• Facebook - conadrogach
S14

DROGA EKSPRESOWA S14

Droga ekspresowa S14
Droga ekspresowa S14 jako zachodnia obwodnica Łodzi. Zdjęcie: GDDKiA.

Droga ekspresowa S14 docelowo będzie miała łącznie ponad 40 km długości. Jako obwodnica pobiegnie po zachodniej stronie aglomeracji łódzkiej. Domknie ring dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi, łącząc się z autostradą A2 i z drogą ekspresową S8. Kiedy powstanie, zrewolucjonizuje komunikację między Pabianicami, Konstantynowem Łódzkim, Aleksandrowem Łódzkim, Zgierzem i Łodzią. Budowa zachodniej obwodnicy Łodzi ruszy niestety z opóźnieniem, bo unieważniono kolejny już przetarg na jej realizację.

Droga ekspresowa S14 będzie jedną z najkrótszych dróg w sieci ekspresówek w Polsce. Trasa w całości przebiega na terenie województwa łódzkiego. Droga S14 będzie domknięciem łódzkiego ringu, bo miasto od północy otacza już autostrada A2, od wschodu A1, a od południa droga ekspresowa S8. W efekcie Łódź będzie najbardziej rozbudowanym i kompletnym węzłem dróg szybkiego ruchu w kraju. Trasa S14 będzie także pełnić funkcje obwodnicy Pabianic i Zgierza.

 

Drogę ekspresową S14 zaplanowano w układzie północ – południe. Odbija od drogi ekspresowej S8 na węźle Róża i kieruje się w kierunku północnym. Na węźle Dobroń krzyżuje się z ul. Pabianicką, dawną drogą krajową nr 14, która łączy Pabianice i Łask. Otaczając Pabianice od zachodu i północy droga dociera do węzła Pabianice Północ, skrzyżowania z drogą krajową nr 71. Biegnąc dalej na północ dociera do połączenia z drogą krajową nr 14. Tu zaplanowano węzeł Lublinek. Dalej planowana droga S14 minie węzeł Łódź Retkina, węzeł Konstantynów Łódzki, ze zjazdem na drogę krajową nr 71 zlokalizowanym na północy tego miasta, węzeł Łódź Teofilów, dającym możliwość komunikacji z drogami krajowymi nr 71 i 72, węzeł Aleksandrów łódzki, z kolejnym zjazdem na DK71 w kierunku Aleksandrowa i Zgierza, węzeł Lućmierz, umożliwiający zjazd na drogę krajową nr 91 na północ od Zgierza oraz węzeł Emilia, połączenie poprzez DK 91 z autostradą A2. Droga S14 skończy swój bieg na połączeniu z drogą krajową nr 91 w okolicach miejscowości Słowik.

 

Droga ekspresowa S14 w opisanym układzie będzie miała strategiczne znaczenie dla układu komunikacyjnego między Łodzią, Pabianicami, Konstantynowem Łódzkim i Aleksandrowem Łódzkim. Aktualnie gotowy jest niespełna 15 km odcinek obwodnicy Pabianic. Pozostałe odcinki czekają na zapewnienie finansowania bo dopiero wtedy będzie możliwe ogłoszenie przetargów.

 

 

Gotowe odcinki drogi ekspresowej S14:

Obwodnica Pabianic. S14 Pabianice - Dobroń

W lipcu 2012 roku otwarto obwodnicę Pabianic. Zachodnia obwodnica miasta ma łączną długość 15,2 km i łączy Dobroń z Ksawerowem. Odcinek S14 ma długość 9,6 km a pozostały odcinek tzw. DK14 bis, to łącznik do istniejącej drogi krajowej nr 14. Obie drogi mają po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, po 3,5 metra szerokości każdy. Należy dodać, że w przyszłości będzie możliwe dobudowanie trzeciego (wewnętrznego) pasa na odcinku S14. Największe zaskoczenie wśród kierowców poruszających się obwodnicą Pabianic budzi „krzywy” wiadukt w pobliżu miejscowości Szynkielew. Konstrukcja jest wygięta w dwóch płaszczyznach, a wanty usztywniające konstrukcję zostały zmontowane pod różnymi kątami.

 

Droga ekspresowa S14 w okolicach węzła Dobroń. Zdjęcie: GDDKiA.

 

S14 Dobroń - Róża

W kwietniu 2014 r. na mapie przybył jeszcze 3,6 km fragment drogi ekspresowej S14 od węzła Dobroń do węzła Róża. Stanowi on kolejną część obwodnicy Pabianic. Odcinek został wybudowany w ramach jednego kontraktu obejmującego także budowę drogi ekspresowej S8 od węzła Róża do węzła Rzgów.

 

Odcinki drogi ekspresowej S14 w budowie:

Zachodnia obwodnica Łodzi. S14 węzeł Lublinek - węzeł Słowik

 

W maju 2012 roku drogowcy podpisali umowę na zaprojektowanie 26 km odcinka drogi ekspresowej S14. Zadanie obejmuje odcinek drogi od węzła Lublinek (skrzyżowanie S14 z drogą krajową 14bis) do drogi krajowej nr 91 w Słowiku za Zgierzem.

 

Prace projektowe zakończono w 2015 r. W listopadzie 2016 r. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapowiedziało skierowanie do dalszego II etapu postępowania przetargowego dwa odcinki realizacyjne drogi ekspresowej S14, o łącznej długości 28,4 km.

  • odcinek I - od węzła Łódź - Lublinek do węzła Łódź - Teofilów (z węzłem) o długości 12,06 km.

  • odcinek II - od węzła Łódź - Teofilów do drogi krajowej nr 91 w Słowiku (wraz z włączeniem do autostradowego węzła Emilia) o długości 16,34 km.

 

Drogowy ring - obwodnice Łodzi

Drogowy ring - obwodnice Łodzi, w tym zachodnia obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S14 w podziale na odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA

 

Podpisanie umowy z wykonawcami pierwotnie planowane było na połowę 2017 r., jednak oferty znacznie przewyższyły zaplanowany budżet drogowców. Postanowiono o "okrojeniu" inwestycji, by obniżyć koszt jej realizacji. Ogłoszono II przetarg, którego zadania przewidują budowę węzłów: Łódź Lublinek, Łódź Retkinia, Konstantynów Łódzki, Aleksandrów Łódzki oraz węzeł Emilia. Natomiast dla węzłów Lućmierz i Teofilów będą przygotowane jedynie dokumenty i projekty.

 

Na poczatku sierpnia 2018 roku drogowcy wyłonili już wykonawców zachodniej Obwodnicy Łodzi i Zgierza i tak:

I odcinek S14 węzeł Pabianice Północ – węzeł Teofilów: wykona konsorcjum firm: - BUDIMEX S.A., lider, - STRABAG Sp. z o.o. partner. Cena oferty brutto ok. 561,8 mln zł.Umowę podpisano w październiku 2018 r.



II odcinek S14: węzeł Teofilów – Słowik: miała wykonać firma Eurovia Polska S.A. Cena oferty brutto ok. 537,3 mln zł. Po wycofaniu się firmy z przetargu drogowcy liczyli na konsorcjum Budimex-Strabag. Ostatecznie jednak, żaden z wykonawców nie podjął się wykonania tego północnego odcinka S14-ki.

 

W listopadzie 2018 r. GDDKiA unieważniła postępowanie na odcinek drogi ekspresowej S14 teofilów - Słowik. Kolejny przetarg ma ruszyć zaraz, po przygotowaniu niezbędnych dokumentów. Drogowcy szacują, ze nastąpi to na początku lutego 2019 roku.

 

S14 - droga ekspresowa jako zachodnia obwodnica Łodzi - wizualizacje

Zachodnia obwodnica Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14

 

KOMENTARZE

enrico
2018-08-09 22:19
P-R-K- chciałaby dusza do raju, ale forsy nie daju! Niech najpierw zbudują (dokończą) S14 i inne S-ki w całym kraju (z PBDK na 2014-23). Wtedy można planować następne rozwiązania. Inaczej się nie da - bo brakuje Kasy w Budżecie i mocy przerobowej wykonawców (i tak narzekających na stały wzrost kosztów i cen materiałów oraz coraz większy brak ludzi do pracy).
Przemek
2018-08-09 10:38
kiedy s10 Bydgoszcz - Toruń? to tez przeciez ~40KM i łączyłoby dwu-miasto droga ekspresową
Rafal
2018-08-07 10:37
no to teraz wypadałoby wyprostować s8 i puścić nitkę w stronę Tomaszowa Maz. żeby odciążyć i tak już zapchaną po maxie A2 a S8 pusta leci często.
kuba
2016-12-01 16:15
no to teraz wypadałoby zrobić S12 na odcinku Piotrków Tryb. - Sulejów...
ant
2015-06-16 21:27
Na Lublinku zaczynają się już przygotowania do wywłaszczeń. Paliki wbite.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: