1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Jak jeździć bezpiecznie zimą? Przedstawiamy dekalog zimowych przykazań kierowcy.

Jak jeździć bezpiecznie zimą? Przedstawiamy dekalog zimowych przykazań kierowcy.

  1. conadrogach.pl
  2. Skanska
  3. 2015-11-25
Jak jeździć bezpiecznie zimą?  Przedstawiamy dekalog zimowych przykazań kierowcy.
Droga ekspresowa S51 zimą. Zdjęcia: GDDKiA
Okres zimowy sprzyja zagrożeniom związanym z występowaniem niskich temperatur, opadów śniegu i oblodzeń. Statystyki wypadków mówią same za siebie: w ubiegłym roku na polskich drogach doszło do niemal 35 tys. wypadków, w których zginęły 3 202 osoby a grudzień był jednym z najtragiczniejszych miesięcy. Dlatego właśnie zimą powinniśmy szczególnie pamiętać o naszym codziennym bezpieczeństwie na drodze. Przedstawiamy dekalog zimowych przykazań kierowcy.

10 przykazań na zimę

- Zima to okres, kiedy powinniśmy zachować na drodze wzmożoną ostrożność, a także odpowiednio przygotować samochód do jazdy – mówi Daria Krawczak, Menadżer ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Skanska. – Stosując się do kilku prostych zasadach, możemy uniknąć wypadku. Szczególnie, że mamy teraz czas, kiedy drastycznie pogarszają się warunki atmosferyczne i drogowe, wcześnie zapada też zmrok.

Dekalog zimowych przykazań kierowcy. Jak jeździć bezpiecznie zimą?

Jak wiele zależy od nas, pokazują policyjne statystyki. Za 82% wszystkich ubiegłorocznych wypadków winę ponosili kierujący. Z tego, jak podaje policja dwie główne przyczyny to: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (26,1%) oraz nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (26,8%). – Dostosowanie się do panujących warunków jest szczególnie istotne teraz, kiedy będzie padał śnieg, deszcz, wcześnie robi się ciemno – podkreśla Daria Krawczak.

Zasada dwóch sekund

Zimą na lodzie droga hamowania jest nawet 10-krotnie dłuższa niż latem. Tymczasem przyczyną wielu poważnych wypadków jest brak zachowania bezpiecznego odstępu do poprzedzającego nas samochodu. – Jadąc z prędkością 50 km/h nasza droga hamowania na suchym asfalcie będzie wynosiła 26 m, podczas gdy przy tej samej prędkości na mokrej nawierzchni zatrzymamy się po 33 m, na ośnieżonej drodze dopiero po 45 m, a w warunkach gołoledzi nasza droga hamowania wyniesie aż 110m! – wyjaśnia Daria Krawczak – Z kolei przy prędkości 100 km/h i śniegu samochód zatrzyma się dopiero po przejechaniu 156 m, co może nie wystarczyć, żeby uniknąć wjechania w poprzedzające nas auto. Takiemu zdarzeniu pozwala zapobiec zasad dwóch sekund.

Droga hamowania w zalezności od nawierzchni

Prowadząc samochód, należy wybrać przed sobą charakterystyczny stały punkt przy drodze (np. znak, słupek kilometrowy, drzewo). W chwili, gdy ten punkt minie poprzedzające nas auto, zacznijmy liczyć upływające sekundy. Następnie, jeśli sami miniemy wybrany punkt zanim upłyną 2 sekundy, oznacza to, że jesteśmy za blisko i musimy zwiększyć odstęp. Odległość, jaką samochód może pokonać w ciągu wspomnianych 2 sekund, to absolutne minimum bezpiecznego odstępu (na suchej nawierzchni asfaltowej i przy optymalnych warunkach drogowych). Jeśli warunki atmosferyczne ulegną pogorszeniu (mgła, deszcz), to musimy zwiększyć odstęp od poprzedzającego pojazdu do co najmniej 4-5 sekund. Natomiast na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni musi on być nawet dziesięciokrotnie większy!

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE