S8

DROGA EKSPRESOWA S8

Droga ekspresowa S8
Droga ekspresowa S8. Węzeł Sieradz Południe. Zdjęcie: GDDKiA.

Droga ekspresowa S8 jest jedną z najważniejszych dróg szybkiego ruchu w Polsce. Stanowi ważne ogniwo na mapie samochodowej Polski bo łączy Wrocław, Łódź, Warszawę i Białystok. Docelowo będzie miała długość 565 km. Jej budowa jest niemal na ukończeniu, wiele odcinków oddano już do ruchu, trwa budowa ostatniego fragmentu pod Warszawą. Na rozbudowę czeka niebezpieczny odcinek ósemki na Dolnym Śląsku.

Droga S8 ma priorytetowe znaczenie dla ruchu tranzytowego miedzy południowo-zachodnią i północno-wschodnią częścią kraju. Każdy nowy odcinek drogi ekspresowej jest równoznaczny z przełożeniem ruchu ze starej drogi krajowej nr 8, jednej z najbardziej niebezpiecznych w Polsce, nazywanej często drogą śmierci.

Jej budowa niemal dobiegła końca. Jako jedyny, w fazie projektowej jest odcinek prowadzący z Wrocławia do Kudowy na Dolnym Śląsku.  Dlatego w ostatnich latach nasiliły się protesty mieszkańców powiatów województwa dolnośląskiego, przez które przebiega droga krajowa nr 8, domagających się budowy drogi ekspresowej S8 aż do granicy z Czechami. 

Przebieg drogi ekspresowej S8

Droga ekspresowa S8 zaczyna swój bieg w podwrocławskich Magnicach, na połączeniu z drogą krajową nr 8. Na obwodnicy Wrocławia przyjmuje status autostrady A8. Tu łączy się z drogą ekspresową S5 w kierunku Poznania. Do trybu drogi ekspresowej powraca zaraz za Wrocławiem. Na wysokości Kępna spina się z drogą ekspresową S11 (obwodnica Kępna). Na wysokości Pabianic łączy się z Zachodnią Obwodnicą Łodzi czyli drogą S14 a kawałek dalej, na węźle Łódź Południe, wpina się w autostradę A1 Wschodnią Obwodnicę Łodzi. Dalej, do Piotrkowa Trybunalskiego droga pobiegnie wraz z autostradą A1. Z Piotrkowa dotrze do stolicy wpadając w Południową Obwodnicę Warszawy – drogę ekspresową S2. W Warszawie łączy się z autostradą A2 biegnącą w kierunku Poznania i dalej do granicy w Świecku. W samej stolicy pełni funkcję Zachodniej i Północnej Obwodnicy Warszawy. Docelowo połączy się tu z drogą ekspresową S7 biegnącą na północ do Trójmiasta oraz drogą ekspresową S17, która pełnić będzie funkcje Wschodniej Obwodnicy Warszawy i poprowadzi na południe do Lublina. W Ostrowi Mazowieckiej droga S8 połączy się z realizowaną drogą ekspresową S61 biegnącą w kierunku Suwałk i granicy z Litwą. Droga kończy swój bieg w Białymstoku, na połączeniu z projektowaną drogą ekspresową S19.

Droga ekspresowa S8 wchodzi w skład międzynarodowej trasy E67, która łączy Pragę, przez Warszawę i kraje bałtyckie z Helsinkami. Na odcinku między Warszawą i Ostrowią Mazowiecka jest fragmentem trasy Via Baltica, która ma połączyć Warszawę z Tallinem.

Gotowe odcinki drogi ekspresowej S8

 

S8 Kobierzyce – Wrocław

Odcinek drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do połączenia z autostradą A4 na węźle Wrocław Południe powstał wraz z budową autostrady A8 – Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Ma długość 4,4 km. Oddano go do ruchu z końcem 2010 roku. Odcinek zaczyna się na połączeniu z drogą krajową nr 8 w Magnicach, z którą ekspresówka połączona jest krótkim łącznikiem. Na wysokości miejscowości Tyniec Mały, na przecięciu z drogą krajową nr 35 powstał węzeł Kobierzyce. Dalej, za węzłem Wrocław Południe i do węzła Pawłowice droga przyjmuje status autostrady A8.

S8 Wrocław – Syców

Droga ekspresowa S8 pomiędzy Wrocławiem i Sycowem ma 47,2 km. Zaczyna się na węźle Wrocław Pawłowice, gdzie kończy swój bieg autostrada A8 (Autostradowa Obwodnica Wrocławia) i gdzie odbija droga krajowa nr 98, łącznik do starej drogi nr 8. Od Wrocławia do Sycowa droga biegnie po nowym śladzie. Pierwszy węzeł Łozina zlokalizowano na wysokości Długołęki, ze zjazdem na drogi lokalne. Trzy kolejne węzły powstały na Obwodnicy Oleśnicy: Dąbrowa – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 340, Gęsia Górka – na połączeniu z drogą krajową nr 25 oraz węzeł Cieśle, ze zjazdem na drogi lokalne i starą DK8. Do Sycowa wybudowano jeszcze jeden węzeł – Szczodrów. Odcinek kończy się na obwodnicy Sycowa, gdzie powstały węzły Syców Zachód – ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 448 i Syców Wschód – na połączeniu z drogą wojewódzką nr 449. Na całym przebiegu powstała dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wybudowano także 6 Miejsc Obsługi Podróżnych. Odcinek oddano do użytku jesienią 2012 roku, po 3 latach budowy.

Węzeł Łozina z lotu ptaka. Zdjęcie: GDDKiA.

Węzeł Łozina z lotu ptaka. Zdjęcie: GDDKiA.

 

S8 Syców – Walichnowy

Droga ekspresowa S8 od Sycowa do miejscowości Walichnowy ma długość 45 km. Dwujezdniową drogę ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oddano do ruchu z końcem 2013 roku, po 2 latach budowy. Odcinek zaczyna się na końcu obwodnicy Sycowa. W Bralinie powstał pierwszy węzeł. Umożliwia on zjazd na drogi lokalne poprzez starą drogę krajową nr 8. Na wysokości Kępna powstanie węzeł Kępno, na którym S8 skrzyżuje się z drogą ekspresową S11. Do tego czasu zjazd do Kępna jest możliwy przez Bralin. Za Kępnem droga dociera do Wieruszowa, który omija od północy. Tu powstał kolejny węzeł, ze zjazdem do miejscowości. Odcinek kończy się na węźle Walichnowy. Tu droga krzyżuje się z drogą krajową nr 74, która biegnie z tego miejsca aż do Piotrkowa śladem starej drogi krajowej nr 8. Tu też kiedyś startowała droga krajowa nr 14, zdegradowana teraz na części swojego przebiegu do rangi drogi powiatowej.

 

Droga ekspresowa S8 Kepno - Wieruszów. Zdjęcie: GDDKiA.

Droga ekspresowa S8 Kepno - Wieruszów. Zdjęcie: GDDKiA.

 

S8 Walichnowy – Sieradz – Łask

Droga ekspresowa S8 między Walichnowami i Łaskiem ma długość 70,2 km. Odcinek został wybudowany z końcem 2014 roku i pełni funkcje obwodnicy Sieradza, Zduńskiej Woli i Łasku. Na odcinku wybudowano węzły Złoczew – ze zjazdem na drogę krajową nr 45, Sieradz Południe – ze zjazdem na drogę krajową nr 12, Sieradz Wschód – na połączeniu z drogą krajową nr 83, Zduńska Wola i Karsznice ze zjazdem do Zduńskiej Woli. Odcinek kończy się na węźle Łask, gdzie umożliwiono zjazd do miejscowości przez lokalne drogi.

 

Zdjęcia drogi ekspresowej S8 Wrocław - Łódź

Droga ekspresowa S8 Wrocław - Łódź

 

S8 Łask – Rzgów – Łódź Południe

Odcinek drogi ekspresowej S8 między Łaskiem i Rzgowem ma długość ok. 30 km. Pierwszy fragment tej drogi ma długość 9,1 km i łączy Łask ze skrzyżowaniem z drogą ekspresową S14 na węźle Róża. Oddano go kierowcom w sierpniu 2014 roku. W ramach budowy drogi S8 powstał także 3 km fragment drogi S14 do węzła Dobroń. Dalej droga S8 omija od południa Pabianice. Tu, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 485 powstał węzeł Pabianice Południe. Następnie droga dociera do połączenia z drogą krajową nr 1, gdzie zlokalizowano węzeł Rzgów. Odcinek od Róży do Rzgowa ma długość 19,3 km i jego budowę zakończono w kwietniu 2014 roku.

Jako ostatni uruchomiony został 1,3 km fragment od Rzgowa do węzła Łódź Południe wraz z węzłem. Tu ekspresowa ósemka połaczyła się z autostradą A1 (Wschodnią Obwodnicą Łodzi). 

 

S8 Piotrków - Trybunalski – Rawa Mazowiecka

Prace budowlane na 61,2 km odcinku drogi ekspresowej S8 między Piotrkowem Trybunalskim i Rawą Mazowiecką ruszyły jesienią 2009 roku, a gotową drogę oddano do użytku kierowców trzy lata później. Nowa droga została poprowadzona po śladzie starej drogi krajowej nr 8, z wyjątkiem krótkiego odcinka między Nowym Olszowcem a Emilianowem. Nowa trasa ma nawierzchnię betonową i dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. 

Odcinek rozpoczyna się na węźle Piotrków Trybunalski, na połączeniu z autostradą A1. Dalej droga omija od północy Piotrków i tu zlokalizowano węzły drogowe: Piotrków Trybunalski Północ – na połączeniu z drogą krajową nr 91 oraz Moszczenica – na połączeniu z drogami krajowymi 12, 74 i 91 oraz drogą wojewódzką nr 716. Dalej droga mija zjazdy na drogi lokalne poprzez węzły Polichno, Wolbórz, Studzianki, Tomaszów Mazowiecki Południe. Droga omija Tomaszów od zachodu i północy. Powstały tu dwa węzły: Tomaszów Mazowiecki Centrum – zjazd na drogę krajową nr 48 i drogę wojewódzką 713 oraz Tomaszów Mazowiecki ze zjazdem do miejscowości. Od Tomaszowa Maz. do Rawy Maz. na drodze wybudowano 6 kolejnych węzłów ze zjazdem na lokalne drogi: Jakubów, Lubochnia, Czerniewice, Wólka Jagielczyńska, Podkonice. Droga dociera do Rawy Mazowieckiej i omija ją od wschodu. Zjazd do miejscowości jest możliwy poprzez dwa węzły: Rawa Mazowiecka Południe oraz Rawa Mazowiecka Północ. Na tym ostatnim droga krzyżuje się z drogą krajową nr 72 oraz drogą wojewódzką nr 725. Nowy odcinek drogi ekspresowej pełni zatem funkcje obwodnicy Piotrkowa Trybunalskiego, Tomaszowa Mazowieckiego i Rawy Mazowieckiej.

 

 Mapa przebiegu drogi ekspresowej S8 w woj. łódzkim

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S8 w woj. łódzkim. Mapa: GDDKIA

S8 Rawa Mazowiecka - granica województwa łódzkiego i mazowieckiego

Droga ekspresowa S8 między Rawą Mazowiecką i granicą województw łódzkiego i mazowieckiego została oddana do ruchu w październiku 2012 roku, po dwóch latach budowy. Podobnie jak na wielu innych odcinkach, starą drogę krajową nr 8 przebudowano do standardów drogi ekspresowej. Odcinek o długości 22,8 km ma dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wybudowano na nim węzły: Julianów, Babsk i Kowiesy – ze zjazdem na drogi lokalne oraz Huta Zawadzka – ze zjazdem na drogę krajową nr 70.

 

S8 granica województwa łódzkiego i mazowieckiego – Radziejowice

W wakacje 2013 roku zakończyła się budowa odcinka drogi S8 pomiędzy granicą województwa a Radziejowicami. Prace realizowało konsorcjum Lider konsorcjum - Mostostal Warszawa S.A.

Rozbudowana trasa o długości 11,35 km i przebiega po śladzie starej drogi krajowej nr 8. Odcinek ten zaczyna się na granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, na wpięciu w istniejącą już drogę ekspresową S8, tuż za węzłem Huta zawadzka, gdzie S8 krzyżuje się z drogą krajową nr 70. Tuż za granicą, na wysokości miejscowości Adamowice zlokalizowano węzeł Mszczonów Południe. Dalej, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 50 wybudowano węzeł Mszczonów Północ. Odcinek kończy się za węzłem Radziejowice, z którego jest zjazd na drogę wojewódzką nr 579.

 Mapa - droga ekspresowa S8 Radziejowice - Mszczonów

 

 

S8 Paszków - Warszawa

W kwietniu 2013 roku podpisano umowę na budowę jednego z ważniejszych odcinków drogi ekspresowej S8 łączącego Południową Obwodnicę Warszawy w ciągu drogi S2 na węźle Opacz z węzłem Paszków zlokalizowanym na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 8 i drogi wojewódzkiej nr 721. Odcinek ma długość 11,6 km. Najpierw oddano do użytku niespełna 2 km odcinek drogi ekspresowej Salomea - Opacz, zlokalizowany już całkowicie na terenie miasta Warszawy. Odcinek zaczyna się za skrzyżowaniem Al. Jerozolimskich z ul. Łopuszańską. Na węźle Salomea zaplanowano połączenie Al. Jerozolimskich z drogą S8. Stąd do Południowej Obwodnicy Warszawy droga ma cztery pasy ruchu w każdym kierunku.

Drugi odcinek, Opacz - Janki, oddano do ruchu w 18 lipca 2015 roku. Od węzła Opacz droga biegnie na południe Warszawy nowym śladem. Tu, do węzła Janki Małe, droga ekspresowa ma dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Na węźle tym zaplanowano połączenie drogi S8 ze starą drogą krajową nr 8. 

Węzeł Opacz w ciągu drogi ekspresowej S8 w Warszawie

Węzeł Opacz w ciągu drogi ekspresowej S8 w Warszawie. Zdjęcia: GDDKIA

Cała trasa została oddana do użytku w grudniu 2015 roku. Dzięki temu kierowcy mogą korzystać z 11,5 kilometrowego odcinka od węzła Opacz poprzez węzeł Warszawa Janki do węzła Paszków a także z nowo wybudowanego łącznika do DK7 od węzła Warszawa Janki do Magdalenki.

Powstało 6 km drogi ekspresowej biegnącej nowym śladem od w. Opacz do węzła Warszawa Janki a dalej do węzła Paszków istniejąca DK 8 została dostosowana do parametrów klasy „S”. Wybudowane zostało również 2,5 km nowej drogi (o parametrach klasy GP) łączącej trasę ekspresową (od w. Warszawa Janki) z drogą krajową nr 7 w rejonie Magdalenki.

 

 

S8 Warszawa: Konotopa – Prymasa Tysiąclecia

Budowa drogi ekspresowej S8 w Warszawie na 10,5 km odcinku ruszyła w 2008 roku i zakończyła się na początku 2011 roku. W ramach kontraktu wybudowano dwie jezdnie drogi ekspresowej S8 z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Odcinek zaczyna się na węźle Konotopa, na połączeniu z Autostradą A2 oraz Południową Obwodnicą Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2. Droga biegnie stąd w kierunku północno-zachodnim i pełni funkcje Zachodniej Obwodnicy Warszawy.

Na skrzyżowaniu z ul. Poznańską, którą biegnie droga krajowa nr 92, zlokalizowano węzeł Warszawa Zachód (robocza nazwa: Mory). Dalej, na połączeniu ulic Lazurowej i Warszawskiej, którą biegnie droga wojewódzka nr 580, powstał węzeł zespolony Bemowo (Lazurowa-Warszawska). Na połączeniu z Al. Prymasa Tysiąclecia powstał trzeci węzeł - Prymasa Tysiąclecia. Za węzłem droga wpada w Al. Armii Krajowej, która została przebudowywana do parametrów drogi ekspresowej.

 

Warszawa: S8 Powązkowska – Modlińska

Budowa tego kluczowego fragmentu Północnej Obwodnicy Warszawy czyli 4,6 km odcinka drogi ekspresowej S8 między węzłami Powązkowska i Modlińska ostatecznie została ukończona we wrześniu 2015 r. (umowę na realizację podpisano w lipcu 2013 roku). W ramach inwestycji powstała droga ekspresowa z dwoma jezdniami i trzema pasami ruchu w każdym kierunku, przebudowano most Stefana Grota – Roweckiego (na nim droga ma po pięć pasów ruchu: po dwa wydzielone pasy dla ruchu tranzytowego i trzy do ruchu lokalnego, rozprowadzającego) oraz wybudowano węzły drogowe:

  • Powązkowska – na skrzyżowaniu z ul. Powązkowską i Gen. Maczka.
  • Broniewskiego – na skrzyżowaniu z ul. Broniewskiego.
  • Marymoncka – na skrzyżowaniu z ul. Słowackiego, którą biegnie droga wojewódzka nr 637.
  • Wisłostrada – na skrzyżowaniu z ul. Wybrzeżem Gdańskie, którą na północ odbija droga krajowa nr 7.
  • Modlińska – dalsza rozbudowa węzła zlokalizowanego na skrzyżowaniu z ul. Jagiellońską i ul. Modlińską, którymi biegnie droga wojewódzka nr 801. Tu droga łączy się z oddanym wcześniej odcinkiem ekspresówki.

Droga ekspresowa S8 Powązkowska - Modlińska. Trasa AK z mostem Grota w Warszawie otwarta!

Droga ekspresowa S8 Powązkowska - Modlińska. Trasa AK z mostem Grota w Warszawie otwarta!

Droga ekspresowa S8 w Warszawie. Zdjecia: GDDKiA

S8 Warszawa: Modlińska – Marki

Ten fragment Północnej Obwodnicy Warszawy ma długość 7,1 km i powstał w latach 2009 - 2012. W ramach kontraktu wybudowano drogę ekspresową z trzema pasami ruchu w każdym kierunku oraz węzły drogowe:

  • Modlińska – na skrzyżowaniu z ul. Jagiellońską i ul. Modlińską, którymi biegnie droga wojewódzka nr 801. Trwa budowa drogi ekspresowej na wschód od tego węzła.
  • Marywilska – na skrzyżowaniu z ul. Marywilską i ul. Wysockiego.
  • Łabiszyńska – na skrzyżowaniu z ul. Łabiszyńską.
  • Nowo-Wincentego – na skrzyżowaniu z ul. Głębocką.
  • Ikea - wykonany w ramach innego przedsięwzięcia, ze zjazdem do centrum handlowego.
  • Marki – na połączeniu ze starą drogą krajową nr 8, drogą wojewódzką nr 629 oraz budowanym właśnie kolejnym odcinkiem drogi ekspresowej S8 do Radzymina.

Droga ekspresowa S8 W Warszawie. Odcinek Modlińska - Marki. Zdjęcie: GDDKiA.

Droga ekspresowa S8 W Warszawie. Odcinek Modlińska - Marki. Zdjęcie: GDDKiA.

 

S8 Marki – Radzymin czyli obwodnica Marek


Odcinek drogi ekspresowej S8 połączył Warszawę z gotową już drogą ekspresową S8 w Radzyminie. W sumie liczy  ok. 15,4 km. Podzielono go na dwa zadania: Marki – Kobyłka (8,15 km, wykonawca Salini) oraz Kobyłka – Radzymin Południe (7,24 km, wykonawca Astaldi).

 

Mapa - droga ekspresowa S8 Marki - RadzyminOdcinek drogi ekspresowej S8 Marki - Radzymin. Źródło: conadrogach.pl

 

Droga rozpoczyna się na istniejącym już węźle Marki, na połączeniu istniejącej już Obwodnicy Warszawy w ciągu S8, starej drogi krajowej nr 8 oraz drogi wojewódzkiej nr 629 i odbija na zachód i północny zachód. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 631 powstał węzeł Zielonka. Wcześniej zaplanowano połączenie S8 i S17 na węźle Drewnica, ale ten powstanie w ramach budowy drogi S17. Kolejny węzeł Kobyłka znajduje się na skrzyżowaniu z drogami lokalnymi umożliwiającymi zjazd do tej miejscowości. Na połączeniu z projektowaną w nowym przebiegu drogą wojewódzką nr 635 postał węzeł Wołomin ze zjazdem do miejscowości. Odcinek kończy się w Radzyminie, na węźle Radzymin Południe. Tu zaplanowano najpierw połączenie z drogą wojewódzką nr 635 (Radzymin Południe I), a dalej z istniejącą już S8 – obwodnicą Radzymina (Radzymin Południe II). Umowę na realizację podpisano z końcem listopada 2014 roku.

 

Węzeł Zielonka na drodze ekspresowej S8 - obwodnicy Marek. Budowa - 2018 r.

 

Węzeł Zielonka na drodze ekspresowej S8 - obwodnicy Marek, budowa - 2017 r. Zdjęcia: GDDKIA

Trasa miała być gotowa w październiku 2017 roku. Termin nie został jednak dotrzymany i drogę otwarto pod koniec grudnia, ale bez niektórych węzłów. Zakończenie wszystkich prac na obwodnicy Marek przewidziane było na II kwartał 2018 r, jednak w maju 2018 GDDKiA rozwiazała umowę z wykonawcą - firmą Salini. Prace, w tym m.in. węzła Kobyłka, drogi dojazdowe do węzła Zielonka, zjazd na węźle Marki, kładki dla pieszych, ścieżki rowerowe oraz drogig wzdłuż obwodnicy, dokończy inny wykonawca.

Budowa S8: Kiedy umowy na dokończenie obwodnicy Marek?

S8 Radzymin – Wyszków

Odcinek powstawał w latach 2006 – 2010. Ma długość ok. 30 km. W ramach inwestycji wykonano generalny remont nawierzchni na dwujezdniowej obwodnicy Radzymina, dostosowując drogę do parametrów drogi ekspresowej, przebudowano drogę krajową nr 8 do standardów ekspresówki od Radzymina do Wyszkowa oraz wybudowano nową obwodnicę Wyszkowa, w nowym śladzie wraz z mostem na Bugu o długości 600 m. Na odcinku tym powstały także węzły:

  • Radzymin Północ – zjazd do miejscowości.
  • Wola Rasztowska – zjazd na drogę wojewódzką nr 636.
  • Trojany, Niegów i Mostówka i Lucynów – ze zjazdem na drogi lokalne.
  • Wyszków Południe – na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 62.
  • Wyszków Północ – na połączeniu ze starą drogą krajową nr 8.

 

S8 Wyszków – Ostrów Mazowiecka

Odcinek drogi S8 od Wyszkowa do Ostrowi Maz. zaczyna się na Obwodnicy Wyszkowa i kończy na Obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Nowa droga ekspresowa S8 będzie przebiega głównie śladem drogi krajowej nr 8, omijając jedynie miejscowości Ojcowizna, Trzcianka i Dybki. 

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S8 Wyszków - Ostrów Maz.

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S8 Wyszków - Ostrów Maz. Źródło: conadrogach.pl

Realizację S8 Wyszków - Ostrów Maz. podzielono na etapy:

  • Odcinek od Wyszkowa do węzła „Poręba” (wraz z węzłem) dł. 12,99 km. Powstawał w latach 2016 - 2018 (jesień), a realizowała go firma Skanska za 334,7 mln. zł. 

  • Odcinek pomiędzy węzłem „Poręba”, a istniejącą obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej liczy 16 km. Budowało go konsorcjum firm - PORR Polska Infrastructure S.A. i Unibep S.A. Wartość kontraktu budowlanego to 404,46 mln zł. Prace trwały do jesieni 2018 r.

Betonowa droga ekspresowa S8 Wyszków - Ostrów Maz.

Betonowa droga ekspresowa S8 Wyszków - Ostrów Maz. Zdjęcia: GDDKIA

Oba odcinki powstały w technologi betonowej. Droga ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę plus pasy awaryjne. W ciągu trasy powstały węzły drogowe:

  • Trzcianka – zjazd na drogi lokalne,
  • Knurowiec – zjazd na drogi lokalne,
  • Poręba – skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 694,
  • Dybki – zjazd na drogi lokalne,
  • Nagoszewo – zjazd na drogi lokalne.

 

Obwodnica Ostrowi Mazowieckiej

Obwodnica Ostrowi Mazowieckiej powstawała w latach 2001 – 2003. Ma długość 8,5 km i omija miasto od zachodu i północy. Obwodnica zaczyna się na węźle Brok, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 50, na skraju Puszczy Białej. Na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 60 powstał węzeł Różan, a na północy miasta, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 627, węzeł Łomża. Obwodnica kończy się na wysokości miejscowości Podborze, na wpięciu w drogę krajową nr 8.

S8 Ostrów Mazowiecka – granica województwa mazowieckiego i podlaskiego

Budowa fragmentu od istniejącej obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do granicy województwa podlaskiego kosztowała prawie 250 mln zł. Prace realizowala firma POLAQUA. Z nowej, 9,4 km drogi korzystamy od lipca 2018 r. Odcinek został wykonany w technologii asfaltowej.

Droga ekspresowa będzie przebiega śladem starej drogi krajowej nr 8. Powstały dwa węzły drogowe, ze zjazdem na drogi lokalne: Podborze i Prosienica.

Odcinek połączył się z przeszło 80-kilometrową, częścią drogi ekspresowej S8 w woj. podlaskim.

Droga ekspresowa S8 Ostrów Maz. - BiałystokDroga ekspresowa S8 Ostrów Maz. - Białystok, oddanie do ruchu lipiec 2018 r. Zdjecia: GDDKIA

S8 granica województwa mazowieckiego i podlaskiego – Zambrów

Droga ekspresowa S8 od granicy województw do Zambrowa liczy 14,9 km długości  Umowę na budowę tego odcinka podpisano z końcem stycznia 2015 roku, a udostępniono kierowcom w grudniu 2017 roku. W ciągu odcinka powstał tylko jeden węzeł, Szumowo, ze zjazdem na drogi lokalne. Nowa droga ekspresowa przebiega dokładnie śladem starej drogi krajowej nr 8.

Droga S8 Ostrów Mazowiecka - Zambrów

 

Obwodnica Zambrowa

Obwodnica Zambrowa w ciągu drogi ekspresowej S8 ma długość 11 km i omija miasto od zachodu i północy. Oddano ją do ruchu w 2012 roku. W ramach inwestycji powstał węzeł Zambrów Zachód – na połączeniu z drogą krajową nr 63 oraz Zambrów Wschód, ze zjazdem do miejscowości, zlokalizowany na połączeniu ze starą krajówką na wysokości miejscowości Wiśniewo.

 

S8 Zambrów, Wiśniewo – Jeżewo

Budowę drogi ekspresowej S8 od Zambrowa do Jeżewa podzielono na dwa odcinki:

Pierwszy, odcinek od obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa do Mężenina (z obejściem tej ostatniej miejscowości) ma długość 15,4 km. Umowa z włoską firmą „Astaldi” podpisana została w sierpniu 2014 r. Prace trwały do grudnia 2016r.  Inwestycja polegała na budowie dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu w każdą stronę głównie po śladzie drogi krajowej nr 8 z ominięciem miejscowości Mężenin oraz budowie dwóch węzłów: Kołaki – ze zjazdem na drogi lokalne oraz Mężenin – ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 679.

 

S8 Wiśniewo - Mężenin w budowie

Budowa drogi ekspresowej S8 Mężenin - Jeżewo. Zdjęcia: GDDKiA

Drugi odcinek, od Mężenina do Jeżewa, ma długość 14,2 km. Umowa na jego budowę została podpisana z końcem 2014 roku. Jego budowa zakończyła się w grudniu 2017 r. Nowa droga ekspresowa przebiega w większości po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 , z obejściem miejscowości Krzewo. W ciągu trasy zlokalizowano dwa węzły za zjazdem na drogi lokalne: Sikory i Kobylin.

Droga ekspresowa S8 Zambrów - Jeżewo

 

S8 Jeżewo – Białystok

Odcinek drogi ekspresowej S8 od Jeżewa do Białegostoku ma długość 24,5 km. Został oddany do użytku we wrześniu 2012 roku, po 3 latach budowy. W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku wraz z drogami dojazdowymi i drogą autobusową. Drogę poprowadzono po śladzie starej drogi krajowej nr 8. Wybudowano węzły drogowe: Jeżewo – ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 671, Rzędziany, Tykocin i Choroszcz – ze zjazdem na drogi lokalne. Droga kończy status drogi ekspresowej na wpięciu w drogę krajową nr 8 na wysokości miejscowości Łyski, tuż przed Białymstokiem. Tu docelowo powstanie skrzyżowanie drogi S8 z planowaną drogą ekspresową S19.

Podsumowując, budowa drogi ekspresowej S8 w woj. podlaskim rozpoczęła się w 2009 roku. Wartość samych kontraktów budowlanych jakie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła z wykonawcami na realizację budowy odcinków drogi S8 na Podlasiu, wyniosła ponad 2,3 miliarda złotych. Z kompletnej S8-ki na Podlasiu korzystany od końcówki 2017 roku, wtedy to oddano do ruchu ostatni, około 15 km odcinek S8-ki z Mężenina do Jeżewa.

Odcinki drogi ekspresowej S8 w budowie:

woj. mazowieckie:

S8 Radziejowice – Paszków (Wolica)

W 2016 roku rozpoczęto rozbudowę drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej S8 na odcinku od węzła z drogą woj. nr 579 w Radziejowicach do węzła Paszków z drogą woj. nr 721 w Wolicy. To w sumie 21,7 km odcinka drogi, która powstanie jako dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz rezerwą pod trzeci pas.

Rozbudowa drogi ekspresowej S8 Radziejowice - Paszków w galerii zdjęć

Rozbudowa drogi ekspresowej S8 Radziejowice - Paszków w galerii zdjęć

Fot.: GDDKiA

Odcinek S8 zaczyna się tuż za węzłem Radziejowice. Kolejne z zaplanowanych węzłów to połączenia z drogami lokalnymi: Żabia Wola, Siestrzeń i Młochów. Na wschód od Nadarzyna powstanie węzeł ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 720. Odcinek zakończy się przed skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 721 w Paszkowie.

 

Droga ekspresowa S8 Radziejowice - Wolica

 

Zadanie realizują dwaj wykonawcy. Na odcinku Radziejowice-Przeszkoda o długości około 9,9 km prace prowadzi Strabag, a na odcinku Przeszkoda-Paszków o długości około 11,6 km Intercor z Zawiercia.

W grudniu 2018 roku kierowcy dostali do dyspozycji obie jezdnie wchodzące w skład odcinka Przeszkoda – Paszków (11,6 km) oraz fragment kolejnego odcinka, Radziejowice – Przeszkoda (ok. 1,5 km). Na pozostałej części (8,4 km) kierowcy korzystają z jednej jezdni.

Kompletną trasą S8 pojedziemy najpóźniej w wakacje 2019 r., czyli ponad pół roku później niż pierwotnie zakładano. To za sprawą odkrytego podczas prac cmentarza w Nadarzynie, na którego przebadanie archeolodzy potrzebowali blisko 7 miesięcy.

woj. dolnośląskie:

S8 Wrocław - Kudowa Zdrój

W 2018 roku resort transportu zatwierdził aneks do programu inwestycji, pozwalający na rozbudowę drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław – Kłodzko wraz z budową obwodnic miejscowości. Dzięki niemu dalsze prace przygotowawcze mogą uwzględniać realizację drogi w klasie trasy ekspresowej. Oznacza to, że obecna trasa jednojezdniowa może być przebudowana do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej S8. 

Niebezpieczna ósemka Wrocław – Kłodzko ma szansę być ekspresówką

Przygotowania do rozbudowy DK8 ruszyły pod koniec 2016 roku, kiedy została podpisana umowa na opracowanie Studium Techniczno–Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko wraz z budową obwodnic miejscowości. Prowadzone obecnie prace koncepcyjno-projektowe powinny zakończyć się w pierwszym kwartale 2019 roku. Natomiast termin zakończenia opracowań koniecznych do rozpoczęcia rozbudowy DK8 Wrocław - Kłodzko zaplanowano na I kwartał 2020r.

Drogowcy zaznaczają, że o możliwości realizacji drogi ekspresowej S8 na całej długości w przekroju 2x2 zadecyduje m.in. nowa analiza i prognoza ruchu, analiza ekonomiczno-finansowa przyjętych rozwiązań na etapie STEŚ, potrzeby społeczne i gospodarcze.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

lolo
2018-06-04 11:51
Dlaczego S8 nie przebiega prosto tylko między Łodzią i Piotrkowem Trzeba jechać A1. Ten łobuz z PO Grabarczyk nie wiedział, że z Warszawy S8 do Piotrkowa jest gotowa. Tak kończy się budowa dróg z dwóch końców.
Michal
2017-02-10 08:47
Drogi betonowe mają sporo plusów, ale po długiej jeździe po takiej nawierzchni i wjechaniu na odcinek asfaltowy czuję ulgę.
Ludwik
2015-04-10 20:48
Niestety polskie środowisko budowlane neguje powstawanie takich nawierzchni w Polsce bo ponoć w przetargach wygrywaja zagraniczne firmy z większym doświadczeniem, ale czy przez to myśmy ponosić nienczace sie koszty napraw nawierzchni asfaltowych?
Favvor
2015-04-10 16:50
Szkoda tylko, że wciąż powstaje tak mało dróg betonowych. Przecież po tej nawierzchni jeździ się dużo lepiej, niż po asfaltówce. Szczególnie w nocy, bo betonowe drogi są po prostu jaśniejsze i to naprawdę poprawia komfort prowadzenia. Owszem, betonowych nawierzchni jest więcej i więcej, ale moim skromnym zdaniem, wciąż zdecydowanie za mało.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: