Ekspresowa S7 z Gdańska do Elbląga czeka na wykonawcę
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2014-08-30
Jak informują drogowcy przetarg będzie dwuetapowy. Najpierw zostaną złożone wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przez wykonawców chętnych do budowy. Po pozytywnej weryfikacji ich potencjału, GDDKiA zaprosi wybranych wykonawców do złożenia ofert na budowę drogi. Kryterium wyboru będzie 90 proc. cena i po 5 proc. czas realizacji (27-30 miesięcy z wyłączeniem miesięcy zimowych) oraz gwarancja na wybrane elementy infrastruktury (5-10 lat).
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to prace mogłyby ruszyć na początku 2015 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szacuje, że prace przy budowie S7 potrwają około 3 lat.
Droga ekspresowa S7 Gdańsk - Elbląg
Droga ekspresowa S7 na odcinku od końca Południowej Obwodnicy Gdańska do Kazimierzowa przy Obwodnicy Elbląga ma długość blisko 40 km. Ze względu na rozmiary inwestycja została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego – zadanie nr 1 i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa – zadanie nr 2.
Projektowana droga ekspresowa S7 na odcinku Koszwały-Kazimierzowo przebiega przez obszary dwóch województw – pomorskiego i fragmentu warmińsko-mazurskiego. Na terenie województwa pomorskiego są to gminy: Cedry Wielkie, Stegna, Ostaszewo i Nowy Dwór Gdański. Za Nogatem przekracza granicę województwa pomorskiego i przechodzi przez tereny gminy wiejskiej Elbląg oraz miasta Elbląg.
Istniejące odcinki drogi krajowej nr 7 niewykorzystane bezpośrednio na potrzeby budowy drogi ekspresowej zostaną w ramach tej inwestycji dostosowane do potrzeb ruchu lokalnego. Polegać ono będzie przede wszystkim na budowie nowych elementów bezpieczeństwa ruchu oraz zmianie istniejącej organizacji ruchu. Niemal na całej długości istniejącej „siódemki” zostanie wydzielony obok jezdni drogi przeznaczonej na potrzeby lokalne ciąg pieszo-rowerowy lub dwukierunkowy pas dla ruchu rowerowego.
Trasa jest zlokalizowana na trudnym do budowy terenie Żuław, gdzie występują bardzo niekorzystne warunki geologiczne. W podłożu zalegają znaczne warstwy gruntów nienośnych. W związku z tym wszystkie elementy powstającego zadania inwestycyjnego zaprojektowano na specjalnie do tego celu wzmocnionym podłożu. Obiekty inżynierskie takie jak wiadukty i mosty zostały zaprojektowane indywidualnie na fundamentach posadowionych na palach.
Podstawowe parametry techniczne drogi ekspresowej S7 na odcinku Gdańsk - Elbląg:
- Klasa techniczna - S;
- Prędkość projektowa - 100 km/h;
- Kategoria ruchu - KR6;
- Dopuszczalne obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś;
- Skrajnia pionowa obiektów nad drogą S7 - 5,00 m;
- Liczba jezdni - 2;
- Szerokość jezdni - 7,00 m (2 pasy po 3,50 m), docelowo - w drugim etapie 10,50 m (3 pasy po 3,50 m);
- Szerokość pasa ruchu - 3,50 m;
- Liczba pasów ruchu - 2x2 (w drugim etapie docelowym poszerzenie do 3 pasów ruchu w każą stronę);
- Szerokość pasa awaryjnego postoju - 2,50 m;
- Szerokość pobocza ziemnego - min. 1,30 m;
- Szerokość pasa dzielącego wraz z opaskami - co najmniej 12,00 m;
- Minimalna szerokość korony drogi ekspresowej - 32,50 m (większa w miejscach, w których zachodzi potrzeba lokalizacji słupów oświetlenia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska);
- Pochylenia poprzeczne drogi ekspresowej na prostej - 2,5%.
W drugim etapie budowy drogi ekspresowej (docelowym) przewidziano dobudowę trzeciego pasa ruchu po wewnętrznej stronie każdej z jezdni t.j. od strony pasa dzielącego.
Droga ekspresowa S7
Droga ekspresowa S7 łączy trzy duże aglomeracje: gdańską, warszawską i krakowską. Projektowany odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk (Via Hanzeatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).