Dwie jezdnie na A4 Brzesko - Wierzchosławice
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2013-05-16
Kierowcy mogą korzystać z drugiej jezdni autostrady A4, między Brzeskiem a Wierzchosławicami. Puszczenie ruchu na A4 Brzesko - Wierzchosławice nie oznacza jednak całkowitego zakończenia robót na tym odcinku. Prowadzone będą jeszcze prace na MOP-ach (miejscach obsługi podróżnych), przejściach dla zwierząt, na drogach serwisowych, wykonywane też będą ogrodzenia. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w czerwcu 2013 r.Odcinek autostrady A4 Brzesko - Wierzchosławice wchodzi w skład większej inwestycji jaką była budowa 57 km odcinka A4 z Szarowa do Tarnowa. Jego budowa obfitowała w pechowe wydarzenia (zawieszenie prac i ponowna kontynuacja) i pochłonęła blisko 2 mld zł.
- Na jezdni, która użytkowana była od 29 listopada 2012 r., poprawiane będzie oznakowanie poziome na kilkusetmetrowych odcinkach, co spowoduje czasowe zawężenie jezdni do jednego pasa ruchu. Roboty te postępują bardzo szybko, w związku z tym nie będą to długotrwałe utrudnienia. Uzupełniane będą jeszcze wypełnienia ekranów także przy jezdni już użytkowanej. Nadal pozostawione będą zjazdy z autostrady dla pojazdów budowy: dwa zjazdy w pobliżu przejść dla zwierząt oraz zjazdy na MOP-y. W związku z prowadzonymi pracami prędkość na tym odcinku autostrady ograniczona będzie do 110 km/godz. i utrzymany zostanie zakaz wjazdu pojazdów o nośności powyżej 12t. - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, budowę A4 pomiędzy węzłami "Szarów" i "Krzyż" podzielono na trzy inwestycje: Szarów - Brzesko, Brzesko - Wierzchosławice i Wierzchosławice - Krzyż. Prace na odcinku Szarów - Brzesko (23,1 km) prowadziło polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS, Metrostav AS. Wykonawcą drugiego odcinka o długości 21 km pomiędzy Brzeskiem a Wierzchosławicami jest konsorcjum firm Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Poldim, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. Z kolei budową 13-kilometrowej trasy Wierzchosławice - Krzyż (okolice Tarnowa) zajęła się firma Dragados.
Przypomnijmy, pierwsze prace ruszyły na początku 2010 roku i miały zakończyć się na Euro 2012. Niestety, jak w przypadku większości budowanych autostrad w Polsce, plany pokrzyżowały ulewne deszcze i powodzie oraz problemy z wykonawcami.
Najtrudniejsza sytuacja dotyczyła właśnie blisko 21-km odcinka między Brzeskiem i Wierzchosławicami. GDDKiA zerwała umowę na jego realizację z konsorcjum NDI-Granit (sprawa nadal toczy się w sądzie). We wrześniu 2011 roku GDDKiA zleciła kontynuację budowy tego odcinka autostrady A4 nowym wykonawcom. Ze względu na jego ważność komunikacyjną, zamówienie zostało podzielone na trzy pododcinki. Niestety i to nie pomogło, bo w czerwcu upadłość ogłosił jeden z członków konsorcjum – firma Poldim SA. Prace przeciągnęły się, odcinek nadal nie jest gotowy. Ostatecznie zadanie ma być ukończone na wiosnę 2013 roku. Ponieważ jest to strategiczny odcinek łączący dwa pozostałe, GDDKiA chciała aby na trasie A4 Brzesko - Wierzchosławice ruch został poprowadzony jedną nitką w obie strony. Takie rozwiązanie pozwoliło na oddanie całego odcinka z Szarowa do Tarnowa i odciążenie drogi krajowej nr 4 arterii drogowej wschód-zachód w tym regionie.
Autostrada będzie dwujezdniową drogą klasy A z rezerwą terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu. Teraz jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). W ciągu autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż oraz sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.
Autostrada A4 od Szarowa do wschodniej granicy Polski jest częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym. Łączna długość trasy wyniesie około 670 kilometrów.
Przypomnijmy, budowę A4 pomiędzy węzłami "Szarów" i "Krzyż" podzielono na trzy inwestycje: Szarów - Brzesko, Brzesko - Wierzchosławice i Wierzchosławice - Krzyż. Prace na odcinku Szarów - Brzesko (23,1 km) prowadziło polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS, Metrostav AS. Wykonawcą drugiego odcinka o długości 21 km pomiędzy Brzeskiem a Wierzchosławicami jest konsorcjum firm Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Poldim, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. Z kolei budową 13-kilometrowej trasy Wierzchosławice - Krzyż (okolice Tarnowa) zajęła się firma Dragados.
Przypomnijmy, pierwsze prace ruszyły na początku 2010 roku i miały zakończyć się na Euro 2012. Niestety, jak w przypadku większości budowanych autostrad w Polsce, plany pokrzyżowały ulewne deszcze i powodzie oraz problemy z wykonawcami.
Najtrudniejsza sytuacja dotyczyła właśnie blisko 21-km odcinka między Brzeskiem i Wierzchosławicami. GDDKiA zerwała umowę na jego realizację z konsorcjum NDI-Granit (sprawa nadal toczy się w sądzie). We wrześniu 2011 roku GDDKiA zleciła kontynuację budowy tego odcinka autostrady A4 nowym wykonawcom. Ze względu na jego ważność komunikacyjną, zamówienie zostało podzielone na trzy pododcinki. Niestety i to nie pomogło, bo w czerwcu upadłość ogłosił jeden z członków konsorcjum – firma Poldim SA. Prace przeciągnęły się, odcinek nadal nie jest gotowy. Ostatecznie zadanie ma być ukończone na wiosnę 2013 roku. Ponieważ jest to strategiczny odcinek łączący dwa pozostałe, GDDKiA chciała aby na trasie A4 Brzesko - Wierzchosławice ruch został poprowadzony jedną nitką w obie strony. Takie rozwiązanie pozwoliło na oddanie całego odcinka z Szarowa do Tarnowa i odciążenie drogi krajowej nr 4 arterii drogowej wschód-zachód w tym regionie.
Autostrada będzie dwujezdniową drogą klasy A z rezerwą terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu. Teraz jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). W ciągu autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż oraz sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.
Autostrada A4 od Szarowa do wschodniej granicy Polski jest częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym. Łączna długość trasy wyniesie około 670 kilometrów.