1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Dwujezdniowy most przez Wisłę w Sandomierzu – aktualności z budowy

Dwujezdniowy most przez Wisłę w Sandomierzu – aktualności z budowy

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-12-11
Dwujezdniowy most przez Wisłę w Sandomierzu – aktualności z budowy
Most przez Wisłę w Sandomierzu to inwestycja w ciągu DK77 Lipnik – Stalowa Wola. Nowy most będzie pięcioprzęsłową konstrukcją o dł. ok. 460 m. Zdjęcia: GDDKIA
Trwają prace przy rozbudowie mostu w Sandomierzu w ciągu drogi krajowej nr 77. Sprawdzamy jaki obecnie jest stan prac i kiedy kierowcy pojada nową przeprawą przez Wisłę.

Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik - Sandomierz - Stalowa Wola - Przemyśl komunikującej Świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 roku wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. Stary most wyłączony został z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 roku, od tej pory ruch pojazdów odbywa się jednym obiektem w obu kierunkach. W 2018 roku zatwierdzony został program inwestycji zakładający uzyskanie nowej decyzji środowiskowej dla rozbudowy drugiego mostu i ogłoszenie przetargu na jej realizację. W ramach inwestycji za ok. 69 mln zł przewidziana jest rozbiórka znacznej części starego mostu, wzmocnienie istniejących podpór, wybudowanie na nich nowej konstrukcji zbliżonej wizualnie do tej z 2011 roku oraz włączenie obiektu do istniejącego układu komunikacyjnego miasta.


Most przez Wisłę w Sandomierzu w ciągu DK77

W II połowie 2024 roku pojedzemy rozbudowanym mostem przez Wisłę w Sandomierzu. Zdjęcia: GDDKIA

Rozbudowa mostu na Wiśle w Sandomierzu realizowana jest w systemie Projektuj i buduj od 2021 roku. Pierwsze prace rozbiórkowe na przeznaczonym do rozbudowy moście rozpoczęły się we wrześniu. Wykonawca rozpoczął je od frezowania istniejącej nawierzchni, rozbiórek w obrębie chodników i demontażu oświetlenia. Stopniowo demontowane są elementy górnej konstrukcji mostowej. Prace rozbiórkowe prowadzone są zarówno na obiekcie, jak pod konstrukcją. Wykonane zostały w tym celu tymczasowe podpory, które posłużą także w czasie prac budowlanych. Górna konstrukcja starego mostu zostanie rozebrana, a istniejące podpory wzmocnione.

Wykonawca kontynuuje prace związane z przełożeniem mediów czyli sieci, które były podwieszone do starego obiektu. Sieci kanalizacyjne, wodociągowe i teletechniczne poprowdzone zostały tymczasowo zabezpieczonym kanałem po nowym moście wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego. W listopadzie przełączone zostały główne sieci teletechniczne, w tym miesiącu planowane są przełączenia sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, a następnie gazowniczych. Gazociąg poprowdzony będzie docelowo na głębokości kilkunastu metrów pod dnem rzeki. Główny kanał już został wykonany metodą przewiertu – trwają prace przy połączeniach z istniejącą siecią po lewej stronie Wisły.

Po przełożeniu mediów wykonawca kontynuował będzie roboty rozbiórkowe. Część prac planowana jest wstępnie z wykorzystaniem barek, które posłużą także do zabezpieczenia robót. Wypłynięcie barek możliwe byłoby po podwyższeniu się poziomu wody w rzece. Demontaż konstrukcji mostowej przeprowadzony będzie z użyciem dźwigów.

Równolegle z robotami rozbiórkowymi, kontynuowane są prace na dokumentacją dla włączenia mostu do układu komunikacyjnego miasta.

Pięcioprzęsłowy most o długości ok. 460 m powinien być gotowy w II połowie 2024 roku.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 77 Jak dojadę - Sandomierz