania) - Kórnik.

Obwodnica Szczecinka

W listopadzie 2015 r. podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szczecinka Odcinek S11 ma długość 12 km i omija Szczecinek od wschodu. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa S11 o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na włączeniach w istniejącą DK11 powstały ronda, a na samej obwodnicy dwa węzły drogowe. Węzeł Szczecinek centrum łączy obwodnicę z drogą krajową nr 20, a węzeł Szczecinek Wschód z terenami przemysłowymi.

S11 Poznań - Kórnik

Budowę trasy rozpoczęto w 2006 r. od odcinka od węzła autostradowego Krzesiny do Skrzynek. Odcinek oddano w 2007 z wyjątkiem odcinka o długości 2 km w okolicy węzła Gądki zakończonego w czerwcu 2008 r. Rozpoczęcie robót na II odcinku Skrzynki – Kórnik, o długości 5 km miało miejsce w styczniu 2008 roku. Całość trasa liczy w sumie 14,1 km. Połaczenie z siecią dróg zapewniają dwupoziomowe węzły drogowe: Koninko, Gądki, Borówiec, Kórnik Płn, Kórnik Płd.

Galeria zdjęć trasy S11 Poznań - Kórnik

Droga ekspresowa S11 Poznań - Kórnik

 Fot. GDDKiA

Zachodnia obwodnica Poznania

Pod koniec 2014 roku udostępniono ostatni brakujacy dcinek Zachodniej Obwodnicy Poznania pomiędzy Rokietnicą a Swadzimiem. To 5,3 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S11, który spiął wybudowane wcześniej dwa odcinki S11 prowadzące na północ i południe Poznania: Złotkowo (obecnie węzeł Poznań Północ) - węzeł Rokietnica i Tarnowo Podgórne węzeł Poznań Zachód (połączenie z autostradą A2).

 

Zachodnia obwodnica Poznania w ciągu drogi ekspresowej S11

 

Poznańska droga ekspresowa S11 kończy się węzłem Poznań Północ, którego kontynuacją jest  droga krajowa nr 11 prowadząca z Poznania w stronę Piły. Zachodnia Obwodnica Poznania liczy 27 km długości.

 

S11 Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego

Jako pierwszy zrealizowano 6,1 km odcinek Ostrowa Wielkopolskiego - I etap obwodnicy. Fragment drogi S11 przebiega po północno – wschodniej stronie miasta, rozpoczyna na istniejącej drodze krajowej nr 11 węzłem drogowym Franklinów a kończy się na istniejącej drodze krajowej nr 25 Kalisz – Ostrów Wlkp. węzłem Ostrów Wlkp. Odcinek  został udostępniony dla kierowców pod koniec 2009 roku.

W lipcu 2017 r. zakończyła się budowa II etap obwodnicy o długości blisko 13 km dla którego prace projektowe ruszyły pod koniec 2014 roku. Projektem i budową zajmowała się firma Mota-Engil (284 mln zł). Dzięki wybudowaniu 13 kilometrowego odcinka drogi S11 ruch tranzytowy przeniósł się z miasta na obwodnicę. Obecnie jadąc tranzytem ominiemy miasto nową obwodnicą S11 i na rondzie „Strugi” zjedziemy na obecną drogę krajową nr 11. W przyszłości będzie to fragment drogi ekspresowej S11 łączącej Śląsk z wybrzeżem Bałtyku.

 

Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego - nowy odcinek drogi ekspresowej S11 - galeria zdjeć

Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego - nowy odcinek drogi ekspresowej S11

 

Obwodnica Jarocina

Obwodnica Jarocina liczy 13 kilometrów, na które składa się 10 km drogi ekspresowej S11 oraz 3 km łącznik ze starą DK11 w standardzie drogi głównej przyspieszonej. W jej ciągu powstały 2 węzły drogowe, 13 obiektów inżynierskich.

Wykonawcą prac była firma Budimex, z którą podpisano umowę w listopadzie 2014 r. (ponad 293 mln zł). Drogę udostępniono kierowcom pod koniec  sierpnia 2017 roku.

Galeria zdjęć - obwodnica Jarocina w ciagu drogi ekspresowej S11

Galeria zdjęć - obwodnica Jarocina w ciagu drogi ekspresowej S11

 

Obwodnica Kępna

Realizację obwodnicy Kępna jako 12 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S11 podzielono na dwa etapy:

  • I etap: odcinek północny S11, długość ok 5 km, przebiega od istniejącej DK11 do węzła Kępno – Krążkowy
  • II etap: odcinek południowy S11, długość około 7 km

W październiku 2015 roku podpisano umowę na budowę I odcinka obwodnicy (od istniejącej drogi krajowej nr 11 do węzła „Kępno-Krążkowy” wybudowanego w ramach budowy drogi ekspresowej S8), a w maju 2018 nastąpiło uroczyste otwarcie. Uruchomiono dzięki temu Węzeł Kępno, z którego można dojechać w kierunku Wrocławia i Warszawy. Ten fragment obwodnicy pozwoli również autom jadącym S8 w prosty sposób zjechać na DK11 bez nakładania dodatkowych kilometrów.

Na drugi etap obwodnicy Kepna umowę, o wartości ponad 122,6 mln zł, podpisano na początku października 2017 roku. W 2019 roku ruszyła budowa blisko 7-kilometrowego przedłużenia obwodnicy, a po zakończeniu tej inwestycji, od 2021 r. ruch tranzytowy w pełni omija Kępno.

I etap obwodnicy Kępna - droga ekspresowa S11

I etap obwodnicy Kępna - droga ekspresowa S11. Zdjęcia: GDDKIA

Województwo zachodniopomorskie:

Odcinek S11 na obwodnicy Koszalina i Sianowa

Podpisana w marcu 2016 r. umowa na budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi S6 obejmuje równiez odcinek drogi ekspresowej S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód. Będzie to poczatek przyszłej drogi ekspresowej S11 biegnącej w kierunku realizowanej obwodnicy Szczecinka.

Z obwodnicy Koszalina i Sanowa mieliśmy skorzystać w 2018 roku, jednak wymagające podłoże, problem z wodami gruntowymi, zwiększyły zakres zadania. Okazało się, że obwodnicę Koszalina i Sianowa trzeba zaprojektować od nowa. W lipcu 2023 r. oddano do ruchu część trasy stanowiącą obwodnicę Sianowa w ciągu drogi S6:

Kolejne ułatwienie na trasie Szczecin – Gdańsk. Obwodnica Sianowa na S6 otwarta

Obwodnica Szczecinka

Realizacją obwodnicy Szczecinka zajmowało się konsorcjum firm EUROVIA POLSKA S.A., WARBUD S.A. za ponad 322,8 mln złotych.  Obwodnica miała być ukończona w kwietniu 2019 roku. Jednak trudny teren i opóźnione prace wydłużyły jej budowę. 

Województwo opolskie:

Obwodnica Olesna

Obwodnica będzie 25-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S11. Prace w formule projektuj i buduj realizuje konsorcjum firm MIRBUD S.A. oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. Umowę o wartości ok. 667,6 mln zł podpisano w II połowie maja 2019 r.  Jej realizacja potrwa niemal do końca 2022 roku.

Obwodnica Olesna jest drogą klasy technicznej S , będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku o nośności 11,5 t/oś. W ciągu trasy powstaną 24 obiekty mostowe, węzeł „Olesno” na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 wraz z dwoma rondami oraz kolejne dwa ronda w ciągu przebiegu obwodnicy. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).

Początek przebiegu trasy będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu m. Kolo­nia Ciarka w ramach tymczasowego połączenia z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 11 z wykorzystaniem skrzyżowania typu „rondo”, natomiast jej koniec zlokalizowany będzie na granicy woj. opolskiego i śląskiego, dowiązując się do istniejącej DK 11 poprzez tymczasowy łącznik.

Te „tymczasowe połączenia” wynikają z etapu przygotowania sąsiednich odcinków drogi ekspresowej S11 tj. dla odcinka w kierunku Bytomia oraz dla odcinka w kierunku granicy z woj. wielkopolskim.

Obwodnica Olesna w ciągu drogi ekspresowej S11 - wizualizacja

Obwodnica Olesna w ciągu drogi ekspresowej S11 - wizualizacja. Zdjęcia: GDDKIA

Planowane odcinki drogi ekspresowej S11:

 

Województwo zachodniopomorskie:

S11 Koszalin - Bobolice - Szczecinek

Odcinek drogi S11 od Koszalina do Szczecinka będzie zaczynał się na węźle Koszalin z drogą ekspresową S6, natomiast kończył na włączeniu w projektowaną obwodnicę Szczecinka. 

W wydanej w październiku 2011 roku decyzji środowiskowej został wybrany wiariant 6 przebiegu drogi S11 na odcinku Koszalin - Szczecinek, zgodnie z którym na początkowym przebiegu droga ekspresowa przebiega w sąsiedztwie obszarów zabudowanych. Na dalszym przebiegu przez niezabudowane tereny otwartych pól i łąk i przez niewielki kompleks leśny. Na odcinku od km ok. 14+700 do km ok. 15+250 biegnie na estakadzie przez obszar Natura 2000 "Dolina Radwi, Chocieli i Chotli”. Po przekroczeniu rzeki Radwi w km ok. 15+227 , aż do km ok. 17+600 droga ekspresowa przebiega przez tereny leśne, aby następnie ponownie wkroczyć w tereny otwarte. W km ok. 22+900 wkracza ponownie na tereny leśne i omijając od strony południowej lotnisko w Zegrzu Pomorskim i opuszcza tereny leśne w km ok. 31+750. W km ok. 32+760, na terenach otwartych planowany jest obustronny MOP. Następnie droga ekspresowa przebiegać będzie skrajem terenów leśnych, aby za miejscowością Kłanino włączyć się w przebieg wariantu 5 drogi ekspresowej. Przebieg przedstawia poniższa mapa:

W wybranym decyzją srodowiskową wariancie przewidziano budowę następujących węzłów: Bielice, Niedalino, Grzybnica, Głodowa, Bobolice i Wierzchowo.

Mapa drogi ekspresowej S11 Koszalin - Bobolice. Mapa: GDDKIA

Mapa drogi ekspresowej S11 Koszalin - Bobolice

S11 Koszalin - Bobolice

Odcinek drogi S11 od Koszalina do Bobolic ma już zapewnione finansowanie w ramach znowelizowanego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Na początku marca 2019 r. zostały ogłoszone przetargi na realizację trzech odcinków S11 od Koszalina do Bobolic, których ukończenie jest planowane w 2023 roku.

W ramach zadania zostanie wybudowany odcinek drogi ekspresowej S11 o długości 47,7 km wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Rozbudowany zostanie węzeł Koszalin Zachód, oraz wybudowane zostaną 4 nowe węzły drogowe: „Zegrze Pomorskie", „Koszalin Południe", „Głodowa", „Bobolice”.

Nowa trasa ekspresowa w większości będzie poprowadzona nowym przebiegiem, w oddaleniu od obecnej drogi krajowej nr 11. Ten odcinek umożliwi całkowite ominięcie Koszalina, włączając się w budowaną obwodnicę Koszalina i Sianowa na węźle Koszalin Zachód. Droga wyprowadzi ruch tranzytowy z szeregu miejscowości przy obecnej DK11. W ramach inwestycji powstanie również łącznik S11 z DK25 na południe od Bobolic.

Budowa drogi ekspresowej S11 - mapa odcinków przewidzianych do budowy

Zgodnie z obecnymi założeniami roboty budowlane dla S11 Koszalin - bobolice powinny ruszyć po projektowaniu, czyli w 2021 roku, a zakończenie prac zaplanowane jest na 2023 rok.

S11 Bobolice - Szczecinek

Dla kolejnego odcinka drogi S11 Bobolice - Szczecinek opracowywana jest dokumentacja, obejmująca również projekt budowlany i projekty wykonawcze. Odcinek ma być w 2021 roku gotowy do realizacji w formule buduj. Realizacja tego 70 km fragmentu przewidziana jest do 2023 roku.

 

Województwo wielkopolskie:

Jesienią 2015 r. ruszyły przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej dla 270 kilometrów drogi ekspresowej S11 w woj. wielkopolskim. Dotyczą one odcinków:

  • Szczecinek – Piła,
  • Ujście - Oborniki,
  • Oborniki- Poznań wraz z obwodnicą Obornik ,
  • Kórnik - Ostrów Wielkopolski,
  • Ostrów Wielopolski – Kępno (połączenie z autostradą A2).

W ramach zadania powstanie: Studium Korytarzowe (SK), Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ), Materiały do Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (MdDŚU) oraz Koncepcja Programowa (KP).

Po zakończeniu opracowań projektowych możliwe będzie ogłoszenie postępowań przetargowych w formule "projektuj i buduj". Będzie to możliwe po zapewnieniu dalszego finansowania inwestycji. Plany zakładają, że trasa S11 powstanie najwcześniej w 2025 roku.

 

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S11 w woj. wielkopolskim

 

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S11 w woj. wielkopolskim. Mapa: GDDKIA

 

Województwo opolskie i śląskie:

W planach jest budowa trasy S11 prowadzącej przez Kępno - Jankowy - Piaski - Kostów - Byczyna - Kluczbork - Olesno - Sieraków Śląski - Lubliniec - Tworóg - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie - Ożarowice - Pyrzowice.

W pierwszej kolejności powinny powstać obwodnice miast, które znalazły się w Programie Budowy Dróg na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r): Tarnowskich Gór: 2019-2023, Olesna: 2019-2024 i Obornik: 2019-2024.

Szacunkowa długość drogi ekspresowej S11 na terenie województwa śląskiego od granicy woj. opolskiego/śląskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór (z wyłączeniem obwodnicy Tarnowskich Gór) wyniesie ponad 60 km. 

Zakłada się, że trasa S11 w woj. śląskim ma na całej długości będzie biec po nowym śladzie. Jej realizację wstępnie podzielono na dwa zadania:

  • Odcinek I: obwodnica Tarnowskich Gór o orientacyjnej długości 25 km

  • Odcinek II: granica województwa śląskiego/opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór - przebieg ma być zbliżony do obecnie eksploatowanej DK11. Orientacyjna tego długość odcinka wynosi około 36,1 km

Od października 2018 r. trwa opracowywanie dokumentacji - Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego oraz materiałów do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi S11 w woj. śląskim. Dokumentacja ma być gotowa pod koniec 2019 r. Wtedy poznamy dokładną długość oraz przebieg trasy.

Planowana realizacja drogi S11 na Śląsku w formule „Projektuj i Buduj” potrwa w latach 2023-2026.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE