Drogi w Polsce: Mamy 4200 km autostrad i dróg ekspresowych, w przygotowaniu 2400 km
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-10-02
A50, S5, S8 i S10 na etapie opracowania Studium Korytarzowego
Pierwszym krokiem do budowy drogi jest opracowanie Studium korytarzowego (SK), określającego lokalizację pasa (korytarza) terenu pod nową drogę z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Obecnie taka dokumentacja powstaje zarówno dla inwestycji znajdujących się w limicie wydatków obecnego PBDK: drogi ekspresowej S5 od Sobótki (S8) do Bolkowa (S3) oraz S10 od autostrady A1 do S7 w okolicy Płońska. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych przygotowuje także SK dla dwóch dróg spoza obecnego PBDK: Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej A50/S50 oraz S5 pomiędzy Ostródą (S7) i Nowymi Marzami (A1).
- Dążąc do skrócenia czasu potrzebnego na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla nowych inwestycji łączymy przygotowanie SK z kolejnym etapem - Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). W taki sposób przygotowywana jest dokumentacja dla przyszłej S8 pomiędzy Wrocławiem i Kłodzkiem czy też znajdującego się poza limitem PBDK odcinka S16, który połączy S61 w okolicy Ełku z S8 pod Białymstokiem – informują drogowcy.
Drogi ekspresowe na etapie STEŚ
Tradycyjne Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) jest już opracowane dla 11 odcinków dróg ekspresowych z PBDK o łącznej długości blisko 240 km, stanowiących ciągi przyszłej drogi ekspresowej S10 od Stargardu do Piły, S12 od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego oraz S74 od Sulejowa do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego.
Natomiast w trakcie opracowywania jest STEŚ dla 16 odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości ponad 550 km, są to głównie: S11 od Szczecinka do Kępna oraz od końca obwodnicy Olesna do włączenia do A1 na wysokości Piekar Śląskich, S10 od Piły do Pawłówka, a także S74 od Opatowa do Niska.
Z kolei STEŚ-R zostało opracowane dla drogi ekspresowej S19 Boćki - Malewice, a w trakcie opracowania jest dla 15 zadań o łącznej długości ponad 570 km, m.in. dla S10 Toruń - Bydgoszcz, S12 od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do początku obwodnicy Puław, S19 w obrębie województwa mazowieckiego czy S16 od Mrągowa do Ełku.
W przypadku inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic w trakcie wykonania jest STEŚ dla pięciu obwodnic o łącznej długości ponad 75 km, a w trakcie przetargu jest opracowanie STEŚ dla obwodnicy Olsztyna i Dywit o długości ok. 20 km oraz STEŚ-R dla 24 innych obwodnic o łącznej długości ponad 190 km. Ponadto w trakcie opracowania jest już STEŚ-R dla 14 obwodnic o łącznej długości 110 km.
Mapa sieci autostrad i dróg ekspresowych - odcinki gotowe, w budowie, w przygotowaniu. Mapa: GDDKIA
Cała autostrada A1 Gdańsk – Gorzyczki w 2022 roku
Ponad 670 dróg z gotowym STEŚ na etapie Koncepcji Programowej
Dla inwestycji, które miały opracowany wcześniej STEŚ wykonywany jest teraz kolejny etap przygotowania inwestycji, czyli opracowanie Koncepcji programowej (KP). Dotyczy to 40 zadań o łącznej długości ponad 670 km, a wśród nich mamy m.in. A2 od Siedlec do granicy państwa, S12 i S17 od Piask do granicy państwa w Dorohusku i Hrebennem (poza dwoma odcinkami na wysokości Łopiennika i Zamościa), S19 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Lubartowa oraz od Babicy pod Rzeszowem do Barwinka na granicy państwa, a także S74 w granicach województwa świętokrzyskiego (zarówno w limicie jak i poza limitem PBDK).
KP opracowano już dla 12 zadań o łącznej długości ponad 140 km, w tym dla S6 od Słupska do Bożepola Wielkiego, S7 od Czosnowa do Kiełpina, S11 Bobolice - Szczecinek czy też S16 od Olsztyna do Biskupca.
Z Programu budowy 100 obwodnic taką dokumentację ma już obwodnica Gostynina na DK12, a dla pięciu kolejnych jest właśnie opracowywana: Sztabina, Suchowoli - obie na DK8, Tarnowa na DK73, Gryfina na DK31, Szczecinka na DK20, a dla obwodnicy Sanoka na DK28 trwa przetarg na wykonawcę KP.
S6 Koszalin – Słupsk i obwodnice w systemie tradycyjnym tzn. najpierw projekt, potem budowa
Na zlecenie GDDKiA opracowywane są również projekty budowlane dla dziewięciu inwestycji, większych i mniejszych, które będą realizowane w systemie tradycyjnym. Dotyczy to S6 od końca obwodnicy Koszalina do początku obwodnicy Słupska, obwodnicy Zatora, obwodnicy Nowego Sącza i Chełmca (wszystkie na DK28) czy też obwodnicy Zabierzowa na DK79.
Projekt budowlany opracowywany jest również dla 8-kilometrowego fragmentu obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6. Jest to efektem odmiennych warunków geologicznych, jakie stwierdzono na miejscu budowy przy pierwszym podejściu do realizacji drogi ekspresowej S6. W efekcie ten fragment wyłączono z realizacji i przystąpiono do opracowania nowego projektu.
Dla dwóch obwodnic z Programu 100 obwodnic opracowywany jest projekt budowlany: Wadowic na DK28 i Dzwoli na DK74. Dla kolejnych czterech obwodnic trwają przetargi na wyłonienie wykonawców projektu budowalnego: Szczekocin i Goleniowy, Kroczyc i Pradeł na DK78 oraz Kołbaskowa na DK13.
- Na wczesnym etapie przygotowania z Programu budowy 100 obwodnic jest kolejne 26 zadań o łącznej długości ponad 260 km – dodają drogowcy.
Rząd obiecuje miliardy na budowę ekspresówek w tym S6, S10, S8 i S5
Jakie przetargi projektuj i buduj w 2021 roku?
W 2021 roku GDDKIA planuje ogłosić przetargi, które obejmą łącznie 660 km dróg krajowych. Będzie to w sumie 28 odcinków dróg ekspresowych i obwodnic, które po oddaniu do użytku wydłużą istniejące ciągi tras o ponad 330 km. Szacowana wartość ich realizacji to ok. 17,6 mld zł.
Lista przetargów na nowe drogi ekspresowe i krajowe w 2021 r. w ramach PBDK:
- S6 koniec obwodnicy Koszalina i Sianowa - początek obwodnicy Sławna 22,3 km GDDKiA
- S6 obwodnica Sławna 9,5 km
- S6 koniec obwodnicy Sławna - obwodnica Słupska 14,4 km
- S10 Toruń - Bydgoszcz (z węzłem Toruń Południe) 50,4 km
- S17 Zamość Wschód - Zamość Południe, 12,2 km
- S17 Zamość Południe - Tomaszów Lubelski 8,0 km
- S17 koniec obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego - Hrebenne 17,3 km
- S19 gr. woj. lubelskiego - Międzyrzec Podlaski 10,7 km
- S19 obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego (dobudowa drugiej jezdni) 6,6 km
- S19 Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski 21,7 km
- S19 Radzyń Podlaski - Kock 18,8 km
- S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni) 7,9 km
- S19 Kock - Lubartów Północ 15,7 km
- S19 Babica - Jawornik 11,6 km
- S19 Domaradz - Iskrzynia 12,5 km
- S74 Przełom/Mniów - Kielce 16,3 km
- S74 Kielce Zachód - Kielce (DK73) 5 km
- S74/DK9 obwodnica Opatowa S74 i DK9 budowa łącznika północnego 3,1 km
- DK28 obwodnica Nowego Sącza i Chełmca 1,4 km
- DK50 obwodnica Kołbieli 11,6 km
- DK73 obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej 4 km
- DK79 obwodnica Zabierzowa 10,3 km
- DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego 3 km
W ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030
- DK73 wschodnia obwodnica Tarnowa 6,3 km
- DK74 obwodnica Gorajca 6,7 km
- DK74 obwodnica m. Dzwola 2,7 km
- DK32 obwodnica Strykowa 3 km
- DK31 obwodnica m. Kostrzyn nad Odrą 10 km.