Droga ekspresowa S14
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-08-22
- Aktualizacja: 2023-07-11
Droga ekspresowa S14 - Zachodnia Obwodnica Łodzi - jest jedną z najkrótszych dróg w sieci ekspresówek w Polsce. Trasa w całości przebiega na terenie województwa łódzkiego. Droga S14 powstała jako ostatni element łódzkiego ringu, bo miasto od północy otaczała już autostrada A2, od wschodu A1, a od południa droga ekspresowa S8. Po oddaniu drogi S14 Łódź stała się najbardziej rozbudowanym i kompletnym węzłem dróg szybkiego ruchu w kraju. Trasa S14 pełni również funkcje obwodnicy Pabianic i Zgierza.
Drogę ekspresową S14 zaplanowano w układzie północ – południe. Odbija od drogi ekspresowej S8 na węźle Róża i kieruje się w kierunku północnym. Na węźle Dobroń krzyżuje się z ul. Pabianicką, dawną drogą krajową nr 14, która łączy Pabianice i Łask. Otaczając Pabianice od zachodu i północy droga dociera do węzła Pabianice Północ, skrzyżowania z drogą krajową nr 71. Biegnąc dalej na północ dociera do połączenia z drogą krajową nr 14. Tu powstał węzeł Lublinek. Dalej planowana droga S14 mija węzeł Łódź Retkina, węzeł Konstantynów Łódzki, ze zjazdem na drogę krajową nr 71 zlokalizowanym na północy tego miasta, węzeł Łódź Teofilów, dającym możliwość komunikacji z drogami krajowymi nr 71 i 72, węzeł Aleksandrów łódzki, z kolejnym zjazdem na DK71 w kierunku Aleksandrowa i Zgierza, węzeł Lućmierz, umożliwiający zjazd na drogę krajową nr 91 na północ od Zgierza oraz węzeł Emilia, połączenie poprzez DK 91 z autostradą A2. Droga S14 kończy swój bieg na połączeniu z drogą krajową nr 91 w okolicach miejscowości Słowik.
Droga ekspresowa S14 w opisanym układzie ma strategiczne znaczenie dla układu komunikacyjnego między Łodzią, Pabianicami, Konstantynowem Łódzkim i Aleksandrowem Łódzkim. Przez wiele lat funkcjonował jedyny gotowy jej odcinek, niespełna 15 km obwodnica Pabianic. Od czerwca 2022 r. kierowcy mogą jechać nową drogą ekspresową S14 od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki, a od lipca 2023 r. ostatnią, północną częścią trasy do węzła Emilia na połaczeniu z DK91 i A2.
Droga ekspresowa S14 - wszystkie odcinki w użytkowaniu:
Obwodnica Pabianic. S14 Pabianice - Dobroń
W lipcu 2012 roku otwarto obwodnicę Pabianic. Zachodnia obwodnica miasta ma długość 15,2 km i łączy Dobroń z Ksawerowem. Odcinek S14 ma długość 9,6 km a pozostały odcinek tzw. DK14 bis, to łącznik do istniejącej drogi krajowej nr 14. Obie drogi mają po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, po 3,5 metra szerokości każdy. Należy dodać, że w przyszłości będzie możliwe dobudowanie trzeciego (wewnętrznego) pasa na odcinku S14. Największe zaskoczenie wśród kierowców poruszających się obwodnicą Pabianic budzi „krzywy” wiadukt w pobliżu miejscowości Szynkielew. Konstrukcja jest wygięta w dwóch płaszczyznach, a wanty usztywniające konstrukcję zostały zmontowane pod różnymi kątami.
Droga ekspresowa S14 w okolicach węzła Dobroń. Zdjęcie: GDDKiA.
S14 Dobroń - Róża
W kwietniu 2014 r. na mapie przybył jeszcze 3,6 km fragment drogi ekspresowej S14 od węzła Dobroń do węzła Róża. Stanowi on kolejną część obwodnicy Pabianic. Odcinek został wybudowany w ramach jednego kontraktu obejmującego także budowę drogi ekspresowej S8 od węzła Róża do węzła Rzgów.
Zachodnia obwodnica Łodzi. S14 węzeł Lublinek - węzeł Słowik
W maju 2012 roku drogowcy podpisali umowę na zaprojektowanie 26 km odcinka drogi ekspresowej S14. Inwestycja obejmowała realizację drogi od węzła Lublinek (skrzyżowanie S14 z drogą krajową 14bis) do drogi krajowej nr 91 w Słowiku za Zgierzem. Prace projektowe zakończono w 2015 r. W listopadzie 2016 r. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapowiedziało skierowanie do dalszego II etapu postępowania przetargowego dwa odcinki realizacyjne drogi ekspresowej S14, o łącznej długości 28,4 km.
- odcinek I - od węzła Łódź - Lublinek do węzła Łódź - Teofilów (z węzłem) o długości 12,06 km.
- odcinek II - od węzła Łódź - Teofilów do drogi krajowej nr 91 w Słowiku (wraz z włączeniem do autostradowego węzła Emilia) o długości 16,34 km.
Drogowy ring - obwodnice Łodzi, w tym zachodnia obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S14 w podziale na odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA
Podpisanie umowy z wykonawcami pierwotnie planowane było na połowę 2017 r., jednak oferty znacznie przewyższyły zaplanowany budżet drogowców. Postanowiono o "okrojeniu" inwestycji, by obniżyć koszt jej realizacji. Ogłoszono II przetarg, którego zadania przewidywały budowę węzłów: Łódź Lublinek, Łódź Retkinia, Konstantynów Łódzki, Aleksandrów Łódzki oraz węzeł Emilia. Natomiast dla węzłów Lućmierz i Teofilów miały być przygotowane jedynie dokumenty i projekty.
Na poczatku sierpnia 2018 roku drogowcy wyłonili wykonawców Zachodniej Obwodnicy Łodzi i Zgierza i tak:
- I odcinek S14 węzeł Pabianice Północ – węzeł Teofilów: wykona konsorcjum firm: - BUDIMEX S.A., lider, - STRABAG Sp. z o.o. partner. Cena oferty brutto ok. 561,8 mln zł.Umowę podpisano w październiku 2018 r. Odcinek został oddany do ruchu pod koniec czerwca 2022 r.
S14 Zachodnia Obwodnica Łodzi – południowa część oddana do użytku
Zachodnia Obwodnica Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14 (odcinek południowy). Zdjęcia: GDDKIA - II odcinek S14: węzeł Teofilów – Słowik: miała wykonać firma Eurovia Polska S.A. Cena oferty brutto ok. 537,3 mln zł. Po wycofaniu się firmy z przetargu drogowcy liczyli na konsorcjum Budimex-Strabag. Ostatecznie jednak, żaden z wykonawców nie podjął się wykonania tego północnego odcinka S14-ki. W listopadzie 2018 r. GDDKiA unieważniła postępowanie na odcinek drogi ekspresowej S14 Teofilów - Słowik. Kolejny przetarg ruszył na początku lutego 2019 r. W II połowie sierpnia podpisano umowę z chińską firmą Stecol Corporation. Prace projektuj i buduj wyniosły ponad 724,1 mln zł. Budowa miała zakończyć się w kwietniu 2023 r. Ostatecznie trasę oddano do użytku w lipcu 2023 r.
Tak wyglądała budowa trasy S14 w północnej części Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Zdjęcia: GDDKIA
S14 Zachodnia Obwodnica Łodzi - węzeł Lucimierz. Zdjęcia: GDDKIA