Nowy wykonawca ruszy z budową S5 z Szubina do Bydgoszczy
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-03-16
Niebawem rozpoczną się prace budowlane na odcinku drogi ekspresowej S5 na południe od Bydgoszczy tj. na odcinku nr 5 między węzłami Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) a Szubinem Północ. Drogowcy podpisali umowę z konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner) na dokończenie inwestycji, a koszt prac budowlano-montażowych – 359 434 109,35 zł. Długość odcinka wynosi 9,7 km i stanowi on kontynuację wybudowanej drogi ekspresowej S5 w kierunku woj. wielkopolskiego. Połączy się on z planowanym do oddania w tym roku fragmentem S5 pomiędzy Szubinem a Żninem (kierowcy obecnie korzystają z jednej jezdni ekspresówki).
W ramach odcinka S5 Szubin Północ – Bydgoszcz Błonie wykonawca zbuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), węzeł Rynarzewo, a także przebuduje/zbuduje inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące teren przyległy. Droga ekspresowa zostanie wyposażone w urządzenia służące bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochronie środowiska, oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
Na wywiązanie się z umowy konsorcjum PBDiM Kobylarnia i Mirbud ma 17 miesięcy od daty podpisania umowy (13 marca 2020 r.) W czas realizacji zadania nie wchodzą okresy zimowe (15 grudnia - 15 marca).
Budowa S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ - mapa trasy S5 w woj. kujawsko-pomorskim. Mapa: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, o długości prawie 130 km, przebiega od węzła Nowe Marzy na autostradzie A1 do granicy z województwem wielkopolskim. W kolejce na podpisanie umowy (po zerwaniu kontraktów z Impresa Pizzarotti) czekają jeszcze dwa odcinki trasy S5 na północ od Bydgoszczy.
- Wybraliśmy wykonawców odcinków nr 1 Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) oraz nr 2 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo). Po kontroli uprzedniej Prezesa UZP podpiszemy umowy na te dwa odcinki – zapowiadają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Odcinki S5 w województwie kujawsko-pomorskim (z północy na południe):
- Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) - przetarg w toku – GDDKIA wybrała najkorzystniejszą ofertę, po kontroli uprzedniej Prezesa UZP zostanie podpisana umowa;
- Świecie Południe (Dworzysko) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - przetarg w toku – wybrana najkorzystniejsza oferta, po kontroli uprzedniej Prezesa UZP planowane podpisanie umowy;
- Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - od grudnia 2019 r. w użytkowaniu;
- Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - w budowie, oddanie do ruchu planowane w 2020 r.;
- Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Szubin Północ - podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych;
- Szubin Północ - Żnin Północ - w budowie; w lutym br. został przełożony ruch z DK5 na jedną jezdnię trasy S5; oddanie do ruchu całości planowane w 2020 r.;
- Żnin Północ - granica województwa - od grudnia 2019 r. w użytkowaniu.
Docelowo droga ekspresowa S5 nie tylko skomunikuje trzy miasta wojewódzkie - Wrocław, Poznań i Bydgoszcz, ale również, poprzez autostradę A1, Gdańsk. Obecnie trwają prace nad wydłużeniem S5 do Ostródy i dalej przez Olsztyn na Mazury – odcinek o długości około 85 km. W ten sposób powstanie nowy szlak komunikacyjny łączący cztery województwa, tj. warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i dolnośląskie.
- Rozpoczęliśmy od studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace już trwają, a efekty poznamy w lipcu tego roku. Wykonane do tej pory wstępne analizy potwierdzają potrzebę przedłużenia ekspresowej „piątki”. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km² - argumentują drogowcy.
W układzie docelowym droga ekspresowa S5, poprzez swój zasięg i powiązanie z bazowymi elementami sieci drogowej kraju (autostrady A1, A2, A4 i A8), stanie się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych.