Gdańsk: W niedzielę przejedziesz samochodem pod Martwą Wisłą!
- A.K.
- GIK
- 2016-04-21
- Ruch samochodowy w Tunelu pod Martwą Wisła zostanie uruchomiony w najbliższą niedzielę o godzinie 10.00 – poinformował prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Tym samym trwająca od X.2011 roku inwestycja zostanie zakończona, a wraz z nią zakończona zostanie budowa Trasy Słowackiego, której tunel był częścią. Tunel ma ułatwić dostanie się z tzw. dolnego tarasu Gdańska (ale też z Gdyni i Sopotu) na obwodnicę południową Trójmiasta i na autostradę A1. Droga, która dotąd zajmowała pół godziny, zajmie teraz pięć-sześć minut.
Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą, to gigantyczne przedsięwzięcie - jedyne tego rodzaju w Polsce. Dwu-tunelowy fragment Trasy Słowackiego o długości całkowitej 1,4 km będzie przebiegał pod Wisłą na głębokości w swym najniższym miejscu prawie 35 m. Każdy z tuneli będzie miał po dwa pasy ruchu. Połączony zostanie z drugim tunelem za pomocą siedmiu mini tuneli będących drogami ewakuacyjnymi. Tunel wykonany zostanie metodą drążoną, za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine). Specjalna maszyna do drążenia tunelu została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.
Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „ Dworzec Drzewny” od strony Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły.
Tunel w liczbach:
- 1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
- 1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
- 2200 ton – waga maszyny TBM,
- 91 metrów - długość maszyny TBM,
- 12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
- 11 metrów – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
- 35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
- 1076 pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów),
- 500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
- 40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
- 800 ton tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
- 112 kamer będzie monitorować bezpieczeństwo w tunelu
- głośniki – po 20 szt. na każdą rurę tunelu
- 200 rozdzielnic elektrycznych, zasilająco –sterujące znajdzie się w tunelu.
- 226 opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
- 224 oprawy oświetlenia wyjazdowego o mocy 106kW
- moc pobierana przez urządzenia 1,2 MW
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stal i 25 000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli .