1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Ile nowych dróg powstanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych? Zagrożenia

Ile nowych dróg powstanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych? Zagrożenia

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-03-17
Ile nowych dróg powstanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych? Zagrożenia
Budowa dróg krajowych w Polsce bazuje na Programie Budowy Dróg Krajowych i Programie 100 Obwodnic. Zdjęcia: budowa S5, GDDKIA
Ponad 3568 kilometrów nowych dróg ma być zrealizowanych w ramach zaktualizowanego Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025). W jego ramach mają powstać nowe ciągi autostrad, dróg ekspresowych i krajowych, które pozwolą w kolejnych latach domknąć najważniejsze ciągi komunikacyjne w kraju. Obecnie w realizacji jest ponad 1000 km nowych tras, z czego w tym roku kierowcy mają skorzystać z co najmniej 116,8 km. Czy uda się dotrzymać planów w obliczu zagrożeń i problemów z jakimi zmaga się branża budowlana?

Po aktualizacji PBDK 2014-2023 we wrześniu 2019 r. i zwiększeniu limitu wydatków do 142,2 mld zł, Program ma zakończyć się budową łącznie 3568,1 km dróg. Na ten wynik złożą się m.in. autostrady o długości ponad 324 km, drogi ekspresowe o długości 2749 km oraz 43 obwodnice o łącznej długości ok. 447 km.

PBDK na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) - plany i założenia

  • 324,2 km autostrad,
  • 2749 km dróg ekspresowych,
  • 43 obwodnice o łącznej długości 447,2 km
  • oraz budowa dróg klasy GP długości 47,7 km

- Do końca stycznia 2020 r. oddaliśmy do ruchu 1179,1 km nowych dróg, z czego blisko 58 km autostrad i prawie 993 km dróg ekspresowych. Wśród oddanych odcinków dróg jest też 16 obwodnic o łącznej długości ok. 154 km. Doliczając zrealizowane poza PBDK trzy obwodnice to ich łączna długość wynosi ponad 175 km. W realizacji jest 15 obwodnic o łącznej długości blisko 162 km, a dla obwodnic Wałcza (ok. 18 km), Ostrowca Świętokrzyskiego (ok. 3 km) i Oświęcimia (ok. 9 km) prowadzimy obecnie postępowanie przetargowe – wyliczają drogowcy.

Ogłoszony 8 lutego br. przez Ministra Infrastruktury projekt rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 uzupełni Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Włączono do niego siedem obwodnic, które znajdowały się dotychczas na liście rezerwowej PBDK, nie mając wówczas zapewnionego finansowania.

O programie budowy 100 obwodnic pisaliśmy więcej tutaj:


Mapa inwestycji drogowych - budowa autostrad, dróg ekspresowych, obwodnic

 

Niestety dużym problemem na drodze do wspomnianego wyniku są zagrożenia w kwestii realizacji kontraktów wynikające m.in. z gwałtownego wzrostu cen materiałów budowlanych i urządzeń, a także kosztów pracy – jaki nastąpił po 2016 roku. Z tego powodu doszło do zerwania wielu umów na realizację odcinków dróg krajowych i autostrad np. A1, S3, S5, S7.

Co prawda mijający okres zimowy sprzyjał drogowcom w wyłanianiu nowych wykonawców odcinków, na których wypowiedziano wcześniej umowy, ale i tak wolne tempo przetargów i rosnące ceny opóźniają realizację wielu kontraktów.

I tak w województwie zachodniopomorskim poznaliśmy oferty wykonawców w przetargu na dokończenie robót drogowych na jezdniach głównych obwodnicy Wałcza w ciągu S10.

S10 - obwodnica Wałcza w sześciu przetargach

Powoli wyłaniani są też wykonawcy trzech odcinków drogi S5 w województwie kujawsko-pomorskim. W przypadku jednego z nich, Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ, GDDKIA podpisała już umowę z wykonawcą.

Nowy wykonawca ruszy z budową S5 z Szubina do Bydgoszczy

Z kolei dla odcinków między węzłami Nowe Marzy - Świecie Południe i Świecie Południe - Bydgoszcz Północ, poznaliśmy najkorzystniejsze oferty. Jeśli nie będzie odwołań, to po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w kwietniu GDDKIA planuje podpisać umowy.

Ponad miliard na dokończenie dwóch odcinków S5 Bydgoszcz – autostrada A1

W województwie śląskim po udostępnieniu 22 grudnia 2019 r. kierowcom obwodnicy Częstochowy rozstrzygane są kolejne postępowania na dokończenie prac (oświetlenie, montaż ekranów).

Czy kolejnym zagrożeniem przed którym stanie branża budowlana będzie koronawirus? Wiele wskazuje na to, że długotrwała pandemia może doprowadzić do opóźnień. Już teraz na budowach podejmowane są specjalne środki ostrożności w związku z zagrożeniem koronawirusem. Część firm rozważa czasowe zawieszenie prac, by zminimalizować ryzyko zarażenia wśród pracowników.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Utrudnienia na drodze S10