Droga ekspresowa S8
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-01-20
Droga S8 ma priorytetowe znaczenie dla ruchu tranzytowego miedzy południowo-zachodnią i północno-wschodnią częścią kraju. Każdy nowy odcinek drogi ekspresowej był równoznaczny z przełożeniem ruchu ze starej drogi krajowej nr 8, jednej z najbardziej niebezpiecznych w Polsce, nazywanej często drogą śmierci.
Można powiedzieć, że jej budowa niemal dobiegła końca. Jako jedyny, w fazie przygotowań do budowy jest odcinek prowadzący z Wrocławia do Kłodzka, który po budowie zyska status drogi ekspresowej S8. Plany obejmują również rozbudowę drogi DK8 z Kłodzka do Kudowy.
Przebieg drogi ekspresowej S8
Obecnie droga ekspresowa S8 zaczyna swój bieg w podwrocławskich Magnicach, na połączeniu z drogą krajową nr 8. Na obwodnicy Wrocławia przyjmuje status autostrady A8. Tu łączy się z drogą ekspresową S5 w kierunku Poznania. Do trybu drogi ekspresowej powraca zaraz za Wrocławiem. Na wysokości Kępna spina się z drogą ekspresową S11 (obwodnica Kępna). Na wysokości Pabianic łączy się z Zachodnią Obwodnicą Łodzi czyli drogą S14 a kawałek dalej, na węźle Łódź Południe, wpina się w autostradę A1 Wschodnią Obwodnicę Łodzi. Dalej, do Piotrkowa Trybunalskiego droga biegnie wraz z autostradą A1. Z Piotrkowa dociera do stolicy wpadając w Południową Obwodnicę Warszawy – drogę ekspresową S2. W Warszawie łączy się z autostradą A2 biegnącą w kierunku Poznania i dalej do granicy w Świecku. W samej stolicy pełni funkcję Zachodniej i Północnej Obwodnicy Warszawy. Docelowo połączy się tu z drogą ekspresową S7 biegnącą na północ do Trójmiasta oraz drogą ekspresową S17, która pełnić będzie funkcje Wschodniej Obwodnicy Warszawy i poprowadzi na południe do Lublina. W Ostrowi Mazowieckiej droga S8 łączy się z realizowaną drogą ekspresową S61 biegnącą w kierunku Suwałk i granicy z Litwą. Droga kończy swój bieg w Białymstoku, na połączeniu z budowaną drogą ekspresową S19.
Droga ekspresowa S8 wchodzi w skład międzynarodowej trasy E67, która łączy Pragę, przez Warszawę i kraje bałtyckie z Helsinkami. Na odcinku między Warszawą i Ostrowią Mazowiecka jest fragmentem trasy Via Baltica, która ma połączyć Warszawę z Tallinem.
Odcinki drogi ekspresowej S8 w przygotowaniu:
S8 Wrocław - Kłodzko
W 2018 roku resort transportu zatwierdził aneks do programu inwestycji, pozwalający na rozbudowę drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław – Kłodzko wraz z budową obwodnic miejscowości. Dzięki temu ruszyły prace przygotowawcze do realizacji drogi w klasie trasy ekspresowej. Oznacza to, że obecna trasa jednojezdniowa zostanie przebudowana do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej S8.
Przygotowania do rozbudowy DK8 ruszyły pod koniec 2016 roku, kiedy została podpisana umowa na opracowanie Studium Techniczno–Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko wraz z budową obwodnic miejscowości. Pod koniec 2020 roku ruszyło składanie wniosków o wydanie decyzji środowiskowej. Niemal wszystkie decyzje uzyskano w 2021 r.
Realizację 87-kilometrowego odcinka przyszłej S8 podzielono na trzy krótsze odcinki:
- Kłodzko - Ząbkowice Śląskie, w jego skład wchodzą pododcinki Kłodzko – Bardo i Bardo – Ząbkowice Śląskie. W połowie października 2021 r. drogowcy otrzymali decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka od Barda do Ząbkowic Śląskich;
- Ząbkowice Śląskie - Łagiewniki,
- Łagiewniki - Wrocław (Magnice)
Droga ekspresowa S8 z Wrocławia do Kłodzka – przetargi na początku 2023 roku
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. Jej realizacja planowana jest w systemie projektuj i buduj w latach 2023-2027. Najdłużej poczekamy na pododcinek Bardo – Kłodzko.
Przebieg S8 Wrocław - Kłodzko ustalony. Mapy odcinków drogi ekspresowej S8
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S8 Wrocław - Kłodzko. Mapa: GDDKIA
Ze wstępnych projketów wynika, że na całej długości trasy S8 Wrocław – Kłodzko będzie w sumie 12 węzłów. Patrząc od połaczneia z Autostradową Obwodnicą Wrocławia koło Magnic, będą to węzły:
- Kobierzyce Północ,
- Kobierzyce Południe,
- Jordanów,
- Łagiewniki Północ,
- Łagiewniki Zachód,
- Niemcza,
- Ząbkowice Śląskie Północ,
- Ząbkowice Śląskie Wschód,
- Bardo,
- Złoty Stok,
- Jaszkówka
- Kłodzko.
Przewidziane są również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych MOP - w okolicach Niemczy i Złotego Stoku.
DK8 Kłodzko – Kudowa będzie rozbudowana
Dalsza część drogi krajowej nr 8 z Kłodzka do Kudowy ma być rozbudowana. W poprzednich latach zrealizowano prace remontowe dla fragmentu Szczytna – Duszniki Zdrój. Dla pozostałych odcinków Kłodzko – Szczytna i Duszniki – Kudowa Zdrój i łącznej długości 30 km wykonano prace projketowe. Drogowcy planują również budowę obwodnicy Szalejowa Górnego.
Gotowe odcinki drogi ekspresowej S8
S8 Kobierzyce/Magnice – Wrocław
Odcinek drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do połączenia z autostradą A4 na węźle Wrocław Południe powstał wraz z budową autostrady A8 – Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Ma długość 4,4 km. Oddano go do ruchu z końcem 2010 roku. Odcinek zaczyna się na połączeniu z drogą krajową nr 8 w Magnicach, z którą ekspresówka połączona jest krótkim łącznikiem. Na wysokości miejscowości Tyniec Mały, na przecięciu z drogą krajową nr 35 powstał węzeł Kobierzyce. Dalej, za węzłem Wrocław Południe i do węzła Pawłowice droga przyjmuje status autostrady A8.
S8 Wrocław – Syców
Droga ekspresowa S8 pomiędzy Wrocławiem i Sycowem ma 47,2 km. Zaczyna się na węźle Wrocław Pawłowice, gdzie kończy swój bieg autostrada A8 (Autostradowa Obwodnica Wrocławia) i gdzie odbija droga krajowa nr 98, łącznik do starej drogi nr 8. Od Wrocławia do Sycowa droga biegnie po nowym śladzie. Pierwszy węzeł Łozina zlokalizowano na wysokości Długołęki, ze zjazdem na drogi lokalne. Trzy kolejne węzły powstały na Obwodnicy Oleśnicy: Dąbrowa – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 340, Gęsia Górka – na połączeniu z drogą krajową nr 25 oraz węzeł Cieśle, ze zjazdem na drogi lokalne i starą DK8. Do Sycowa wybudowano jeszcze jeden węzeł – Szczodrów. Odcinek kończy się na obwodnicy Sycowa, gdzie powstały węzły Syców Zachód – ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 448 i Syców Wschód – na połączeniu z drogą wojewódzką nr 449. Na całym przebiegu powstała dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wybudowano także 6 Miejsc Obsługi Podróżnych. Odcinek oddano do użytku jesienią 2012 roku, po 3 latach budowy.
Węzeł Łozina z lotu ptaka. Zdjęcie: GDDKiA.
S8 Syców – Walichnowy
Droga ekspresowa S8 od Sycowa do miejscowości Walichnowy ma długość 45 km. Dwujezdniową drogę ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oddano do ruchu z końcem 2013 roku, po 2 latach budowy. Odcinek zaczyna się na końcu obwodnicy Sycowa. W Bralinie powstał pierwszy węzeł. Umożliwia on zjazd na drogi lokalne poprzez starą drogę krajową nr 8. Na wysokości Kępna powstał węzeł Kępno, na którym S8 skrzyżuje się z drogą ekspresową S11. Za Kępnem droga dociera do Wieruszowa, który omija od północy. Tu powstał kolejny węzeł, ze zjazdem do miejscowości. Odcinek kończy się na węźle Walichnowy. Tu droga krzyżuje się z drogą krajową nr 74, która biegnie z tego miejsca aż do Piotrkowa śladem starej drogi krajowej nr 8. Tu też kiedyś startowała droga krajowa nr 14, zdegradowana teraz na części swojego przebiegu do rangi drogi powiatowej.
Droga ekspresowa S8 Kepno - Wieruszów. Zdjęcie: GDDKiA.
S8 Walichnowy – Sieradz – Łask
Droga ekspresowa S8 między Walichnowami i Łaskiem ma długość 70,2 km. Odcinek został wybudowany z końcem 2014 roku i pełni funkcje obwodnicy Sieradza, Zduńskiej Woli i Łasku. Na odcinku wybudowano węzły Złoczew – ze zjazdem na drogę krajową nr 45, Sieradz Południe – ze zjazdem na drogę krajową nr 12, Sieradz Wschód – na połączeniu z drogą krajową nr 83, Zduńska Wola i Karsznice ze zjazdem do Zduńskiej Woli. Odcinek kończy się na węźle Łask, gdzie umożliwiono zjazd do miejscowości przez lokalne drogi.
Zdjęcia drogi ekspresowej S8 Wrocław - Łódź
S8 Łask – Rzgów – Łódź Południe
Odcinek drogi ekspresowej S8 między Łaskiem i Rzgowem ma długość ok. 30 km. Pierwszy fragment tej drogi ma długość 9,1 km i łączy Łask ze skrzyżowaniem z drogą ekspresową S14 na węźle Róża. Oddano go kierowcom w sierpniu 2014 roku. W ramach budowy drogi S8 powstał także 3 km fragment drogi S14 do węzła Dobroń. Dalej droga S8 omija od południa Pabianice. Tu, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 485 powstał węzeł Pabianice Południe. Następnie droga dociera do połączenia z drogą krajową nr 1, gdzie zlokalizowano węzeł Rzgów. Odcinek od Róży do Rzgowa ma długość 19,3 km i jego budowę zakończono w kwietniu 2014 roku.
Jako ostatni uruchomiony został 1,3 km fragment od Rzgowa do węzła Łódź Południe wraz z węzłem. Tu ekspresowa ósemka połaczyła się z autostradą A1 (Wschodnią Obwodnicą Łodzi).
S8 Piotrków - Trybunalski – Rawa Mazowiecka
Prace budowlane na 61,2 km odcinku drogi ekspresowej S8 między Piotrkowem Trybunalskim i Rawą Mazowiecką ruszyły jesienią 2009 roku, a gotową drogę oddano do użytku kierowców trzy lata później. Nowa droga została poprowadzona po śladzie starej drogi krajowej nr 8, z wyjątkiem krótkiego odcinka między Nowym Olszowcem a Emilianowem. Nowa trasa ma nawierzchnię betonową i dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Odcinek rozpoczyna się na węźle Piotrków Trybunalski, na połączeniu z autostradą A1. Dalej droga omija od północy Piotrków i tu zlokalizowano węzły drogowe: Piotrków Trybunalski Północ – na połączeniu z drogą krajową nr 91 oraz Moszczenica – na połączeniu z drogami krajowymi 12, 74 i 91 oraz drogą wojewódzką nr 716. Dalej droga mija zjazdy na drogi lokalne poprzez węzły Polichno, Wolbórz, Studzianki, Tomaszów Mazowiecki Południe. Droga omija Tomaszów od zachodu i północy. Powstały tu dwa węzły: Tomaszów Mazowiecki Centrum – zjazd na drogę krajową nr 48 i drogę wojewódzką 713 oraz Tomaszów Mazowiecki ze zjazdem do miejscowości. Od Tomaszowa Maz. do Rawy Maz. na drodze wybudowano 6 kolejnych węzłów ze zjazdem na lokalne drogi: Jakubów, Lubochnia, Czerniewice, Wólka Jagielczyńska, Podkonice. Droga dociera do Rawy Mazowieckiej i omija ją od wschodu. Zjazd do miejscowości jest możliwy poprzez dwa węzły: Rawa Mazowiecka Południe oraz Rawa Mazowiecka Północ. Na tym ostatnim droga krzyżuje się z drogą krajową nr 72 oraz drogą wojewódzką nr 725. Nowy odcinek drogi ekspresowej pełni zatem funkcje obwodnicy Piotrkowa Trybunalskiego, Tomaszowa Mazowieckiego i Rawy Mazowieckiej.
S8 Rawa Mazowiecka - granica województwa łódzkiego i mazowieckiego
Droga ekspresowa S8 między Rawą Mazowiecką i granicą województw łódzkiego i mazowieckiego została oddana do ruchu w październiku 2012 roku, po dwóch latach budowy. Podobnie jak na wielu innych odcinkach, starą drogę krajową nr 8 przebudowano do standardów drogi ekspresowej. Odcinek o długości 22,8 km ma dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wybudowano na nim węzły: Julianów, Babsk i Kowiesy – ze zjazdem na drogi lokalne oraz Huta Zawadzka – ze zjazdem na drogę krajową nr 70.
S8 granica województwa łódzkiego i mazowieckiego – Radziejowice
W wakacje 2013 roku zakończyła się budowa odcinka drogi S8 pomiędzy granicą województwa a Radziejowicami. Prace realizowało konsorcjum Lider konsorcjum - Mostostal Warszawa S.A.
Rozbudowana trasa o długości 11,35 km i przebiega po śladzie starej drogi krajowej nr 8. Odcinek ten zaczyna się na granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, na wpięciu w istniejącą już drogę ekspresową S8, tuż za węzłem Huta zawadzka, gdzie S8 krzyżuje się z drogą krajową nr 70. Tuż za granicą, na wysokości miejscowości Adamowice zlokalizowano węzeł Mszczonów Południe. Dalej, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 50 wybudowano węzeł Mszczonów Północ. Odcinek kończy się za węzłem Radziejowice, z którego jest zjazd na drogę wojewódzką nr 579.
S8 Radziejowice – Paszków (Wolica)
W 2016 roku rozpoczęto rozbudowę drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej S8 na odcinku od węzła z drogą woj. nr 579 w Radziejowicach do węzła Paszków z drogą woj. nr 721 w Wolicy. W sumie powstało 21,7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz rezerwą pod trzeci pas.
Odcinek S8 zaczyna się tuż za węzłem Radziejowice. Kolejne z węzłów to połączenia z drogami lokalnymi: Żabia Wola, Siestrzeń i Młochów. Na wschód od Nadarzyna powstał węzeł ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 720. Odcinek kończy się przed skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 721 w Paszkowie.
Zadanie realizwane było w podziale na dwa odcinki:
- Radziejowice-Przeszkoda o długości około 9,9 km prace prowadził Strabag,
- Przeszkoda-Paszków o długości około 11,6 km - Intercor z Zawiercia.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S8 Paszków - Wolica. Mapa: GDDKIA
W grudniu 2018 roku kierowcy dostali do dyspozycji obie jezdnie wchodzące w skład odcinka Przeszkoda – Paszków (11,6 km) oraz fragment kolejnego odcinka, Radziejowice – Przeszkoda (ok. 1,5 km). Kompletna trasa S8 została otwarta w wakacje 2019 r., czyli ponad pół roku później niż pierwotnie zakładano. To za sprawą odkrytego podczas prac cmentarza w Nadarzynie, na którego przebadanie archeolodzy potrzebowali blisko 7 miesięcy.
S8 Paszków - Warszawa
W kwietniu 2013 roku podpisano umowę na budowę jednego z ważniejszych odcinków drogi ekspresowej S8 łączącego Południową Obwodnicę Warszawy w ciągu drogi S2 na węźle Opacz z węzłem Paszków zlokalizowanym na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 8 i drogi wojewódzkiej nr 721. Odcinek ma długość 11,6 km. Najpierw oddano do użytku niespełna 2 km odcinek drogi ekspresowej Salomea - Opacz, zlokalizowany już całkowicie na terenie miasta Warszawy. Odcinek zaczyna się za skrzyżowaniem Al. Jerozolimskich z ul. Łopuszańską. Na węźle Salomea zaplanowano połączenie Al. Jerozolimskich z drogą S8. Stąd do Południowej Obwodnicy Warszawy droga ma cztery pasy ruchu w każdym kierunku.
Drugi odcinek, Opacz - Janki, oddano do ruchu w lipcu 2015 roku. Od węzła Opacz droga biegnie na południe Warszawy nowym śladem. Tu, do węzła Janki Małe, droga ekspresowa ma dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdym kierunku.
Węzeł Opacz w ciągu drogi ekspresowej S8 w Warszawie. Zdjęcia: GDDKIA
Cała trasa została oddana do użytku w grudniu 2015 roku. Dzięki temu kierowcy mogą korzystać z 11,5 kilometrowego odcinka od węzła Opacz poprzez węzeł Warszawa Janki do węzła Paszków a także z nowo wybudowanego łącznika do DK7 od węzła Warszawa Janki do Magdalenki.
Powstało 6 km drogi ekspresowej biegnącej nowym śladem od w. Opacz do węzła Warszawa Janki a dalej do węzła Paszków istniejąca DK 8 została dostosowana do parametrów klasy „S”. Wybudowane zostało również 2,5 km nowej drogi (o parametrach klasy GP) łączącej trasę ekspresową (od w. Warszawa Janki) z drogą krajową nr 7 w rejonie Magdalenki.
S8 Warszawa: Konotopa – Prymasa Tysiąclecia
Budowa drogi ekspresowej S8 w Warszawie na 10,5 km odcinku ruszyła w 2008 roku i zakończyła się na początku 2011 roku. W ramach kontraktu wybudowano dwie jezdnie drogi ekspresowej S8 z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Odcinek zaczyna się na węźle Konotopa, na połączeniu z Autostradą A2 oraz Południową Obwodnicą Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2. Droga biegnie stąd w kierunku północno-zachodnim i pełni funkcje Zachodniej Obwodnicy Warszawy.
Na skrzyżowaniu z ul. Poznańską, którą biegnie droga krajowa nr 92, zlokalizowano węzeł Warszawa Zachód (robocza nazwa: Mory). Dalej, na połączeniu ulic Lazurowej i Warszawskiej, którą biegnie droga wojewódzka nr 580, powstał węzeł zespolony Bemowo (Lazurowa-Warszawska). Na połączeniu z Al. Prymasa Tysiąclecia powstał trzeci węzeł - Prymasa Tysiąclecia. Za węzłem droga wpada w Al. Armii Krajowej, która została przebudowywana do parametrów drogi ekspresowej.
Warszawa: S8 Powązkowska – Modlińska
Budowa tego kluczowego fragmentu Północnej Obwodnicy Warszawy czyli 4,6 km odcinka drogi ekspresowej S8 między węzłami Powązkowska i Modlińska ostatecznie została ukończona we wrześniu 2015 r. (umowę na realizację podpisano w lipcu 2013 roku). W ramach inwestycji powstała droga ekspresowa z dwoma jezdniami i trzema pasami ruchu w każdym kierunku, przebudowano most Stefana Grota – Roweckiego (na nim droga ma po pięć pasów ruchu: po dwa wydzielone pasy dla ruchu tranzytowego i trzy do ruchu lokalnego, rozprowadzającego) oraz wybudowano węzły drogowe:
- Powązkowska – na skrzyżowaniu z ul. Powązkowską i Gen. Maczka.
- Broniewskiego – na skrzyżowaniu z ul. Broniewskiego.
- Marymoncka – na skrzyżowaniu z ul. Słowackiego, którą biegnie droga wojewódzka nr 637.
- Wisłostrada – na skrzyżowaniu z ul. Wybrzeżem Gdańskie, którą na północ odbija droga krajowa nr 7.
- Modlińska – dalsza rozbudowa węzła zlokalizowanego na skrzyżowaniu z ul. Jagiellońską i ul. Modlińską, którymi biegnie droga wojewódzka nr 801. Tu droga łączy się z oddanym wcześniej odcinkiem ekspresówki.
Droga ekspresowa S8 Powązkowska - Modlińska. Trasa AK z mostem Grota w Warszawie otwarta!
Droga ekspresowa S8 w Warszawie. Zdjecia: GDDKiA
S8 Warszawa: Modlińska – Marki
Ten fragment Północnej Obwodnicy Warszawy ma długość 7,1 km i powstał w latach 2009 - 2012. W ramach kontraktu wybudowano drogę ekspresową z trzema pasami ruchu w każdym kierunku oraz węzły drogowe:
- Modlińska – na skrzyżowaniu z ul. Jagiellońską i ul. Modlińską, którymi biegnie droga wojewódzka nr 801. Trwa budowa drogi ekspresowej na wschód od tego węzła.
- Marywilska – na skrzyżowaniu z ul. Marywilską i ul. Wysockiego.
- Łabiszyńska – na skrzyżowaniu z ul. Łabiszyńską.
- Nowo-Wincentego – na skrzyżowaniu z ul. Głębocką.
- Ikea - wykonany w ramach innego przedsięwzięcia, ze zjazdem do centrum handlowego.
- Marki – na połączeniu ze starą drogą krajową nr 8, drogą wojewódzką nr 629 oraz budowanym właśnie kolejnym odcinkiem drogi ekspresowej S8 do Radzymina.
Droga ekspresowa S8 W Warszawie. Odcinek Modlińska - Marki. Zdjęcie: GDDKiA.
S8 Marki – Radzymin czyli obwodnica Marek
Odcinek drogi ekspresowej S8 połączył Warszawę z gotową już drogą ekspresową S8 w Radzyminie. W sumie liczy ok. 15,4 km. Podzielono go na dwa zadania: Marki – Kobyłka (8,15 km, wykonawca Salini) oraz Kobyłka – Radzymin Południe (7,24 km, wykonawca Astaldi).
Odcinek drogi ekspresowej S8 Marki - Radzymin. Źródło: conadrogach.pl
Droga rozpoczyna się na istniejącym już węźle Marki, na połączeniu istniejącej już Obwodnicy Warszawy w ciągu S8, starej drogi krajowej nr 8 oraz drogi wojewódzkiej nr 629 i odbija na zachód i północny zachód. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 631 powstał węzeł Zielonka. Wcześniej zaplanowano połączenie S8 i S17 na węźle Drewnica, ale ten powstanie w ramach budowy drogi S17. Kolejny węzeł Kobyłka znajduje się na skrzyżowaniu z drogami lokalnymi umożliwiającymi zjazd do tej miejscowości. Na połączeniu z projektowaną w nowym przebiegu drogą wojewódzką nr 635 powstał węzeł Wołomin ze zjazdem do miejscowości. Odcinek kończy się w Radzyminie, na węźle Radzymin Południe. Tu zaplanowano najpierw połączenie z drogą wojewódzką nr 635 (Radzymin Południe I), a dalej z istniejącą już S8 – obwodnicą Radzymina (Radzymin Południe II).
Węzeł Zielonka na drodze ekspresowej S8 - obwodnicy Marek, budowa - 2017 r. Zdjęcia: GDDKIA
Umowę na realizację podpisano z końcem listopada 2014 roku, a trasa miała być gotowa w październiku 2017 roku. Termin nie został jednak dotrzymany i drogę otwarto pod koniec grudnia, ale bez niektórych węzłów. Zakończenie wszystkich prac na obwodnicy Marek przewidziane było na II kwartał 2018 r, jednak w maju 2018 GDDKiA rozwiazała umowę z wykonawcą - firmą Salini. Prace, w tym m.in. węzła Kobyłka, drogi dojazdowe do węzła Zielonka, zjazd na węźle Marki, kładki dla pieszych, ścieżki rowerowe oraz drogig wzdłuż obwodnicy, dokończył inny wykonawca.
Finisz prac na S8 obwodnicy Marek. Węzła Kobyłka otwarty
S8 Radzymin – Wyszków
Odcinek powstawał w latach 2006 – 2010. Ma długość ok. 30 km. W ramach inwestycji wykonano generalny remont nawierzchni na dwujezdniowej obwodnicy Radzymina, dostosowując drogę do parametrów drogi ekspresowej, przebudowano drogę krajową nr 8 do standardów ekspresówki od Radzymina do Wyszkowa oraz wybudowano nową obwodnicę Wyszkowa, w nowym śladzie wraz z mostem na Bugu o długości 600 m. Na odcinku powstały węzły:
- Radzymin Północ – zjazd do miejscowości.
- Wola Rasztowska – zjazd na drogę wojewódzką nr 636.
- Trojany, Niegów i Mostówka i Lucynów – ze zjazdem na drogi lokalne.
- Wyszków Południe – na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 62.
- Wyszków Północ – na połączeniu ze starą drogą krajową nr 8.
S8 Wyszków – Ostrów Mazowiecka
Odcinek drogi S8 od Wyszkowa do Ostrowi Maz. zaczyna się na Obwodnicy Wyszkowa i kończy na Obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Nowa droga ekspresowa S8 przebiega głównie śladem drogi krajowej nr 8, omijając jedynie miejscowości Ojcowizna, Trzcianka i Dybki.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S8 Wyszków - Ostrów Maz. Źródło: conadrogach.pl
Realizację S8 Wyszków - Ostrów Maz. podzielono na etapy:
- Odcinek od Wyszkowa do węzła „Poręba” (wraz z węzłem) dł. 12,99 km. Powstawał w latach 2016 - 2018 (jesień), a realizowała go firma Skanska za 334,7 mln. zł.
- Odcinek pomiędzy węzłem „Poręba”, a istniejącą obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej liczy 16 km. Budowało go konsorcjum firm - PORR Polska Infrastructure S.A. i Unibep S.A. Wartość kontraktu budowlanego to 404,46 mln zł. Prace trwały do jesieni 2018 r.
Betonowa droga ekspresowa S8 Wyszków - Ostrów Maz. Zdjęcia: GDDKIA
Oba odcinki powstały w technologi betonowej. Droga ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę plus pasy awaryjne. W ciągu trasy powstały węzły drogowe:
- Trzcianka – zjazd na drogi lokalne,
- Knurowiec – zjazd na drogi lokalne,
- Poręba – skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 694,
- Dybki – zjazd na drogi lokalne,
- Nagoszewo – zjazd na drogi lokalne.
Obwodnica Ostrowi Mazowieckiej
Obwodnica Ostrowi Mazowieckiej powstawała w latach 2001 – 2003. Ma długość 8,5 km i omija miasto od zachodu i północy. Obwodnica zaczyna się na węźle Brok, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 50, na skraju Puszczy Białej. Na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 60 powstał węzeł Różan, a na północy miasta, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 627, węzeł Łomża. Obwodnica kończy się na wysokości miejscowości Podborze, na wpięciu w drogę krajową nr 8.
S8 Ostrów Mazowiecka – granica województwa mazowieckiego i podlaskiego
Budowa fragmentu od istniejącej obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do granicy województwa podlaskiego kosztowała prawie 250 mln zł. Prace realizowala firma POLAQUA. Z nowej, 9,4 km drogi korzystamy od lipca 2018 r. Odcinek został wykonany w technologii asfaltowej.
Droga ekspresowa przebiega śladem starej drogi krajowej nr 8. Powstały dwa węzły drogowe, ze zjazdem na drogi lokalne: Podborze i Prosienica.
Odcinek połączył się z przeszło 80-kilometrową, częścią drogi ekspresowej S8 w woj. podlaskim.
Droga ekspresowa S8 Ostrów Maz. - Białystok, oddanie do ruchu lipiec 2018 r. Zdjecia: GDDKIA
S8 granica województwa mazowieckiego i podlaskiego – Zambrów
Droga ekspresowa S8 od granicy województw do Zambrowa liczy 14,9 km długości Umowę na budowę tego odcinka podpisano z końcem stycznia 2015 roku, a udostępniono kierowcom w grudniu 2017 roku. W ciągu odcinka powstał tylko jeden węzeł, Szumowo, ze zjazdem na drogi lokalne. Nowa droga ekspresowa przebiega dokładnie śladem starej drogi krajowej nr 8.
Obwodnica Zambrowa
Obwodnica Zambrowa w ciągu drogi ekspresowej S8 ma długość 11 km i omija miasto od zachodu i północy. Oddano ją do ruchu w 2012 roku. W ramach inwestycji powstał węzeł Zambrów Zachód – na połączeniu z drogą krajową nr 63 oraz Zambrów Wschód, ze zjazdem do miejscowości, zlokalizowany na połączeniu ze starą krajówką na wysokości miejscowości Wiśniewo.
S8 Zambrów, Wiśniewo – Jeżewo
Budowę drogi ekspresowej S8 od Zambrowa do Jeżewa podzielono na dwa odcinki:
Pierwszy, odcinek od obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa do Mężenina (z obejściem tej ostatniej miejscowości) ma długość 15,4 km. Umowa z włoską firmą „Astaldi” podpisana została w sierpniu 2014 r. Prace trwały do grudnia 2016r. Inwestycja polegała na budowie dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu w każdą stronę głównie po śladzie drogi krajowej nr 8 z ominięciem miejscowości Mężenin oraz budowie dwóch węzłów: Kołaki – ze zjazdem na drogi lokalne oraz Mężenin – ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 679.
Budowa drogi ekspresowej S8 Mężenin - Jeżewo. Zdjęcia: GDDKiA
Drugi odcinek, od Mężenina do Jeżewa, ma długość 14,2 km. Umowa na jego budowę została podpisana z końcem 2014 roku. Jego budowa zakończyła się w grudniu 2017 r. Nowa droga ekspresowa przebiega w większości po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 , z obejściem miejscowości Krzewo. W ciągu trasy zlokalizowano dwa węzły za zjazdem na drogi lokalne: Sikory i Kobylin.
S8 Jeżewo – Białystok
Odcinek drogi ekspresowej S8 od Jeżewa do Białegostoku ma długość 24,5 km. Został oddany do użytku we wrześniu 2012 roku, po 3 latach budowy. W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku wraz z drogami dojazdowymi i drogą autobusową. Drogę poprowadzono po śladzie starej drogi krajowej nr 8. Wybudowano węzły drogowe: Jeżewo – ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 671, Rzędziany, Tykocin i Choroszcz – ze zjazdem na drogi lokalne. Droga kończy status drogi ekspresowej na wpięciu w drogę krajową nr 8 na wysokości miejscowości Łyski, tuż przed Białymstokiem. Tu docelowo powstanie skrzyżowanie drogi S8 z planowaną drogą ekspresową S19.
Podsumowując, budowa drogi ekspresowej S8 w woj. podlaskim rozpoczęła się w 2009 roku. Wartość samych kontraktów budowlanych jakie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła z wykonawcami na realizację budowy odcinków drogi S8 na Podlasiu, wyniosła ponad 2,3 miliarda złotych. Z kompletnej S8-ki na Podlasiu korzystamy od końcówki 2017 roku, wtedy to oddano do ruchu ostatni, około 15 km odcinek S8-ki z Mężenina do Jeżewa.